Porsche Performance Drive 2012 a demarat marti, 24 iulie, iar dupa a patra zi de concurs, ultima, pe traseul Sibiu (Romania)-Oradea (Romania)-Budapesta (Ungaria), echipajul din Ucraina a castigat competitia, devansant Ungaria si Polonia. Cele doua echipaje din Romania s-au clasat pe locurile 5 si 7. Unul dintre cele doua echipaje din Turcia a surprins pe toata lumea dupa ce a rulat 20 de kilometri pe un drum forestier, incercand sa scurteze din traseul Sibiu-Oradea.
„Am vazut pe harta ca e mai scurt. Nu ne puteam inchipui ca e un drum asa de prost. Am sarit la un moment-dat intr-o groapa si am atins mai intai cu botul masinii, apoi cu spatele”, a declarat unul dintre jurnalistii turcii dupa ce a ajuns in Oradea. Masina lor e vizibil sifonata pe dedesubt, o janta e stramba, iar amortizoarele cu reglaj electronic au inceput sa dea erori. Masina a reusit totusi sa ajunga pana la Budapesta. Mai multe detalii in ultima galerie foto, mai jos.
Strainii, profund impresionati de Transfagarasan
„E foarte frumos, foarte lung si ai o libertate aproape deplina. In Elvetia ai fi arestat pe loc daca ai merge mai tare pe astfel de drumuri de munte”, a declarat Samuel Pfister, jurnalist auto din Elvetia.
Drumul de munte 77C, Transfagarasan, ne este prezentat de instructorii Porsche ca fiind deosebit de periculos, dar si frumos. Cei mai multi dintre cei 40 de jurnalisti auto din convoi nu l-au mai parcurs niciodata si sunt nerabdatori.
„Avem in fata de parcurs 110 kilometri din cel mai frumos drum de condus din lume”, spune Jan Kalmar, unul dintre instructorii Porsche. „Dar sa stiti ca pe marginea lui veti gasi multe cruci nu pentru ca romanii ar fi foarte religiosi, ci pentru ca foarte multi au patit-o. Asa ca va rog sa aveti grija si sa nu mergeti mai tare decat va simtiti confortabil. Poate fi un drum fatal. Nu aplicati pe el ce ati facut si vazut pe circuitul Istanbul Park”, adauga Jan Kalmar, care a fost de mai multe ori in Romania pentru a pregati acest eveniment.
Prima parte din Transfagarasan e mai putin spectaculoasa, dar dupa lacul Balea ne oprim pentru poze. Exclamatii precum „This is fucking amazing!” sau „Awesome!” se aud de peste tot. Altii raman pur si simplu muti, se aseaza pe iarba si privesc in jos.
Instructorul avertizeaza: „Atentie la animale! In Romania sunt caini, in Bulgaria cai salbatici si in Ungaria vaci. Sunt tari speciale si trebuie sa fiti foarte atenti”.
Aceste asteptari n-au fost confirmate, din fericire, atat de dramatic cum ne-au fost prezentate.
Jurnalistii auto straini despre Bucuresti si Casa Poporului
Casa Poporului este piesa de rezistenta a opririi la Bucuresti. Jurnalist bulgar: „E cea mai mare si mai urata cladire pe ca care am vazut-o vreodata!”. Jurnalist auto din Ucraina: „E mare si impresionanta. Nu pot sa spun ca imi place, dar pentru voi are valoare istorica si asta conteaza”.
Ghidul Andra, o femeie la 30 si ceva de ani, aduce o parte din trecut in prezent. Ne prezinta cladirea in limba engleza, sa inteleaga toata lumea, dar intr-o limba de lemn si cu exigente exagerate. Parte a oricarui tur de acest gen sunt glumele. Una, doua, trei. Nu si in acest caz. Jurnalistii auto straini se plimba aproape plictisiti prin coridoarele imense din care nu inteleg nimic. Balconul care da spre fantani, cel care poate sa-ti arate cat este de mare Casa Poporului, nu e vizitabil. Luminile sunt stinse in multe sali, fotoliile din piele verde sunt scorojite si taiate pe ici pe colo. Candelabrele sunt prafuite si murdare fara exceptie, unele covoare sunt roase sau stranse inestetic la o margine de coridor.
Mesajul pe care-l transmite Palatul Parlamentului este acela ca „maretia comunista a fost pusa in conservare si se degradeaza permanent”. Colegi din presa romani care au facut turul si in anii trecuti spun ca „turul e mai trist si mai scurt de la an la an”.
„Palatul Parlamentului este construit cu materiale 100% din Romania”, „Din 1989 incoace e simbol al democratiei romanesti” – spune serioasa Andra, ghidul nostru.
Cei 40 de jurnalistii auto straini raman definitiv plictisiti cand Andra ne spune ca tapetul si perdelele din Sala Nicolae Iorga sunt venite din Sighisoara, covoarele din Cisnadie, iar marmura de la Ruschita. Fara o localizare geografica de genul „centrul tarii, Transilvania, nordul tarii, etc…”, aceste localitati nu spun nimic nimanui. Poate nici macar unor romani. Turul Casei Poporului e penibil si asta au vazut si cei 40 de jurnalisti. Trist este ca sute ca ei asista la asa ceva in fiecare zi.
Porsche Performance Drive 2012 se intinde pe durata a patru zile (24-27 iulie). Zece echipe, dintre care doua din Romania, concureaza cu Porsche Panamera Diesel (3 litri turbo diesel, V6, 250 Cai Putere, cuplu 550 Nm, acceleratie de la 0 la 100 km/h in 6,8 secunde) pentru a obtine cel mai mic consum de carburant si cel mai bun timp pe ruta Istanbul (Turcia) – Varna (Bulgaria) – Bucuresti (Romania) – Sibiu (Romania) – Budapesta (Ungaria).
Nu conteaza doar consumul, ci si timpul. Echipajele care ajung prea devreme fata de timpul-tinta primesc doua minute de penalizare pentru fiecare minut in care ajung mai devreme si un minut de penalizare pentru fiecare minut de intaziere. Cu alte cuvinte e mai bine sa ajungi mai tarziu decat mai devreme.
La timpii de penalizare se ia in calcul consumul astfel: pentru fiecare litru de motorina consumat in plus fata de cel mai bun echipaj, ceilalti primesc 5 minute de penalizare. Dupa prima zi de concurs cel mai economic echipaj a fost realimentat cu 27 de litri de motorina, iar cel mai putin economic cu 44 de litri. Astfel, echipajul cu cel mai mare consum de carburant are 85 de minute de penalizare.
Pe 0-100.ro poti citi zilnic despre evolutia caravanei si a echipelor. Promitem update-uri text si foto in fiecare zi, iar la sfarsit vom publica un clip video HD de sinteza si un top cu cele mai bune fotografii.
FOTOJURNAL:
-
22 iulie 2012 – Acomodarea in Istanbul (click pentru galeria foto)
-
23 iulie 2012 – Distractie pe circuitul Istanbul Park: 911 Carrera S, Boxster S si Panamera Diesel (click pentru galeria foto)
-
24 iulie 2012 – Istanbul-Varna (click pentru galeria foto)
-
25 iulie 2012 – Varna-Bucuresti (click pentru galeria foto)
-
26 iulie 2012 – Bucuresti-Sibiu (click pentru galeria foto)
-
27 iulie 2012 – Sibiu-Oradea-Budapesta (click pentru galeria foto)
Rezultatele evenimentului pot fi urmarite online pe site-ul special creat in acest sens si pe pagina de Facebook a Porsche pentru Romania.
Cele zece echipe care au participat au venit din opt tari: Turcia, Romania, Ungaria, Bulgaria, Elvetia, Cehia, Ucraina si Polonia.
0-100.ro este una dintre publicatiile care au reprezentat Romania in acest concurs, in masina Romania 1, alaturi de Top Gear, Auto Motor si Sport si ProMotor. Echipa noastra s-a clasat pe locul 7.