Acasa Interviu INTERVIU cu Laura Samson, Mio Romania: Nu se intrevede o scadere dura a pietei GPS-urilor dedicate, acestea inca au avantaje fata de smartphone si tableta

INTERVIU cu Laura Samson, Mio Romania: Nu se intrevede o scadere dura a pietei GPS-urilor dedicate, acestea inca au avantaje fata de smartphone si tableta

de Vlad Barza

Laura Samson (sursa - Mio)
Laura Samson (sursa - Mio)

Romanii cumpara anual cam 65.000 de GPS-uri, la jumatate fata de situatia dinaintea crizei, insa chiar si cu venirea smartphone-urilor si tabletelor, piata GPS-urilor dedicate nu se va prabusi, a spus intr-un interviu pentru HotNews.ro Laura Samson, country manager la Mio pentru Romania si alte tari din regiune. Ea spune ca dispozitivele GPS au inca o serie de avantaje, printre care faptul ca desi devin mai performante, se tot ieftinesc, iar faptul ca nu necesita folosirea internet-ului in strainatate le fac foarte atragatoare.

Vlad Barza: Inainte de criza vorbeati de o piata a GPS-urilor destul de mare, chiar 180.000 unitati/an pentru toate marcile. Acum, dupa cativa ani grei, cum vedeti lucrurile?

Laura Samson: Anul trecut a fost in crestere, nu foarte mare, insa vorbim totusi de 5-10%. E complicat sa faci o estimare exacta. Pentru 2012 eu as fi spus ca vom asista iarasi la o crestere usoara, insa pe fondul crizei politice, a cursului euro, a bulversarii in care ne gasim acum ma astept ca piata sa ramana la nivelul anului trecut.

Vlad Barza: Asta ce inseamna ca numar de unitati si cum sta Mio ca si cota de piata?

Laura Samson: Inseamna cam 65-70.000 de unitati din toate marcile. Mio cred ca are cam 30-35%, daca ne raportam la unitati, este o cota mai mica, daca ne raportam la volum este ceva mai mare, undeva peste 35% poate.

Vlad Barza: Ca si concurenti care ar fi locurile doi si trei la volume?

Laura Samson: Este greu de spus, avem marcile locale care au capatat putere si nume, Smailo, Evolio, ei ar fi urmatorii, insa e greu de estimat.

Vlad Barza: Ce viitor mai are segmentul GPS-urilor dedicate cand sunt atatea alte dispozitive, spre exemplu smartphone sau tableta, care au GPS si pe care pot fi instalate soft-uri mai ieftine decat un GPS propriu-zis?

Laura Samson: Am sa comentez putin chiar la corpul intrebarii legat de faptul ca smartphone-ul sau tableta pot fi cumparate cu soft-uri mult mai ieftine decat un dispozitiv GPS. Nu e chiar asa. Daca un dispozitiv GPS cu ecran de dimensiuni medii si harta full-Europa costa in jur de 120 euro, un smartphone cu harta full-Europa este undeva la 500 euro, incluzand si telefonul. Soft-ul de GPS este cam 59 de euro si la nivel de Romania pretul este putin prohibitiv daca ne gandim la segmentul mediu. Apoi vorbm si de traficul de internet care costa enorm in strainatate, mai bine iti vinzi casa decat sa mergi cu GPS-ul pe smartphone „in afara”.

Vlad Barza: Bun, insa smartphone-ul si tableta sunt dispozitive care au atatea functii in plus si poate omul nu vrea sa mai tina inca un gadget in masina. Nu vedeti o scadere dura a segmentului GPS-urilor dedicate in urmatorii ani?

Laura Samson: Cum am spus, vorbim de costul hartii, costul navigarii pe internet, costurile update-urilor. Sa nu uitam ca Mio, dar poate si alti producatori, ofera actualizari pe viata la un GPS cumparat, iar asta e un avantaj.

Vlad Barza: Dar practic ce pot face producatorii de GPS-uri ca sa nu piarda meciul cu smartphone-ul si tableta. Ce poate oferi in viitor un GPS pentru a fi mai atractiv decat alte dispozitive?

Laura Samson: In momentul de fata nu vedem o scadere masiva a segmentului, iar daca ne referim la viitor nu m-as putea pronunta eu in legatura cu ce ar putea sa faca (…) Acum, tot ce se adauga la o harta, tot ceea ce vine in plus, orice functie suplimentara, gen vizualizare 3D a unei intersectii sau mai multe puncte de interes, toate acestea consuma memorie. Dispozitivul dedicat are nevoie de aceasta memorie, telefonul sau tableta are nevoie de memorie pentru mult mai multe lucruri, ar insemna o investitie mult mai mare in procesoare, memorii, capacitate care ar cresre automat pretul produsului. La GPS, cu cat au crescut specificatiile produsului, preturile au scazut. Avand o solutie dedicata, mereu este mai bine. E un gadget in plus in masina, dar ganditi-va ca am lasnat un program prin care cumparatorul unui dispozitiv are asigurare pe viata impotriva furtului.

Vlad Barza: Cat costa cel mai ieftin GPS Mio si cat costa cel mai scump?

Laura Samson: Preturile incep undeva de la 300 de lei pentru dispozitivul cu ecran de 3,5 inch si harta Romaniei si ajung la circa 1.000 de lei. Cele mai vandute sunt cam cele de 600 lei.

Vlad Barza: Care ar fi diferentele de utilizare a unui GPS cand e vorba sa comparam clientul roman cu cel din tarile central europene?

Laura Samson: Tara cea mai avansata tehnologic din zona pe care o am in subordine este Cehia. Consumatorul de acolo este mult mai educat, face o alegere dupa ce se informeaza, tine enom de mult la serviciile post-vanzare. Dovada ca acolo piata e segmentata pe cele trei brand-uri mari, Garmin, TomTom si Mio, iar restul practic nu exista. Cehii sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru a avea aceste servicii post-vanzare bune, pirateria e aproape zero, lucrul este exact la polul opus in Romania. La noi pretul conteaza cel mai mult din toata regiunea.

Despre Laura Samson

Laura Samson are 32 de ani, a absolvit Facultatea de Stiinte Politice din Bucuresti, a ocupat pozitii de vanzari in mai multe companii, printre care Philips si LG Romania, iar in octombrie 2008 a fost numita Country Director Mio pentru Romania. Din octombrie 2009 a fost promovata in functia de Country Director Mio pentru Romania, Cehia, Ungaria si Slovacia.

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre