Acasa Citroen ANALIZA: Cum se face ca Renault si Peugeot-Citroen au urmat drumuri atat de diferite – Povestea a doua strategii

ANALIZA: Cum se face ca Renault si Peugeot-Citroen au urmat drumuri atat de diferite – Povestea a doua strategii

de Vlad Barza

(sursa - Reuters)

In martie 1992 Renault inchidea o uzina de langa Paris, iar un sindicalist declara atunci ca se simte ca la o inmormantare. La doua decenii distanta un deja-vu se petrece fiindca PSA Peugeot Citroen a anuntat ca va inchide o uzina din Franta. Acum Renault are rezultate onorabile, iar PSA Peugeot Citroen trebuie sa ia masuri dure de redresare. Cum s-a ajuns aici si ce a facut ca marii rivali sa aiba destine atat de diferite, puteti afla din articol.

PSA Peugeot Citroen anunta joi, 12 iulie, ca in 2014 va inchide uzina din Aulnay si ca situatia grea din piata o determina sa renunte la 8.000 de angajati. Presa franceza a facut imediat legatura cu ultima uzina auto inchisa in Franta, cea a Renault de la Ile Seguin – Boulogne-Billancourt care producea din 1929 si la apogeu avusese 35.000 de angajati. Un sindicalist spunea atunci, in martie 1992, ca se simte ca la o inmormantare, iar acum, la doua decenii istoria se repeta, insa cu alt actor in rolul principal.

PSA Peugeot Citroen are probleme financiare si nu reuseste sa se redreseze, fiind, iata, nevoie de masuri radicale. Pe de alta parte Renault, desi nu sta pe roze, are rezultate onorabile si nu estimeaza scaderi dure ale vanzarilor. Asadar, ce s-a intamplat in ultimele doua decenii astfel incat PSA a ajuns sa aiba mari probleme, iar Renault sa fie mai stabila?

In primul rand vorbim de strategii diferite: Renault s-a extins pe patru continente, este si intr-o alianta cu Nissan, a preluat si Lada-Avtovaz si activitatea sa este atat de mult internationalizata incat produce 75% din masini in afara Frantei. Calculul cu forta de munca e edificator: salariul anual al unui muncitor in Franta este 50.000 euro, in Romania e de 5.000 euro, iar in Maroc e de 3.000. Masinile produse pe paltforma Logan in aproape zece tari: Duster, Sandero, Logan sedan, s-au vandut in peste 800.000 de exemplare anul trecut, rezultat de neinchipuit acum cativva ani.

La Peugeot lucrurile stau altfel: 41% din masinile vandute sunt produse in Franta, iar ca prezenta internationala semnificativa vorbim de Italia si Spania, tari in care criza a lovit puternic. Mai mult, peste o zecime din productia aliantei se indrepta catre Iran care asambla masini Peugeot din colectii de piese trimise din Franta, insa tara asiatica este sub embarogu european, astfel ca activitatile sunt blocate.

In plus, familia Peugeot care tine „fraiele” PSA a vrut mereu sa pastreze cat mai mult activitatile in Franta si nu a fost atat de dornica sa faca parteneriate internationale extinse. PSA are o serie de aliante cu alte grupuri auto, insa in niciun caz la fel de extinse ca activitati precum cea dintre Renault si Nissan.

Pe scurt, diferenta esentiala intre cele doua grupuri este ca scaderea dura a pietelor auto europene afecteaza mai mult PSA, in timp ce Renault are cresteri importante in Brazilia, Rusia si Africa, rezultate capabile sa compenseze dezastrul din Europa.

O diferenta imensa de viziune intalnim si cand e vorba de gama de modele. Renault a devenit celebra datorita abordarii low-cost, iar marca Dacia, menita initial sa deserveasca piete emergente, a ajuns sa aiba vanzari uimitor de bune in Germania si Franta, iar „loganizarea” a devenit un fenomen care a schimbat fata industriei auto.

Spre deosebire de Renault, PSA Peugeot Citroen nu s-a dus atat de mult in jos cu preturile, chiar daca are in gama si masini care costa sub 10.000 de euro. Grupul a ales insa sa (re)lanseze gama DS cu aspiratii premium, scotand in piata DS3, DS4 si DS5 in ultimii doi ani, modele care au fost bine primite, insa nu pot realiza volume mari. Renault nu a reusit sa faca valuri in acest segment superior, Laguna nefiind bine receptata in piata, chiar daca compania spunea ca va fi unul dintre cele mai de succes modele din segment.

Un punct la care PSA sta mai bine este designul, modelele lor sunt clar mai apreciate in piata, iar la acest capitol cei de la PSA Peugeot Citroen au fost mai indrazneti decat cei de la Renault care au admis ca au ramas in urma la partea de design si ca au pierdut clienti din acest motiv. Totusi, Renault recupereaza de cand divizia de design este condusa de Laurens van den Acker care a prezentat o serie de concepte frumoase, insa se afla in fata marelui test: lansarea noului Clio.

Din comparatiile de mai sus nu trebuie trasa concluzia ca Renault sta pe roze si a facut numai lucruri bune. Si Renault face concedieri in Franta, doar cateva sute de oameni ce-i drept, nu 8.000, insa delocalizarea productiei catre zonele ieftine a starnit multe suparari, mai ales fiindca statul francez detine 15% din actiuni. In plus, opinia publica din Franta a criticat faptul ca tot mai multe masini ale grupului sunt produse in Turcia, Romania si Maroc dar si recentele declaratii ale unor oficiali Renault care sugerau ca autoritatile trebuie sa reintroduca programul Rabla.

Surse: Le Point, Le Monde, La Nouvel Observateur

Lasa un comentariu