Acasa Ford In garajul nostru: Ford Ranger

In garajul nostru: Ford Ranger

de Adrian Mitrea

Ford Ranger (sursa - 0-100.ro)

Ford Ranger a ajuns la a patra generatie si e acum mai bine facut ca niciodata. Designul exterior este puternic inspirat din cel al modelului F-150, pick-up foarte apreciat in SUA, iar interiorul nu e cu nimic mai prejos fata de cel intalnit intr-un Focus. Versiunea Double Cab asigura un volum de incarcare de 1,21 metri cubi si are o sarcina utila de aproape 1,1 tone. Toate acestea sunt trasaturi care indica aspiratiile inalte ale noului Ford Ranger, un pick up ce constituie o alternativa foarte serioasa la cele existente deja pe piata sau la SUV-uri.

Concept

Planul One Ford, care presupune, printre altele, lansarea de masini globale, aduce in Europa un Ford Ranger mai capabil ca niciodata. Nu toate marcile isi permit sa aiba pick-up-uri de offroad in gama, dar uite ca langa Fiesta, Focus si Mondeo incape si Ranger – un nume care si-a facut debutul pe piata auto in anii ’80.

click aici pentru galeria foto

Daca vechiul Ford Ranger, generatia a treia, nu e la fel de raspandit in Romania ca Toyota Hilux sau Mitsubishi L200, acest nou model pleaca cu dreptul, avand un interior de foarte buna calitate si un vot de incredere din partea companiei de energie E.ON, care achizitioneaza peste 250 de masini Ranger pentru activitatile sale de interventii in Romania.

Noul Ford Ranger este produs in trei uzine, incepand din vara anului 2011: Rayong (Tailanda), Argentina si Africa de Sud. Aceasta din urma produce modelele Ranger dedicate pietei europene.

Design

Designul noului Ranger e simplu, cu accente premium, care fac restul masinilor din segment, in special japonezele L200 si Hilux, sa para invechite. Stopurile mari au geam clar, oglinzile dispun de capace cromate, iar farurile te trimit cu gandul la o felina salbatica cu urechile ciulite, gata sa mearga din nou in salbaticie, sub comanda ta. Si e vorba despre o varianta de echipare intermediara, XLT.

Ranger este disponibil cu trei versiuni de caroserie in total: doua usi (Regular Cab), patru usi Rap Cab (deschidere inversata pentru portierele spate) sau patru usi Double Cab, cum este versiunea din test. Aceasta din urma este „cea mai autoturism” dintre toate.

Tehnologie, confort si dotari

Pentru a fi siguri ca Ranger poate candida cu mari sanse de succes la titlul de cel mai bun pick-up de pe piata, Ford pare ca n-a facut rabat la nimic. Construit pe sasiu, Ranger imbina tot ce e mai bun din era masinilor 4×4 robuste cu ultimele tendinte in ceea ce priveste motorizarile, confortul si tehnologia. Spre exemplu, primul lucru pe care-l remarci in offroad este ca lipsesc cu desavarsire sunetele specifice torsiunii caroseriei, chiar si pe trasee solicitante in care puntile sunt incrucisate si o roata in aer.

Ford Ranger (sursa - 0100.ro)In al doilea rand, suspensia e incredibil de silentioasa, atat pe asfalt, cat si in teren accidentat. E aproape magic ce au reusit sa faca cei de la Ford cu suspensiile acestei masini. Surpriza e cu atat mai mare cu cat Ranger are arcuri lamelare pe spate, care nu sunt cunoscute ca fiind silentioase sau confortabile.

Ca acest pick-up sa fie cu adevarat capabil in offroad, versiunile 4×4 ale Ranger au reductor. Acesta poate fi activat de la un mic selector aflat langa schimbatorul de viteze. Modul de rulare cu reductor, 4L, poate fi cuplat/decuplat doar cand masina sta, iar pedala de ambreiaj este apasata. In modul 4L orice obstacol poate fi trecut in joaca, iar la coborari abrupte nici macar nu e nevoie sa folosesti frana sau modul electronic de asistenta la coborarea pantelor (HDC). Pentru cei care traverseaza rauri, este bine de stiut ca inaltimea apei prin care poate trece Ranger este de 800 mm. Filtrul de aer este montat cat mai sus posibil, sub capota, si gura de admisie din capacul filtrului are o „buza” inalta care impiedica intrarea apei in motor, chiar daca a patruns partial in filtru.

Pentru rulare pe asfalt este recomandat modul 2H (tractiune spate), iar in conditii mai putin prielnice unei rulari sigure cu doar doua roti motrice poate fi utilizat modul 4H. Ford recomanda folosirea acestui mod doar pana la viteze de maximum 120 km/h.

Interior Ford Ranger (sursa - 0-100.ro)La impresia buna pe care ti-o lasa Ranger contribuie in mod substantial interiorul. Scaunele sunt foarte bine profilate, confortabile si vizibilitatea e buna. Te simti ca la volanul unui autoturism. Sezutul banchetei din spate este usor inclinat spre inapoi, astfel incat corpul sta intr-o pozitie ergonomica. Sub sezut se ascund doua spatii de depozitare.

Mai departe, la fel ca restul masinilor Ford de noua generatie, instrumentele de bord au iluminare turcoaz, cu alb. Instalatia audio are patru difuzoare, radio CD, MP3 si conectivitate Bluetooth pentru telefonul mobil. Climatizarea cu reglare automata apare in standard doar la versiunile de top.

Ranger este cea mai testata masina Ford din toate timpurile, spune compania, fiind realizate 9.000 de teste virtuale, 110 accidente reale si 410 accidente pe platforma (pentru testarea rezistentei la impact a diverselor parti ale masinii). Rezultate s-au vazut in punctajele de top obtinute la Euro NCAP, in contextul in care pick-up-urile nu au impresionat niciodata in materie de siguranta.

Pe sosea

Motorul turbo diesel de 2,2 litri de pe masina din test dezvolta 150 Cai Putere si un cuplu maxim de 375 Newton-metru. E un propulsor docil si economic, cu un consum mediu real de circa 10-11 litri/100 km. Acest propulsor face ca masina sa se miste decent si pe asfalt, venind in completarea confortului deosebit despre care am vorbit. Cutia de viteze cu sase trepte de pe acest Ranger are curse foarte scurte si e optim etajata pentru un raport bun intre performante si consum. Pentru fiecare schimbare de viteza trebuie sa tragi barbateste de schimbator, pentru ca nu se actioneaza foarte usor. Iti lasa impresia ca e cuplat direct in cutie, fara alte parghii.

Ford Ranger (sursa - 0-100.ro)Oricum, performantele pe sosea sunt impresionante, dar si inselatoare in acelasi timp. Daca la primul contact percepi Ranger ca pe un autotorism ai tendinta sa-i supraevaluezi performantele dinamice pe asfalt si sa abordezi virajele mai tare decat poate un pick-up de peste doua tone, cu garda la sol de 231 mm. Chiar si asa, Ranger are un comportament previzibil si nu-ti da emotii prea mari, ruliul pe viraje fiind foarte redus.

Pentru noul Ford Ranger sunt disponibile trei motorizari turbo diesel (TDCi), una 2,2 litri (125 CP sau 150 CP) si o alta de 3,2 litri (200 CP, 470 Newton-metru). Ambele propulsoare pot fi cuplate la transmisii manuale sau automate cu sase trepte. Transmisia automata (tip 6R80) este preluata de la camioneta americana Ford F-150 si este cea mai robusta transmisie Ford, putand suporta un cuplu maxim de pana la 800 Nm.

Daca dupa un test de aproape 300 km si o proba serioasa se offroad nu i-am gasit bube in cap lui Ranger, prin paleta de motoare si cutii de viteze pe care o ofera, acest pick-up este inferior lui Volkswagen Amarok, spre exemplu. Acesta din urma vine si cu motor turbo diesel de 2 litri si o transmisie mai rapida. Ford Ranger are dezavantajul ca cel mai mic motor al sau este de 2,2 litri, iar asta se simte cel putin la taxe si asigurari.

Concurenti

Raportat la numarul de marci, pick-up-urile capabile de offroad de pe piata sun relativ putine: Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Toyota Hilux si Mitsubishi L200.

Concluzii

Ford Ranger porneste de la 26.000 de euro cu TVA, iar o versiune ca cea testata are un pret de 32.670 euro. Cele mai scumpe versiuni costa mai putin de 45.000 euro. Acestea fiind spuse, Ranger este un pick-up foarte reusit si merita luat in calcul fie ca ai cu adevarat nevoie de o asemenea masina, fie ca alternativa la un SUV cu pret comparabil. Asta pentru ca nu are neajunsurile traditionale ale unui pick-up: interior demodat, confort mediocru si design spartan.

click aici pentru caracteristici tehnice si specificatii ale modelului testat

Ford Ranger (sursa - 0-100.ro)

Lasa un comentariu