CX-5 este primul model al marcii japoneze Mazda care vine cu limbajul de design Kodo (sufletul miscarii) si se trage din conceptul Minagi, prezentat in martie 2011 la Salonul Auto de la Geneva. CX-5 e o masina complet noua in familia Mazda si are greaua misiune de a se bate pe piata cu masini precum Nissan Qashqai si Volkswagen Tiguan. Japonezii par sa fi dat lovitura cu CX-5, din multe puncte de vedere, dar au si niste scapari jenante.
Concept
Mult mai cunoscuta este Mazda CX-7, insa tendinta europenilor de a cumpara tot mai multe SUV-uri compacte i-a determinat pe cei de la Mazda sa se gandeasca la un SUV mai mic.
click aici pentru galeria foto
Asa au aparut si Duster, Mitsubishi ASX si multe altele, asta dupa ce Toyota, Nissan si Volkswagen au aratat lumii cum se face un SUV compact. Nu degeaba RAV4, Qashqai si Tiguan sunt atat de apreciate si vandute. Mazda CX-5 este cel mai nou SUV compact aparut pe piata, iar asta se vede din unele puncte de vedere. Pe de alta parte, pare o masina facuta in graba, la care au fost neglijate niste detalii aproape nesemnificative, dar care deterioreaza calitatea experientei pe care o poate avea un sofer de CX-5.
Design
Capitolul la care CX-5 puncteaza foarte bine este designul. E o masina originala, expresiva, si pare echilibrata, dinamica si puternica. Si cam asa si e.
Interiorului ii pot fi acordate atribute similare. Volanul e mic si usor sportiv, iar ceasurile de bord cu iluminare alba-cenusie pastreaza si ele o nota de sportivitate. E greu de inteles, totusi, de ce Mazda a optat pentru niste afisaje cu iluminare rosie si grafica tipica anilor ’90 pentru ceas si climatizare. E o mica ruptura in coerenta ambiantei interioare, insa nu un minus de luat in seama.
Tehnologie, confort si dotari
Avand in vedere toate acestea, ai putea deci sa crezi ca CX-5 e o masina relativ simpla prin constructie, dar cu design futurist. CX-5 este de fapt foarte sofisticata si inginerii care au construit-o merita aprecieri sincere.
De cum pasesti in habitaclu n-ai cum sa nu remarci spatiul foarte generos, mai ales pentru locurile din spate. Cotiera este foarte mare si gazduieste intrarile AUX si USB. In ansamblu, designul este oarecum minimalist. In spatele acestei aparente se ascund tehnologii de top.
Spre exemplu, sistemul RVM monitorizeaza traficul din spatele si lateralele masinii, avertizand soferul in cazul in care intra intr-o situatie periculoasa. Este cazul accidentelor cu masinile aflate in unghiurile moarte. Pentru a le preveni, soferul este avertizat de niste martori luminosi amplasati in oglinzi si doua bip-uri. E o tehnologie laudata de Euro NCAP. Desigur, sistemul poate fi dezactivat de la un buton aflat pe plansa de bord, in stanga volanului si a ceasurilor de bord.
Tehnologia Lane Departure Warning avertizeaza soferul la parasirea neintentionata a benzii de circulatie. Cu alte cuvinte, daca nu semnalizezi cand schimbi banda, masina va crede ca ai adormit si incepe sa bipaie. Si acest sistem poate fi simplu dezactivat de la un buton aflat in aceeasi zona ca cel pentru RVM.
Si mai interesant e sistemul Smart City Brake Suport. La viteze intre 4 si 30 km/h, Mazda CX-5 poate frana automat in cazul in care detecteaza o coliziune iminenta. Tehnologia are la baza senzori si o camera video montata pe parbriz, in spatele oglinzii centrale. A aparut mai intai pe Volvo XC60, apoi a ajuns si la Mercedes-Benz, Ford Focus si chiar micul Volkswagen up!
Partea high tech e completata de sistemul de infotainment cu ecran de 5,8 inch si instalatia audio Bose cu noua difuzoare, care suna foarte bine. Sistemul multimedia are functii complexe, ecran cu rezolutie buna si grafica excelenta. Poti sa-l folosesti fie cu degetul, fie utilizand joystick-ul de langa frana de mana, care aduce cu iDrive de la BMW, dar mai ieftin. Pacat ca procesorul e foarte lent si altereaza destul de mult din prima impresie buna pe care o lasa initial sistemul multimedia. Exista si o camera video pentru marsarier cu vedere foarte larga si linii active de ghidaj.
La Mazda CX-5 am descoperit si unele scapari jenante. Spre exemplu, oglinzile laterale si capota vibreaza vizibil la viteze de autostrada, iar covorasele textile din fata au niste clipsuri foarte proaste, fiindca nu le elibereaza nici daca le zmulgi din podea. Acest lucru te face sa descoperi un alt minus: mocheta din masina e prea usor de jupuit si pare prinsa in gluma…
Pe sosea
Pe de alta parte, CX-5 se remarca pozitiv pe sosea, partial datorita servodirectiei electrice foarte bine calibrate. CX-5 e o masina foarte usoara pentru dimensiunile si categoria ei, avand o greutate la gol de sub o tona si jumatate. Consecinta imediata a masei reduse sunt performantele dinamice bune. Mazda CX-5 beneficiaza de o intreaga filosofie de constructie usoara, iar producatorul auto japonez se lauda in mod special cu bare de protectie realizate dintr-o noua rasina, care diminueaza greutatea spolerelor cu circa 20%. Masa redusa face ca CX-5 sa sufere mai putin de eterna problema a SUV-urilor, si anume senzatia de picaj pe care o ai la franari mai puternice. In ansamblu, CX-5 iti lasa impresia ca poate suporta si motoare mai potente, care sa iti permita un stil de condus mai agresiv.
Motorul de pe versiunea din test este pe benzina, aspirat, de 2 litri. Dezvolta 160 de Cai Putere si trimite masina in 9,6 secunde pana la 100 de kilometri pe ora, in cazul in care optezi pentru o versiune cu transmisie automata, ca aceasta.
Apropo de cutia de viteze, aceasta este o automata clasica si dispune de sase trepte, plus marsarier. E o transmisie decenta, dar neimpresionanta. Devine usor nehotarata daca vrei sa conduci agresiv, iar lipsa unei functii sport te obliga sa utilizezi modul manual pe drumuri de munte. CX-5 nu e un SUV cu care sa cutreieri muntii, dar nu-ti da emotii mari daca intri totusi pe drumuri forestiere. Masina te descurajeaza instant sa o bagi in terenuri mai accidentate prin botul relativ plonjat, care iti indica un unghi de atac mic. Nissan Qashqai, spre exemplu, are un modul 4×4 LOCK, care blocheaza puterea distribuita rotilor intr-un raport de 50% fata si 50% spate, pana la viteze de 40 km/h. In lipsa unei tehnologii similare, Mazda CX-5 se inscrie in aceeasi linie cu Volkswagen Tiguan in ceea ce priveste adaptarea la off-road. Repartizarea puterii intre cele doua axe se face complet automat.
Combinatia dintre un motor pe benzina de 2 litri si cutia automata te poate trimite cu gandul la consumuri mari, insa nu e chiar asa. In extraurban CX-5 consuma pana in 7,5 litri de benzina/100 km, iar in oras ia sub 13 litri/100 km. Asta si gratie tehnologiei iStop (Start & Stop), care opreste automat motorul cand nu e nevoie de el.
Directia e foarte directa si placuta,
Concurenti
Optiunile in segmentul SUV-urilor compacte s-au diversificat enorm, astfel ca in loc de CX-5 poti alege Toyota RAV4, Mitsubishi ASX, Volkswagen Tiguan, Skoda Yeti, Ford Kuga, Nissan Qashqai, Suzuki Grand Vitara, Renault Koleos, Opel Antara, Hyundai ix35, Honda CR-V, Kia Sportage si mai accesibilul Dacia Duster.
Concluzii
Mazda CX-5 este asa cum ar trebui sa fie o masina japoneza: simpla, usoara, eficienta, bine facuta si cu tehnologii de ultima ora la bord, dar are si acele minusuri ridicole care iti lasa impresia ca nu s-a lucrat suficient la ea. Mazda CX-5 porneste de la 22.190 euro cu TVA, iar o versiune identica cu cea din test este cu 10.000 de euro mai scumpa – un pret cam piperat pentru cat de competitive sunt ca pret si dotari SUV-urile compacte rivale.