Producatorul auto suedez Saab, aflat in faliment, a fost cumparat in cele din urma de catre un grup de investitii din China, care spune ca va produce masini electrice, informeaza Automotive News. Mai concret, este vorba de un automobil electric bazat pe modelul Saab 9-3, care va fi lansat pe piata la inceputul anului 2014.
Noul proprietar al Saab este National Electric Vehicle Sweden AB – companie formata de Sun Investments si National Modern Energy Holdings avand ca unic scop achizitionarea activelor Saab. Productia va fi mentinuta in Suedia, insa ramane de vazut ce se va intampla cu angajatii, dar fiind numarul mic de masini electrice care vor fi produse.
Suma pentru care grupul a preluat Saab nu a fost anuntata. Sun Investments este din Japonia, iar National Modern Energy Holdings este din China.
Desi a intampinat numeroase probleme financiare, Saab a demarat in mai 2011 productia in serie limitata a primelor sale automobile electrice, bazate pe versiunea de caroserie break a modelului 9-3, toate fiind asamblate manual. Saab intentiona sa produca 70 de masini electrice pe care sa le puna in circulatie in Suedia, in 2011 si 2012, cu scop experimental. Asadar, proiectul pentru masina electrica Saab exista deja.
Asamblarea manuala a automobilelor Saab 9-3 ePower are loc intr-o incapere speciala, denumita Frickeboa (o combinatie intre un centru de fabricatie a prototipurilor si o camera pentru training), separata de linia de fabricatie automatizata.
click aici pentru galeria foto cu Saab 9-3 ePower
Sistemul de propulsie electric al masinilor 9-3 e Power este produs de UQM Technologies si livreaza 186 Cai Putere (CP). Saab foloseste o transmisie cu o singura treapta de viteza, iar estimarile de performanta sunt o acceleratie de la 0 la 100 km/h in 8,5 secunde si o viteza maxima de 150 km/h. Autonomia declarata de Saab este de 200 de kilometri.
Capacitatea bateriei este de 35,5 kWh. Aceasta este conceputa sa functioneze optim chiar si la temperaturi de -30 de grade Celsius, rezistand astfel la o temperaura cu 10 grade Celsius mai scazuta decat majoritatea bateriilor folosite de alti producatori auto, spune Saab. Un prototip Saab 9-3 ePower a fost prezentat in premiera mondiala la Salonul Auto de la Paris din octombrie 2010.
Printre companiile care s-au mai aratat interesate sa preia Saab se numara Panasonic, BAIC, Mahindra & Mahindra, Pang Da si Youngman.
Compania olandeza Swedish Automobile (Swan), care detine Saab, a anuntat in 19 decembrie 2011 ca producatorul auto suedez a aplicat la Curtea din Vanersborg pentru a intra in faliment. Astfel, la doi ani de la o alta intrare in faliment, cand General Motors (GM) a decis sa vanda sau sa lichideze compania, Saab isi vedea din nou drumul pavat catre trecerea in nefiinta.
Concret, pentru faliment au aplicat atunci societatile Saab Automobile AB, Saab Automobile Tools AB si Saab Powertrain AB, adica toate entitatile relevante care constituie producatorul auto suedez Saab.
Saab s-a mai aflat in procedura de reorganizare de mai multe ori in ultimii doi ani, insa asta doar pentru a castiga timp in obtinerea de finantare. Compania chineza Youngman, vazuta ca cea care va salva Saab, anunta ca reorganizarea companiei auto si finantarea nu au putut fi duse la bun sfarsit. Acest anunt al Youngman a venit dupa ce General Motors a anuntat ca se opune vanzarii Saab catre chinezi.
Compania olandeza Swedish Automobile (Swan), care detine Saab, a semnat la sfarsitul lunii octombrie din 2011 un memorandum de intelegere cu Pang Da si Youngman pentru a le vinde in proportie de 100% actiunile Saab Automobile si Saab GB, pentru 100 milioane euro. Memorandumul a expirat insa pe 15 noiembrie si nu s-a intamplat nimic concret.
Mai mult, presa suedeza a scris la sfarsitul lunii noiembrie din 2011 ca GM nu vrea sub nicio forma ca Saab sa fie preluata in totalitate de doua companii auto chineze fiindca se teme ca tehnologia va ajunge pe mainile cui nu trebuie si ar putea afecta activitatile comerciale ale GM in China.