Bosch estimeaza ca afacerile sale in Romania vor scadea cu 8-10 milioane euro in 2012, fata de anul trecut, din cauza faptului ca extinderea Renault in Maroc si Rusia va face ca piese produse de grupul german in Romania sa nu mai fie vandute pe plan local, ci la noile destinatii, a explicat directorul general al filalei Bosch Romania, Brigitte Eble. Bosch a avut afaceri de 188 milioane euro in 2011 si estimeaxza o scadere de aproape 10% pentru anul in curs, insa numarul de angajati va creste cu 700 pana la final de 2013 datorita noii fabrici din Cluj si investitiilor din Blaj.
Efectele globalizarii: cifra de afaceri cu 8-10 milioane euro mai mica in tara
Grupul german Robert Bosch a inregistrat in 2011 afaceri de 188 milioane euro, aproape doua treimi dintre ele fiind pe segmentul auto. Fata de 2010 cresterea a fost de 17%, insa pentru anul in curs se asteapta o scadere, pana la 176 milioane euro, au spus reprezentantii grupului german la conferinta anuala de presa.
Din aceasta scadere, cu 8-10 milioane euro contribuie faptul ca Renault isi extinde activitatile din Maroc si Rusia, iar piesele livrate din Romania pentru grupul francez nu vor mai fi cuantificate aici, ci la locul de destinatie.
Brigitte Eble a explicat faptul ca Bosch, Continental sau orice alt furnizor de piese auto negociaza de obicei cu un producator auto contracte de minim cinci ani pentru productia anumitei parti componente si se stabileste o cantintate pe care constructorul auto o va cumpara in acea perioada.
Ea spune ca pentru Bosch este indiferent unde va livra acea cantitate convenita, fie ca e Romania, fie ca e Maroc sau Rusia. „Unde se asambleaza masina hotaraste producatorul si el ne spune noua ca vrea de exemplu 3.000 de bucati in Romania, 10.000 in Rusia, 5.000 in Maroc”, explica Eble.
De ce scade totusi cifra de afaceri? „Pentru Bosch pe plan mondial nu este nicio scadere, doar pentru Bosch Romania este o scadere (…) Nu avem nevoie de fabrici in Rusia si Maroc. La Blaj vom avea aceasta fabrica de senzori de turatie, sa zicem ca avem un contract cu Ford astfel incat sa le livram, ca exemplu, un milion de senzori. De la producatori primim doar indicatiile legate de unde trebuie sa le livram”, explica sefa Bosch faptul ca grupul german va pierde o parte din vanzarile de pe piata locala, dar nu productia de aici.
„Speram sa primim alte comenzi de la Renault sau de la Ford, astfel incat sa se compenseze aceasta pierdere in vanzari”. Eble a precizat insa ca Bosch nu are de ce sa incheie contracte cu filialele din diversele tari ale producatorilor, ci cu filialele centrale, cum ar fi Ford Germania si Renault Franta. Ea a spus ca daca Dacia sau Ford vor adauga noi modele in productie pe plan local, si livrarile Bosch vor creste.
Investitii de 120 milioane euro pana la final de 2013 si 700 de locuri de munca
Asa cum s-a scris in ultimele luni, grupul Bosch construieste in Cluj-Napoca un nou centru de productie pentru fabricarea si dezvoltarea de unitati electronice de comanda destinate industriei auto
Intr-o prima etapa, care se va incheia la sfarsitul anului 2013, sunt prevazute investitii de 77 de milioane de euro, din care 35-40 milioane reprezinta constructiile propriu-zise. Halele vor acoperi o suprafata totala de circa 38.000 mp si se estimeaza ca productia va incepe la mijlocul anului 2013. Pana la finalul anului urmator vor fi angajate aproximativ 340 de persoane atat in productie, cat si in domeniul dezvoltarii. De-a lungul urmatorilor ani, locatia urmeaza sa fie extinsa.
Un al doilea proiect de investitii tine de fabrica din Blaj care va fi extinsa in mod considerabil. Pana la finalul anului 2013, Bosch va investi 43 de milioane de euro in lucrari de executie si pentru achizitia unor noi mijloace de productie. Din primavara anului 2013, aici vor fi produsi senzori de turatie a rotilor si senzori de turatie a arborelui cotit destinati industriei auto. Rolul acestor senzori este de a transmite informatii catre sistemele electronice existente la bord, de exemplu, despre viteza de rotire a rotii, fiind astfel componente esentiale pentru sisteme precum ABS si ESP.
Bosch a solicitat si ajutoare de stat, conform legii si estimeaza ca investitiile o vor costa cam 1.200 euro/mp de fabrica, iar ajutorul maxim ce-l poate obtine este 375 euro/mp. „M-au uimit sumele vehiculate in presa despre ajutoarele de stat. Ele depind de multe lucruri, de cat de moderne sunt utilajele spre exemplu, si pot fi de 30% sau de 50% din sumele totale investite”, spune sefa Bosch Romania.
Aceste investitii vor duce efectivele Bosch in tara de la 1.300 de oameni la inceput de 2012, la 2.000 la final de 2013.
Prezenta Bosch in Romania si in lume
In afara de unitatea de productie, pe partea de automotive exista si divizia aftermarket ce include produse si servicii destinate autovehiculelor, de la componente auto si accesorii, la echipamente de diagnoza si concepte de service destinate organizatiei Bosch Car Service, dar si programe de scolarizare. In 2011, reteaua Bosch Car Service si-a adaugat zece noi parteneri, astfel incat, in prezent, insumeaza 65 de service-uri in 51 de orase din Romania. La sfarsitul anului 2012, Bosch planifica sa aiba 78 de service-uri.
Grupul are o prezenta in Romania si pe partea de scule electrice, in special pe segmentul celor cu acumulator litiu-ion si a aparatelor de masura destinate bricolajului.
Grupul este prezent si in domeniul termotehnicii, cu doua marci: Bosch si Buderus. Peste o treime din totalul vanzarilor diviziei de termotehnica Bosch s-a realizat prin comercializarea de sisteme de incalzire si preparare a apei calde menajere care utilizeaza energii regenerabile.
Bosch are la Timisoara si un centru de relatii cu clientii la care lucreaza 580 de persoane. Centrul are o suprafata de 3.400 mp si asigura suport IT intr-un numar de 17 limbi straine.
Pe plan mondial grupul a avut in 2011 afaceri de 51,5 miliarde euro, iar profitul inainte de impozitare a fost de 2,6 miliarde euro. Numarul angajatilor a urcat cui 19.000 pe parcursul anului trecut, pana spre 302.500 persoane. Pentru anul in curs estimarea arata afaceri cu 5% mai mari.