Honda Civic a ajuns la a noua generatie si continua sa fie un OZN printre automobilele zilelor noastre. Civic ramane genul de masina care fie iti place, fie ti se pare hidoasa, are plusuri incontensatibile, dar problema cea mai mare pare sa fie pretul prea ridicat, comparativ cu masinile rivale. Ma astept ca acest aspect sa fie corectat pe masura ce masina „imbatraneste” pe piata.
Concept
Marea surpriza e ca Honda a decis sa mearga pe aceeasi linie de design ca la vechiul model. Si spun ca e o surpriza pentru ca acest Civic a fost creat special pentru europeni, dar europenilor nu prea le place un astfel de design. Cel putin aceasta e concluzia logica din moment ce Volkswagen Golf este cea mai bine vanduta masina din Europa.
click aici pentru galeria foto
Asadar, Honda a decis sa coaca noua masina dupa reteta veche. Sa fie o alegere inspirata?
Design
Marele avantaj al noului Civic este ca arata foarte bine din anumite unghiuri si pare o masina foarte agresiva. Este o masina care nu poate fi confundata cu altceva si ultimele lucruri care-i poate fi inputate sunt origininalitatea sau indrazneala. Pe de alta parte, din alte unghiuri, Civic pare disproportionata. E genul de masina care nu are un aspect unitar si echilibrat.
Poti s-o lauzi si sa ramai placut surprins daca-i roata in aceeasi masura in care vei gasi si lucruri despre care sa comentezi negativ. Spre exemplu, in ceea ce priveste stopurile, mi se pare ca japonezii au exagerat cu luminile de semnalizare atat de mici. Nu cred ca au mai mult de un centimetru patrat.
Tehnologie, confort si dotari
Varianta din test este de top, Executive, cu navigatie. Deci e o masina careia nu-i lipseste nimic la capitolul dotari. Sistemul multimedia e cam complicat de folosit si ai nevoie de un timp de acomodare mai mare, insa rezolutia e foarte buna si pare un echipament de calitate ridicata. Camera video pentru marsarier este de un real folos.
Habitaclul noului Civic este mai bine structurat acum si senzatia ca te afli la un pupitru de comanda avangardist e mai prezenta. Soferul e imbracat pur si simplu de bordul futurist si de multimea de butoane, iar in centru troneaza simbolurile puterii: volanul si turometrul.
Din pacate, armonia este stricata de pozitia de condus prea inalta pentru o masina care se vrea sportiva.
Plafonul iti sta prea aproape de cap, chiar daca nu esti un om inalt. De ce se intampla asta? Pentru ca sub scaunele din fata se afla rezervorul de carburant. Inginerii Honda l-au pus acolo pentru a lasa mai mult loc liber in spate, unde sezutul banchetei poate fi ridicat si deci poti transporta obiecte mai inalte si mai voluminoase in locul pasagerilor din spate.
Intrebarea e daca chiar ai nevoie de acest sistem de scaune, la o masina compacta sportiva…
Un mare plus este ca luneta din doua bucati a fost revizuita si acum partea mai ingusta este mai genereoasa, vizibilitatea in spate fiind astfel sensibil mai buna, dar tot problematica.
Pe sosea
Acest Civic are sub capota motorul Honda de 1,8 litri, pe benzina, aspirat, ce dezvolta 142 Cai Putere (CP). E un propulsor surprinzator de economic, pentru cilindreea lui. Consuma real sub 10 litri de benzina pentru 100 de kilometri parcursi in oras si sub 6,5 litri/100 km in extraurban.
Pe de alta parte, performantele dinamice ale masinii sunt puternic penalizate de acest motor. Civic atinge 100 km/h in 9,7 secunde si senzatia de masina lenta e accentuata de izolarea fonica foarte buna. Unde nu exista sunet, lipseste distractia.
In ansamblu, Civic iti lasa impresia unei masini facute sa suporte motoare mult mai performante, mai violente. Ma intreb oare cand Honda va decide sa ofere si niste propulsoare turbo pe benzina…
Suspensia spate e in continuare semi-independenta, dar este mai rigida si are bucsi cu miez lichid. Cei de la Honda se lauda ca puntea spate la noul Civic este chiar mai rigida decat la vechiul si performantul Civic Type R. Asta se traduce in silentiozitate un pic mai buna si intr-o tinuta de drum mai precisa.
Directia a fost si ea revizuita si raspunde un pic mai bine la comenzi, iar cutia de viteze manuala cu sase trepte are o timonerie placuta mainii. In cazul in care esti un sofer agresiv s-ar putea sa nu-ti placa din cauza ca la manevre bruste tinde sa agate.
Concurenti
Lupta este acerba in clasa compacta, avandu-l ca lider pe Volkswagen Golf. Marcile coreene vin tare din urma – aspect deloc de neglijat. Deci Civic rivalizeaza cu Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus. Diferentele de pret, cel putin in Romania, tin mai degraba de valul de promotii propus de fiecare marca in parte. Altfel, preturile sunt foarte apropiate cand vorbim de echipari similare. Deloc de neglijat sunt noul Citroen C4, Renault Megane, Peugeot 308, Hyundai i30, Mitsubishi Lancer Sportback, Subaru Impreza, Fiat Bravo, Mazda3, Seat Leon, Kia cee’d si Toyota Auris.
Concluzii
Noua Honda Civic porneste de la 18.000 de euro cu TVA, iar o varianta ca cea din test are un pret de 26.000 de euro – un pret cam mare avand in vedere ca majoritatea masinilor concurente vin cu mai putine minusuri in ceea ce priveste gama de motorizari, ergonomia si suspensiile. Civic se numara printre cele mai scumpe trei masini compacte de pe piata, dar locul sau real pe piata, judecand dupa ce ofera si cum este construita, nu este in acel top trei.