Influentul grup american de lobby United Against a Nuclear Iran someaza Peugeot sa se retraga total din Iran, spunand ca nu e suficent faptul ca francezii au suspendat pentru cateva luni livrarile de componente catre tara supusa unor sanctiuni dure din cauza programului nuclear. Grupul de lobby a somat zece producatori auto mondiali sa rupa legaturile cu Iranul, iar cateva marci au fost de acord sa faca asta. Peugeot-Citroen este in fata unei situatii grele fiindca Iranul este a doua tara ca volume de vanzari pentru grup.
United Against a Nuclear Iran (UANI) care a trimis mai multe scrisori dure celor de la Peugeot pe tema operatiunilor in Iran, se arata acum foarte vehementa si spune ca francezii trebuie sa puna punct total operatiunilor comerciale din Iran. Grupul de lobby spune ca nu este suficient ca Peugeot a promis suspendarea livrarilor de seturi de piese catre Iran pentru cateva luni, exporturile trebuie oprite total, definitiv, sustin cei de la UANI.
UANI a trimis unui mare numar de producatori scrisori similare (Fiat, Isuzu, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Renault, Suzuki, Toyota si Volvo) si sustine ca Porsche si Hyundai au fost singurii care au spus ca isi inceteaza operatiunile din Iran.
Cu Peugeot lucrurile nu sunt simple fiindca, date citate de UANI arata ca s-au produs 469.000 de masini Peugeot 206 si 405 in anul persan incheiat pe 19 martie. Cifra reprezinta 13% din livrarile mondiale ale PSA si doar 1,5-2% din cifra de afaceri fiindca este vorba de masini de generatie mai veche. Chiar si asa, valoarea componentelor trimise pentru a fi asamblate de parteneri locali precum Iran Khodro depaseste un miliard de euro/an.
Celor de la Peugeot nu le va fi usor sa ia o decizie fiindca sistarea exporturilor catre Iran are efecte nefaste asupra unor uzine franceze care nu vor mai avea atat de mult de lucru si risca sa trimita nu doar oameni in somaj tehnic, ci si sa concedieze.
O explicatie a vehementei cu care grupul de lobby UANI insista asupra Peugeot tine de faptul ca tranzactia prin care General Motors preia 7% din Peugeot-Citroen va crea o legatura intre SUA si Iran, mai ales in conditiile in care administratia SUA a salvat GM de la faliment cu ajutoare de 50 miliarde dolari si inca detine 32% din actiunile celui mai mare producator SUA.
Orice legaturi comerciale dintre SUA si Iran sunt rupte de ani buni, iar grupul de lobby spune ca industria auto este pentru regimul de la Teheran cea mai importanta dupa cea a petrolului, insa banii obtinuti sunt utilizati pentru sustinerea unor organizatii teroriste.
In Iran, tara de 75 de milioane de locuitori, vanzarile de masini noi trec de un milion de unitati/an.