Statiile de incarcare pentru masini electrice nu se vor inmulti prea curand in tara unde oficial sunt doar cinci automobile electrice. Compania franceza Schneider Electric a livrat cateva zeci de statii de incarcare ce sunt utilizate insa de Renault pentru teste interne, iar statiile publice de incarcare vor fi probabil instalate la toamna cand Renault va lansa oficial primele sale doua masini electrice. Schneider Electric spune ca a intocmit un catalog de preturi ale statiilor de incarcare pentru piata romaneasca si intentioneaza sa includa masini electrice in flotele auto ale companiei.
Un parteneriat ce pare sa progreseze lent
Schneider Electric este, alaturi de Renault, Electrica si Siemens, una dintre companiile care au incheiat in iunie 2011 un parteneriat care-si propunea sa creeze o infrastructura de incarcare fara de care masina electrica nu are niciun viitor. Schneider comercializeaza mai multe statii de incarcare, de la cele foarte rapide care in 20 de minute incarca bateria 80%, pana la cele standard unde masina trebuie sa stea pana la zece ore.
„In acest parteneriat lucram si noi sustinut, progresam, rolul nostru este sa furnizam statii de incarcare de mai multe tipuri, inclusiv cele de incarcare rapida. Aastazi practic catalogul nostru de oferte este gata si putem sa vindem si in Romania statiile de incarcare, la fel cum facem si in alte tari si putem sa le si conectam intr-un mod sigur la reteaua electrica”, a spus seful Schneider Electric pentru Romania, Saulo Spaolanse, la evenimentul de lansare al Acti 9, sistem modular pentru distributia electrica finala pentru aplicatiile din cladirile tertiare si industriale.
„Urmatorul pas este lansarea masinilor electrice”, spune Spaolanse care adauga ca Schneider a livrat cateva statii de incarcare pe care Renault le foloseste la testele interne facute la centrul de la Titu. El adauga si ca Schneider se gandeste sa introduca in flotele sale vehicule electrice
„Doar pentru Renault am livrat cateva zeci de statii de incarcare in tara”, spune seful Schneider electric Romania „Nu vindem inca pe scara larga fiindca nu prea sunt masini electrice’
Lucrurile sunt inca la inceput, statiile apar peste cateva luni
„Pentru moment am dat preturile pentru Renault si pentru integratorii de sistem. Modelul care s-a implementat in Franta si va fi implementat aici functioneaza in felul urmator: Renault vinde masina, vinde si solutia de incarcare pentru utilizatorul domestic, dar Renault dupa aceea o cumpara de la noi, existand si o politica speciala de preturi fata de Renault pentru acest tip de aplicatie pentru consumatorul domestic”, explica pentru HotNews.ro Petre Butu, vicepresedinte divizia Power la Schneider Electric Romania.
Cum s-a explicat si in momentul cand in primavara lui 2011 Renault a prezentat in tara cele doua vehicule electrice Fluence Z.E. si Kangoo Z.E., masina nu poate fi incarcata la o simpla priza de garaj, ci trebuie facute modificari la instalatia electrica „Ca sa fie totul in siguranta mai trebuie pus in tabloul electric un dispozitiv dedicat prizelor de incarcare (…) Nu este sigur fara el pentru ca exista o alta curba de declansare, exista un soc la pornirea incarcarii, masina are un impuls de curent”, mai spune el.
„Nu stim exact cand vor lansa cei de la Renault automobilele electrice, probabil ca pe undeva pe vara – toamna, oricum noi suntem pregatiti pentru a face fata.”, spune Butu, intrebat cand vor fi livrate primele statii. Contactati de HotNews, cei de la Renault au confirmat ca masinile electrice vor fi lansate in vara, iar livrarile vor incepe probabil la toamna.
Nevoie clara de standardizare
„N-o sa vedeti prea curand statii de incarcare in locuri publice fiindca Renault trebuie sa termine testele si sa defineasca oferta comerciala pentru piata, in functie de aceea se vor pune statii fiindca este o chestie legata de standardul de priza de incarcare, se lucreaza acum la un standard unic, sa nu mai fie ca la telefoanele mobile unde am nu stiu cate telefoane si tot atatea incarcatoare. Trebuie sa fie un standard fiindca vehiculul electric vine cu cablu in interior si vii si te-ai bransat la priza, astfel ca toate trebuie sa fie la fel in Romania.”, precizeaza vicepresedintele diviziei Power.
Petre Butu spune ca Schnedier Electric nu asteapta comenzi de statii de incarcare direct de la autoritati, fiindca pentru moment acestea trebuie sa-si defineasca strategia si bugetul „Momentan noi lucram cu Renault si ei vor impinge autoritatile”, precizeaza oficialul Schneider Electric.
Schneider Electric este un furnizor francez de solutii de management al energiei si are 130.000 de angajati pe plan mondial, inregistrand vanzari de circa 22 miliarde euro anul trecut. In Romania si Moldova, compania are 180 de angajati.
Masina electrica ramane un subiect exotic la noi
Fata de tarile din Vest, la noi segmentul masinilor electrice este cu totul nedezvoltat. La noi subventiile pentru cumpararea de masini electrice sunt de maxim 3.700 euro iar acest tip de masini a intrat si in Programul Rabla. insa anul acesta s-au livrat doar cinci masini electrice in tara (patru Mitsubishi i-MIEV si un Citroen C-Zero), iar autoritatile nu au publicat o agenda care sa contina obiective clare pe termen lung legate de numarul de masini si de statii de incarcare la care s-ar putea ajunge.
S-a vorbit inca de acum un an despre discutii intre autoritati si furnizorii de energie dar si intre municipalitatile mari si companiile care vand astfel de masini. Se vorbeste de parteneriate cu mall-urile pentrui instalarea de statii de incarcare, insa nu e clar in ce mod vor fi stimulate centrele comerciale pentru a instala prize. Cert este ca numarul de masini electrice va creste foarte lent la noi si doar cateva companii isi vor face mici flote in primii ani. In vara lui 2011 s-a deschis si prima statie publica de incarcare din Capitala, la sediul Transelectrica.
O analiza despre modul in care ajuta cele mai importante tari dezvoltarea masinilor electrice puteti citi AICI.