Vanzarile de automobile noi marca Porsche se vor dubla in Romania dupa ce SUV-ul Macan va fi lansat, in 2013, livrarile anuale urmand sa ajunga la peste 300 unitati, fata de un nivel de 150 masini prognozat pentru 2012, a declarat seful marcii Porsche in Romania, Adrian Pascu, intr-un interviu acordat 0-100.ro. Porsche a avut in primul trimestru din acest an vanzari record pe piata locala, 37 unitati, insumand circa trei milioane euro.
Adrian Mitrea: Cum se prezinta vanzarile Porsche dupa primul trimestru din 2012?
Adrian Pascu: Am vandut 37 de unitati in primul trimestru, fata de recordul anterior din ianuarie-martie 2008, cand am vandut 33 de masini. (…) Deci vanzarile noastre trimestriale arata ca am atins un nou maxim istoric. (…) Tinta pentru tot anul 2012 ramane 150 unitati. Anul trecut am livrat 102 masini.
Adrian Mitrea: Cum va arata mixul?
Adrian Pascu: Marea majoritate vor fi Cayenne, undeva in jur de 70% din total, iar in interiorul acestei cifre cele mai multe vor fi Cayenne Diesel. Panamera va reprezenta cam 15% si apoi noile 911 si Boxster. Pe 5 mai avem lansarea oficiala pentru noul Boxster.
Adrian Mitrea: Care este valoarea medie a unei masini livrate in acest an si cum sunt achizitionate masinile?
Adrian Pascu: Pretul mediu este de circa 80.000-85.000 euro fara TVA. Achizitiile cu banii cash au mai crescut putin, in urma modificarii conditiilor de finantare, dar finantarile reprezinta in continuare circa 70%.
Clientul de Porsche alege de regula multe optionale pentru masini, nu ca acestea ar fi slab echipate, insa gradul de personalizare este ridicat si la automobile precum Cayenne Diesel, care pornesc de la sub 60.000 euro, dotarile optionale adaugate merg spre 25.000 euro.
Adrian Mitrea: In 2013 va fi lansat hibridul de lux 918 Spyder, exista romani interesati de aceasta masina foarte scumpa?
Adrian Pascu: Sunt cateva persoane interesate, dar nu putem sa vorbim deocamdata de o achizitie pentru un astfel de model. Vorbim de o masina de 640.000 euro fara TVA, o masina care inca nu a fost prezentata in forma finala si care va fi livrata incepand cu 2013. Avem 2-3 discutii.
Adrian Mitrea: Pentru Macan exista comenzi deja, exista interes?
Adrian Pascu: Este prea devreme sa putem face rezervari pentru Macan. Primim foarte multe intrebari referitoare la aceasta masina, sunt foarte multi clienti care o doresc. Va concura cu Range Rover Evoque, BMW X3 si versiunile puternice BMW X1, Mercedes-Benz GLK, Audi Q5. (…) Nu ma astept la o canibalizare intre Cayenne si Macan.
Adrian Mitrea: In ce fel va influenta lansarea lui Macan vanzarile Porsche in Romania? Probabil ca primul an complet de vanzari va fi 2014…
Adrian Pascu: Da. Eu as zice ca livrarile anuale de Porsche noi vor trece de 300 unitati dupa ce vom lansa Macan.
Adrian Mitrea: Stiu ca exista planuri pentru un Cayenne Diesel mai puternic. Cand va fi lansat si cu ce vine nou fata de actualul Cayenne Diesel?
Adrian Pascu: Nu pot sa va spun nimic despre versiunea mai puternica de Cayenne Diesel, trebuie sa asteptam informatiile oficiale.
Adrian Mitrea: Dar despre noul Cayenne GTS?
Adrian Pascu: Noul Cayenne GTS poate fi deja comandat si poate fi livrat incepand cu luna august. Exista discutii pentru el, insa inca nu am concretizat nicio vanzare in cele nici doua saptamani de cand a fost prezentata oficial masina.
Adrian Mitrea: Pana la sfarsitul lui aprilie si in luna mai are loc Porsche Roadshow. Ce aduce nou? Cati dintre invitati sunt clienti de Porsche si cati pe care ii agatati de la alte marci?
Adrian Pascu: Pentru prima data vom dezvalui in avanpremiera un model, este vorba despre faptul ca vom prezenta noul Boxster membrilor Porsche Club, zilele urmatoare, la Brasov. Porsche Roadshow merge apoi in Constanta, in weekend-ul de dinainte de 1 mai, apoi va urma Bucuresti, timp de o saptama si jumatate, la Timisoara intre 11-14 mai, apoi urmeaza, pe rand, Oradea, Cluj, Suceava si Bacau.
In medie sunt invitati circa 20-25 participanti din fiecare oras. Porsche Roadshow se desfasoara in paralel cu Porsche Clinic, programul prin care clientii isi pot verifica masinile gratuit.
Conceptul acestor roadshow-uri implica partenerii nostri locali din retelele Audi, Volkswagen si Skoda si impreuna cu ei facem invitatiile. Ne asteptam sa fie cam 50% clienti de Porsche si restul invitati de la alte marci, care intentioneaza sa cumpere un Porsche. Oricum, nu vanzarea efectiva este scopul, ci sa le aratam masinile, sa le dam ocazia sa mearga cu toate automobilele din gama si sa poata decide in cunostinta de cauza. Efectele in vanzari ale Roadshow-urilor sunt greu de cuantificat pentru ca decizia privind o achizitie poate sa vina fie in doua saptamani, fie in 12 luni sau chiar mai mult.
Porsche a livrat 118.867 unitati anul trecut, in crestere cu 22,2% fata de 2010, marcand astfel cel mai bun an din istoria companiei. Cel mai cerut model a fost SUV-ul Cayenne, care si-a gasit 59.897 posesori, reprezentant astfel 50% din vanzarile marcii sport germane. Pana in 2018 Porsche vrea sa ajunga la vanzari anuale globale de 200.000 unitati, iar SUV-ul Macan este unul dintre motoarele de crestere.
Importatorul si distribuitorul exclusiv al marcii Porsche in Romania este Porsche Inter Auto (PIA) Romania, care face parte din Porsche Inter Auto GmbH & Co KG (reteaua globala de retail a Holdingului Porsche din Salzburg). Reteaua Porsche Inter Auto Romania comercializeaza, prin intermediul celor cinci centre auto, automobile Volkswagen, Skoda, Audi, Seat si, desigur, Porsche.
Desi vanzarile de automobile noi au rămas, ca volum, la acelasi nivel ca in 2011, spune PIA, valoric ele au crescut cu 12% in primul trimestru din 2012, ducand – alaturi de vanzarile de automobile second hand si de service – la o marire de 8% a cifrei totale de afaceri, de la 30,6 milioane euro la 33 milioane euro.