PSA Peugeot-Citroen a intrerupt in februarie exporturile catre Iran si nu le va relua cel putin pana in septembrie, decizie ce are deja efecte negative asupra unor uzine franceze unde oamenii sunt trimisi in somaj tehnic si exista pericolul sa fie facute si concedieri, scrie AFP. Companiile auto franceze au fost intens criticate in SUA pentru legaturile comerciale cu Iranul, insa tara asiatica este a doua piata ca volum pentru Peugeot, astfel ca ruperea legaturilor comerciale are impact semnficativ.
Peugeot este o marca extrem de cunoscuta in Iran unde anual ajung peste 400.000 de colectii de piese din care pe plan local sunt asamblate modele mai vechi de Peugeot, precum 405 sau 206. Din 20 februarie din cauza sanctiunilor impuse de UE Iranului, exporturile de piese catre tara asiatica au fost sistate, iar acum francezii au anuntat ca pana in septembrie cu siguranta nu vor fi reluate, dar este foarte posibil ca prelungirea sa fie mai mare.
Uzina de la Vesoul (Franta) nu va mai trimite piese catre Iran luni bune de aici inainte, astfel ca va ramane fara o mare parte din obiectul de activitate, 350 de posturi sunt in pericol, o parte dintre salariati vor fi probabil relocati la alte uzine, in timp ce altii ar putea fi trimisi in somaj tehnic.
Iranul este a doua piata ca volume pentru Peugeot, anul tercut fiind asamblate acolo circa 450.000 de vehicule. PSA vinde 13% din totalul productiei in Iran, insa ca valoare ele reprezinta doar 2% fiindca este vorba de masini de generatie mai veche. Un grup de lobby a criticat legaturile comerciale ale Renault si Peugeot-Citroen cu Iranul, tara aflata sub embargou din cauza ca isi dezvolta un program de inarmare nucleara si sustine grupari teroriste.
Grupul care critica PSA spunea ca tranzactia prin care General Motors preia 7% din Peugeot-Citroen va trebui investigata de autoritati pentru posibilele consecinte ce ar deriva din legaturile PSA cu Iranul.
Iranul, tara caruia UE si SUA i-au impus sanctiuni dure, are 78 de milioane de locuitori, iar productia auto a fost anul trecut de peste 1,5 milioane masini, dintre care jumatate au iesit de pe liniile companiei Iran Khodro.