Acasa Tehnologie Sistemele de iluminare de pe masinile de maine: OLED, laser, matrice de LED-uri

Sistemele de iluminare de pe masinile de maine: OLED, laser, matrice de LED-uri

de Radu Preda

Audi OLED (sursa - Audi)
Audi OLED (sursa - Audi)

Cele mai noi sisteme de iluminat aflate in cercetare la producatorii auto ne dezvaluie un viitor apropiat fascinant, in care luminile cu xenon si LED sunt deja demodate, iar la moda vor veni tehnologii OLED si cu laser. Marci precum BMW, Audi si smart fac pasi rapizi pentru a aduce aceste tehnologii pe piata.

Audi

Audi a anuntat ca lucreaza la un sistem de iluminare cu OLED (Organic Light Emitting Diode – Diode Organice Emitatoare de Lumina) pentru partea posterioara a masinilor sale. Aceste OLED-uri se pot constitui intr-un furnicar de lumina care poate fi programat sa ilumineze in moduri foarte diverse, pornind de la modificarea intensitatii luminii si mergand pana la schimbarea formei si „mesajului” transmis de stop.

Spre exemplu, cand soferul semnalizeaza spre dreapta, partea din spate a masinii acoperita cu OLED poate crea un semnal luminos care pare ca se scurge de la stanga spre dreapta, avertizand astfel mai eficient participantii la trafic.

Audi Laser (sursa - Audi)
Audi Laser (sursa - Audi)
Pe Audi A2 Concept a debutat o tehnologie de iluminare care face ca partea centrala a lateralelor masinii sa fie neagra cand automobilul sta, dar acea zona poate deveni albastra cand soferul se apropie de masina si o descuie, iar la franare acea banda de OLED-uri poate deveni rosie. Astfel, si participantii la trafic din lateralele masinii vor sti care sunt intentiile celui de la volan.

De asemenea, Audi a creat si lampi de ceata cu laser, care folosesc un fascicul puternic de lumina pentru a ilumina particulele de apa in timp ce afara ploua torential sau este ceata. Astfel, soferul din spatele unui astfel de Audi va vedea un triunghi de avertizare luminos in ceata sau ploaie, iar marimea triunghiului va fi aproape la fel de mare ca masina daca urmatorul vehicul se afla la o distanta de 30 metri sau mai mare.

Farurile cu tehnologie LED, cu matrice formate din 54 de LED-uri, sunt deja disponibile optional pe modele precum A6, A7 Sportback si A8. Aceste sisteme de iluminare consuma putina energie electrica si asigura o vizibilitate mai buna decat lampile cu xenon. Atentie, nu este vorba despre luminile de rulare pe timp de zi, ci de faruri (faza scurta/lunga)!

BMW

Cei de la BMW au si ei deja masini echipate cu faruri cu LED, cum ar fi noul Seria 6. Daca Audi foloseste tehnologia laser pentru lampile de ceata, BMW vrea sa lanseze faruri cu asemenea tehnologie.

“Dupa tehnologia cu LED, luminile laser reprezinta urmatorul pas firesc in dezvoltarea farurilor pentru automobile. Inginerii BMW lucreaza in prezent la introducerea in anii urmatori a luminilor cu laser ca viitoare tehnologie de pionierat pentru productia de serie. Luminile cu laser vor putea facilita functii de iluminare complet noi, care sa asigure o siguranta mai mare si un confort sporit, dar, in acelasi timp, sa contribuie semnificativ la economisirea energiei si a combustibilului prin gradul ridicat de eficienta. Luminile laser produc fascicule luminoase virtual paralele”, a anuntat BMW.

Tehnologie iluminare LASER de la BMW (sursa - BMW)
Tehnologie iluminare LASER de la BMW (sursa - BMW)
Pe modelele marcii exista in prezent tehnologii precum “Anti-dazzle High-Beam Assistant” (asistare a fazei lungi) sau“Dynamic Light Spot”. Termenul „Dynamic Light Spot” se refera la un sistem de marcaj luminos care ilumineaza pietonii automat pentru a-i aduce astfel in atentia conducatorului.

Prin definitie, iluminarea cu laser este diferita in mod radical de lumina solara, dar si de diferite tipuri de surse de lumina artificiala utilizate des in prezent. Pentru inceput, iluminarea cu laser este monocromatica, ceea ce inseamna ca fluxurile luminoase au aceeasi lungime de unda. Este ceea ce se numeste sursa de lumina „coerenta”. Cu alte cuvinte, fluxurile au o defazare constanta.

„In consecinta, iluminarea cu laser poate produce un fascicul aproape paralel cu o intensitate de 1.000 de ori mai mare decat a LED-urilor conventionale. La farurile automobilelor aceste caracteristici pot fi utilizate pentru a implementa functii complet noi. De asemenea, eficienta de nivel ridicat a iluminarii cu laser inseamna ca aceasta tehnologie consuma mai putin de jumatate din energia farurilor cu LED. Rezultatul: farurile cu laser economisesc combustibil”, spune BMW.

Atunci cand aceste surse de lumina sunt utilizate la automobile, intensitatea luminii cu laser poate fi proiectata pentru a nu reprezenta un risc pentru oameni, animale domestice sau salbatice. Printre altele, acest lucru este posibil pentru ca lumina nu este emisa direct, ci intai este transformata intr-o forma care este adecvata pentru utilizare in siguranta pe sosea.

Lumina rezultata este alba. De asemenea, este foarte placuta privirii si are un consum redus de energie, spune constructorul auto german.

In prezent diodele laser sunt deja in uz in sectorul de consum. Sigura in totalitate, tehnologia de iluminare laser are o gama larga de aplicatii, in industria aeronautica, militara sau foto-video, chiar daca, in multe cazuri, faptul ca in spate este folosita o astfel de tehnologie nu este scos in evidenta. La automobile exista oportunitatea de a sublinia avantajele iluminarii LED atat prin calitatea produsului, dar si prin design.

Acolo unde luminile LED genereaza numai 100 lumeni (unitatea de masura a fluxului luminos) per watt, iluminarea cu LASER genereaza aproximativ 170 lumeni. O alta particularitate a tehnologiei LASER, cu implicatii importante, este dimensiunea diodelor individuale. Cu o lungime de numai zece microni, diodele LASER sunt de 100 de ori mai compacte chiar si decat celulele de forma patrata utilizate la luminile LED conventionale, a caror latura masoara un milimetru.

Atunci cand sursele de lumina sunt integrate intr-un automobil se deschide astfel o serie de noi posibilitati. Inginerii BMW nu intentioneaza sa reduca in mod radical dimensiunile farurilor, chiar daca acest lucru ar fi posibil, cel putin la nivel teoretic. Pentru inceput obiectivul este de a pastra suprafata farurilor la dimensiunile conventionale pentru a pastra acelasi limbaj de design BMW, cu forma tipica a corpurilor de iluminat duble.

Daimler

Si Mercedes-Benz are faruri cu LED pe unele modele, cum ar fi noul CLS, insa cele mai interesante vesti vin de la marca mai tanara, smart. Concernul BASF, lider mondial in domeniul chimic, si Philips, producator de electronice, au dezvoltat prima aplicatie cu tehnologie OLED pentru automobile, inglobandu-le intr-un acoperis de masina. Astfel, plafonul masinii poate fi transparent sau corp de iluminat.

OLED-urile (Organic Light Emitting Diode – Diode Organice Emitatoare de Lumina) sunt transparente atunci cand sunt oprite, oferind vizibilitate in afara vehiculului si lasand sa patrunda lumina naturala, dar sunt si o sursa de lumina atunci cand sunt puse in functiune. Acest concept de iluminat pentru acoperisurile masinilor reprezinta rezultatul unei colaborari indelungate intre BASF si Philips, dedicata cercetarii si dezvoltarii modulelor OLED.

Acoperis auto OLED (sursa - Philips, BASF)
Acoperis auto OLED (sursa - Philips, BASF)
In plus, fata de deschiderea catre noi posibilitati de design, conceptul OLED permite si noi abordari in ingineria auto. Structura transparenta a panelului OLED “sandwhich” poate fi combinata cu celule solare, de asemenea transparente, care folosesc energia stocata in timpul zilei.

BASF si Philips au inceput sa coopereze indeaproape din 2006 in cadrul initiativei OLED 2015 a Ministerului Federal German de Educatie si Cercetare. BASF dezvolta materiale organo-chimice, precum colorantii utilizati in procesul de dezvoltare si productie a OLED-urilor de catre Philips. Lucrand impreuna, cei doi parteneri au reusit sa aplice tehnologia OLED transparente luminoase in cadrul acoperisurilor masinilor.

Tehnologia OLED ofera avantajul unei eficiente energetice ridicate, in plus fata de flexibilitatea creativa si de noile optiuni pentru designeri. Sursele de lumina OLED au o grosime de numai 1,8 milimetri si pot fi transparente. Intreaga suprafata a unui OLED emite o lumina difuza, devenind o sursa de lumina calda care produce umbre mai putin dure in comparatie cu sursele de lumina puternica.

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre