La inceput parea un simplu zvon, insa lucrurile sunt cat se poate de serioase si acum sefii General Motors discuta posibilitatea ca doua uzine Opel din Germania si Anglia sa fie inchise pentru ca le lipseste competitivitatea. Orasele care le gazduiesc se gandesc cu groaza la un astfel de scenariu, muncitorii nu inteleg cum s-a ajuns intr-o situatie atat de grea iar managerii americani ai GM preseaza Opel sa reduca pierderile, prin masuri mai dure. Ce alti producatori auto ar putea inchide uzine si unde s-ar putea muta productia puteti afla din articol.
In Europa se produc mai multe masini decat poate absorbi piata
De doi – trei ani se discuta aprins pe subiectul supra-productiei din industria auto europeana si tot mai multi sefi de companii spun ca fenomenul este grav iar constructorii trebuie sa reduca productia chiar si cu 20% in unele uzine.
In timp ce constructorii americani Ford, GM si Chrysler au inchis 13 uzine auto din SUA in ultimii patru ani, in Europa s-au inchis doar trei uzine: una a Opel din Belgia, una a Fiat din Italia si uzina Saab din Suedia. Anul acesta si Mitsubishi va inchide uzina olandeza, insa lucrurile nu se vor opri aici.
Analisti citati de Reuters spun ca in afara de Opel si alti producatori s-ar putea sa fie nevoiti de situatie sa inchida uzine. printre ei se numara Renault (care a redus productia temporar la cateva uzine), Fiat (criticata masiv pentru costurile mari de productie din Italia) dar si Peugeot Citroen (care a amanat anumite proiecte din cauza problemelor financiare). In Europa exista 240 de uzine auto in 27 de tari, deschideri de noi uzine se fac mai ales in Rusia, insa, Dan Akerson, seful GM, spunea ca zece uzine auto europene produc prea mult.
Doua uzine Opel sunt in pericol, orasele gazda ar putea suferi mult
Acelasi Dan Akerson pune presiune pe filiala Opel pentru ca aceasta sa isi reduca pierderile care anul trecut au fost de 750 milioane dolari. In aceste zile se discuta soarta a doua uzine: Bochum din Germania si Ellesemere Port din Anglia. Sindicalistii de acolo nu inteleg cum s-a putut ajunge aici si acuza sefii din SUA ca exgaereaza si pun presiuni prea mari.
Consecintele asupra oraselor respective ar fi grave, mai ales la Bochum unde Nokia a inchis in 2008 uzina pentru a veni la Cluj. In uzina din Bochum sunt 3.100 de angajati, insa estimarile arata ca daca unitatea s-ar inchide, 20.000 si-ar pierde locurile de munca, incluzand si furnizorii. Orasul din bazinul Ruhr a avut de suferit mult in anii 80′ cand minele s-au inchis, iar lumea de acolo se teme ca plecarea Opel va fi o lovitura pentru un loc in care somajul este deja peste media nationala. Fabrica Opel avea in 1979 peste 15.000 de angajati.
click aici pentru a citi o scurta istorie a Opel
La uzina de la Ellesmere Port, foarte aproape de Liverpool, supararea este mare si sunt voci care cred ca viitorul unitatii este in pericol din cauza jocurilor politice fiindca, spun cei de acolo, ar fi scandal prea mare ca Opel sa inchida doua uzine din Germania, astfel ca cea din Anglia trebuie „sacrificata” desi este pe profit. Orasul are 64.000 de locuitori iar uzina are 2.800 de angajati, astfel ca efectele asupra localitatii ar fi grave daca Opel ar inchide uzina in 2015. Reprezentantii Opel au spus ca nicio uzina nu se va inchide pana in 2014, insa incertitudinea este mare si efectele se simt.
Opel „a facut progrese multe, insa activeaza intr-un sistem concurential”
Steve Girsky, presedinte al Opel si vicepresedinte al GM, confirma faptul ca Opel nu va inchide nicio uzina europeana pana in 2014, insa declaratiile sale realiste nu pot linisti angajatii companiei/
„Ne pastram angajamentele fata de Opel in Europa. Compania a facut multe progrese. Cred ca facem masini grozave, sunt convins ca si clientii iubesc masinile noastre, iar daca mediul economic european nu s-ar fi schimbat in a doua parte din 2011 am fi fost aproape de punctul de break-even”, spune Steve Girsky, citat de BBC.
„Deciziile luate in Europa nu sunt luate in izolare”, subliniaza el. „Sunt luate in context mondial (…) Nu vreau sa par machiavelic, insa operam intr-un sistem concurential, nu?”, se intreaba el retoric
„Trebuie sa ne intrebam ce diferenta este intre costurile construirii masinii intr-o parte a lumii pentru a o vinde apoi intr-o alta parte si construirea masinilor direct in acea parte”, mai spune oficialul. Asadar, daca GM va constata ca e mai rentabil sa aduci in Europa de Vest tot mai multe masini din China, Brazilia sau Rusia, viitorul uzinelor din Vest va fi sumbru.
Presa a scris ca daca uzinele vor fi inchise si daca cererea in piata va creste, masinile construite acum in Bochum si UK vor fi fabricate in Polonia, Mexic, China sau Brazilia.