In 1951 America era cel mai mare producator auto din lume, vreme in care Asia si Africa nu existau pe harta industriei de profil, iar Europa isi juca cuminte rolul de actor secundar. Acum, dupa 60 de ani, Asia produce cat America si Europa la un loc. Reprezentate grafic, aceste evolutii arata si mai interesant.
Practic, se poate vedea limpede cum America a ajuns de la 76,6% in 1951 la 22,2% in 2011. Europa, care si-a trait perioada de glorie in anii ’70-’90, acum apune usor, trecand de la un varf de 40,3% (in 1991) la 26,4% in 20 de ani (2011). Importanta Africii a fost si ramane marginala, cu sub 1% in toti acesti 60 de ani.
In primul grafic de mai jos se poate observa cat de mult au scazut America si Europa ca importanta in productia auto mondiala. Situatie este cu atat mai ingrijoratoare cu cat in Europa se vorbeste despre inchideri de uzine si supracapacitate de productie. Intrebarea este „cat de jos putem ajunge?”, valabila, desigur, si pentru America.
Al doilea grafic, cu cele mai recente date ale Organizatiei Internationale a Constructorilor Auto (OICA), ilustreaza si cum a evoluat productia auto in anii de criza, cea mai abrupta scadere fiind inregistrata in vremurile noastre. Deci criza financiara din 2008-2009 a fost mai puternica decat cele doua crize ale petrolului din anii ’70, respectiv ’80.
Chiar si asa, evolutia globala este incontestabila. In 60 de ani productia auto mondiala a crescut de la 10 milioane unitati/an la putin peste 80 milioane autovehicule/an.