Concernul BASF, lider mondial in domeniul Chimic, si Philips, producator de electronice, au dezvoltat prima aplicatie cu tehnologie OLED pentru automobile, inglobandu-le intr-un acoperis de masina. Astfel, plafonul masinii poate fi transparent sau corp de iluminat, au anuntat cele doua companii.
OLED-urile (Organic Light Emitting Diode – Diode Organice Emitatoare de Lumina) sunt transparente atunci cand sunt oprite, oferind vizibilitate in afara vehiculului si lasand sa patrunda lumina naturala, dar sunt si o sursa de lumina atunci cand sunt puse in functiune. Acest concept de iluminat pentru acoperisurile masinilor reprezinta rezultatul unei colaborari indelungate intre BASF si Philips, dedicata cercetarii si dezvoltarii modulelor OLED.
In plus, fata de deschiderea catre noi posibilitati de design, conceptul OLED permite si noi abordari in ingineria auto. Structura transparenta a panelului OLED „sandwhich” poate fi combinata cu celule solare, de asemenea transparente, care folosesc energia stocata in timpul zilei.
BASF si Philips au inceput sa coopereze indeaproape din 2006 in cadrul initiativei OLED 2015 a Ministerului Federal German de Educatie si Cercetare. BASF dezvolta materiale organo-chimice, precum colorantii utilizati in procesul de dezvoltare si productie a OLED-urilor de catre Philips. Lucrand impreuna, cei doi parteneri au reusit sa aplice tehnologia OLED transparente luminoase in cadrul acoperisurilor masinilor.
Tehnologia OLED ofera avantajul unei eficiente energetice ridicate, in plus fata de flexibilitatea creativa si de noile optiuni pentru designeri. Sursele de lumina OLED au o grosime de numai 1,8 milimetri si pot fi transparente. Intreaga suprafata a unui OLED emite o lumina difuza, devenind o sursa de lumina calda care produce umbre mai putin dure in comparatie cu sursele de lumina puternica.
Practic, tehnologia OLED pentru automobile a debutat pe conceptul smart forvision si probabil ca se va regasi in viitor si pe automobile de serie.