Compania Metair International din Africa de Sud a platit 43 milioane euro pentru preluarea Rombat Bistrita, iar tranzactia le deschide africanilor accesul spre pietele europene datorita tehnologiei Start & Stop, insa grupul isi va comercializa tot portofoliul de produse pe piata romaneasca si in segmente ce nu au legatura cu industria auto. De ce au ales africanii Rombat, care sunt partile cele mai interesante din istoria companiei bistritene si care sunt avantajele ei in piata puteti afla din articol.
Cine sunt noii proprietari ai Rombat, cat de mari sunt si pentru cine produc
„Este o decizie mare pentru mine”, a spus Theo Loock, Managing Director al Metair, imediat dupa anuntul ca grupul industrial sud-african cumpara 99% din compania romaneasca. „O parte a viziunii noastre strategice indica sa ne concentram nu pe locul unde sunt produse vehiculele, ci pe locul unde sunt vandute”, a explicat seful Metair.
Metair este un grup format din sapte filiale si doua companii asociate si produce in special componente pentru industria auto precum sisteme de racire, amortizoare, resorturi, sisteme de iluminat, componente din plastic si diverse tipuri de cablaje. Cea mai apropiata tehnologic de Rombat este filiala First National Battery, care produce anual 2,2 milioane acumulatori. Printre clientii Metair se numara Daimler, Chrysler, General Motors, Nissan, Toyota, Volkswagen, BMW si MAN.
Metair nu este o compania chiar foarte mare, cifra de afaceri fiind de 430 milioane euro, Loock estimand ca va ajunge la 500 milioane euro prin achizitia Rombat (de la circa 4,4 miliarde, la 5 miliarde ranzi sud-africani).
Loock a explicat, citat de presa economica din Africa de Sud, ca achizitia va permite grupului sau sa aduca pe piata romaneasca intreg portofoliul de produse al Metair, inclusiv cele care nu au legatura cu industria auto, printre acestea numarandu-se baterii de back-up pentru centrale nucleare si alte tipuri de centrale, dar si baterii pentru diverse utilaje industriale.
Tehnologia Start & Stop este marea miza
In februarie, Rombat anunta ca intra pe piata acumulatorilor auto destinati automobilelor care sunt echipate cu frane regenerative si tehnologie Start & Stop, cea care opreste automat motorul atunci cand automobilul stationeaza la semafor sau in aglomeratie si il reporneste tot automat la apasarea ambreiajului (cutii manuale) sau la eliberarea pedalei de frana (transmisii automate). Pentru inceput tintele de vanzari sunt rezervate, insa segmentul este extrem de promitator. In prezent Rombat a inceput productia experimentala de astfel de baterii, pentru prodcutia de serie nu s-a avansat un termen clar, insa va fi probabil la final de 2012 sau inceput de 2013.
Tocmai acest aspect este mentionat si de Metair, care citeaza studii ce arata ca numai 8% dintre masinile produse in 2010 erau echipate cu tehnologie Start & Stop, iar estimarile arata ca in 2016 se va ajunge la 53%.
Seful Metair spune ca Rombat este „similara” cu filiala First National Battery si adauga ca prezenta Rombat pe piata romaneasca este „sanatoasa”, compania dominand piata. El a precizat ca pana acum Rombat nu a avut tehnologia pentru baterii compatibile cu Start & Stop, dar lucrurile s-au schimbat.
In toamna lui 2011 reprezentantii Rombat spuneau, intr-o conferinta de presa organizata pentru a lansa baterii Terra HD, ca in 2012-2013 trebuie sa livreze catre Dacia baterii pentru Start & Stop, tehnologia care se numeste concret micro hibrid 1. O tehnologie de intrare in gama in ceea ce priveste automobilele hibride. Micro hibrid 1 se refera la tehnologia Start & Stop. Mai exista si micro hibrid 2, care presupune existenta unui sistem Start & Stop in asociere cu un sistem de recuperare a energiei la franare (pe principiul dinamului de bicicleta). In prima faza, in cazul Dacia, vorbim totusi de micro hibrid 1.
Istorie de 32 de ani, cu progrese rapide in ultimul timp si afaceri in crestere constanta
Rombat isi are originile intr-o sectie a intreprinderii de stat CICM, sectie infiintata in 1980 sub numele Acumulatorul Bistrita. Numele Rombat dateaza din 1991 cand producatorul de baterii era inca intreprindere de stat, insa privatizarea s-a petrecut in 1996, an din care Dacia a devenit client esential. In anii de dupa privatizare compania a modernizat capacitatile de productie, iar Dacia era principalul client, bateriile sale ajungand pe modele precum Solenza.
Expansiunea internationala debuteaza in 2004 cu exporturi catre Rusia, din 2008 furnizeaza componente pentru uzina Peugeot-Citroen din Slovacia iar din 2011 livreaza si catre uzina Nissan din St Petersburg. In octombrie anul trecut au demarat exporturile catre Africa de Sud si Liban.
Compania anunta ca este in discutii pentru a-si adauga in portofoliu noi clienti, iar in acest sens se poarta discutii cu Grupul Volkswagen. Castigarea unui astfel de client important ar permite Rombat sa-si creasca cifra de afaceri la peste 100 milioane euro, dar si capacitatea anuala de productie cu un milion de baterii.
Pe plan intern compania a inceput din 2008 sa deschida centre logistice, ajungand sa aiba in prezent zece.
Prezenta in piata locala si la export, rezultate financiare
In prezent Rombat ocupa 65% din piata romaneasca si 53% din segmentul after market local, in timp ce pe piata franceza detine o cota de 10%. De anul trecut, Germania ocupa locul al treilea in exporturile Rombat, dupa Franta si Italia.
Compania a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 319 milioane lei (circa 75 milioane euro), in crestere cu 13% fata de 2010. Productia a fost de 2,24 milioane baterii, iar estimarile pentru anul in curs indica afaceri de 356,9 milioane de lei (82,9 milioane de euro) si cresterea vanzarilor cu 10%. Cifra de afaceri a companiei a crescut de la an la an (163 milioane lei in 2007, 198 milioane lei in 2008, 215 milioane lei in 2009 si 280 milioane in 2010), in timp ce profitul net a fost constant peste 10 milioane lei/an in ultimii cinci ani. Compania are in prezent aproximativ 660 de angajati.
In concluzie, miscare da unui important producator sud-african de componente acces la pietele europene si extrem de important este si faptul ca Rombat este o companie in ascensiune care intra pe noi tehnologii, este in cautare de clienti mari si a fost mult mai putin afectata de criza in raport cu alti producatori de componente din piata locala.