Guvernul a decis, marti, printr-o ordonanta de urgenta, sa reduca de la 143 de milioane de euro la 75 de milioane de euro ajutorul de stat acordat companiei Ford pentru planul de investitii din Romania. Ca urmare a noului acord, Ford ar trebui sa realizeze intre 1 ianuarie 2013 si 31 decembrie 2017 o productie de automobile de 810.000 de unitati, iar in urmatorii cinci ani 1,5 milioane de unitati, a spus Dan Suciu. purtatorul de cuvant al Guvernului, citat de Agerpres.
„Contractul initial expira pe 19 martie si a trebuit reasezat conform noilor angajamente investitionale ale companiei. Vechile angajamente s-au modificat radical in acest moment, avand in vedere situatia din piata”, a explicat purtatorul de cuvant al Guvernului, Dan Suciu.
Intrebat daca Romania va lua masuri privind acest program de ajutor, daca Ford nu-si respecta noile angajamente, acesta a afirmat: „Vor exista masuri, evident, dar nu pornim de la ideea ca Ford nu-si respecta angajamentele”.
Potrivit noului act normativ, care modifica o ordonanta de urgenta din anul 2008, din cei 75 de milioane de euro acordati, 38 de milioane de euro sunt destinati productiei de automobile, iar 37 de milioane de euro productiei de motoare.
Pana in prezent Ford a primit circa 31 de milioane de euro din ajutorul de stat, pentru productia de automobile, si inca 5,6 milioane de euro pentru motoare, acesti bani fiind luati in calcul in interiorul sumei de 75 de milioane euro prevazuta de noua ordonanta de urgenta, a explicat Dan Suciu.
Pentru a primi ajutorul de stat, Ford se angajeaza la un proiect de investitii pentru producerea de automobile in suma totala de 618,14 milioane de euro si la un proiect de investitii destinat produceri de motoare de 250,95 milioane de euro.
Ca urmare a noului acord, Ford va realiza intre 1 ianuarie 2013 si 31 decembrie 2017 o productie de automobile de 810.000 de unitati, iar in urmatorii cinci ani 1,5 milioane de unitati, a mai spus Suciu.
Grupul auto american a preluat in 2007, de la stat, compania Automobile Craiova, iar conform contractului de privatizare avea obligatia sa realizeze pana la 19 martie 2012 investitii tehnologice si de mediu de 675 milioane euro si un volum de autovehicule de aproximativ 250.000 unitati. Tranzactia a presupus pe langa vanzarea pachetului de actiuni detinut de stat la societate si acordarea unor ajutoare de stat autorizate de Comisia Europeana, dar si recuperarea unui ajutor de stat ilegal acordat.
Ford a anuntat la sfarsitul lunii ianuarie ca va produce la Craiova, in acest an, 60.000 de unitati B-Max, iar pentru anul viitor estimeaza constructia a cel putin 100.000 de masini. Modelul B-Max, produs exclusiv la fabrica de la Craiova, va ajunge in showroom-urile din Romania in luna iulie, insa comenzile vor fi onorate incepand cu luna septembrie. Conceptul B-Max a fost prezentat in luna martie a anului trecut la Salonul Auto de la Geneva, iar in iunie Ford a inceput sa fabrice la Craiova primele prototipuri.
Constructorul american a asamblat la Craiova, in intervalul aprilie 2010-octombrie 2011, un numar de peste 17.000 autoutilitare Transit Connect. Ulterior, productia utilitarei a fost mutata la fabrica Ford din Valencia, in urma deciziei grupului american de a reorganiza activitatea tuturor fabricilor pe care le detine in Europa.