Pana la finalul deceniului se vor inmulti masinile capabile sa se conduca singure in cateva situatii, mai ales cand se ruleaza cu viteze mici, iar dupa 2020 masinile vor comunica intre ele tot mai mult, dar vor fi in legatura si cu alte mijloace de transport, pentru a-i da soferului cea mai rapida varianta de deplasare, a spus presedintele executiv al Ford la Congresul Telefoniei Mobile de la Barcelona. Biil Ford a prezentat in Spania atat modelul B-Max care este produs la Craiova, cat si viziunea companiei asupra viitorului industriei auto care dupa 2025 va fi dominat de masini care se vor putea conduce singure in aproape orice situatie.
Bill Ford a tinut un discurs la Mobile World Congress Barcelona pornind de la ideea ca in lume se va crea un imens blocaj rutier daca, asa cum se preconizeaza, parcul auto mondial va creste de la un miliard de vehicule in prezent, la patru miliarde in 2050. Ford a dat exemple precum Rio de Janeiro unde mai toata lumea sta zilnic cateva ore in trafic, dar si blocajul gigant din China anului 2010 cand unii soferi au stat chiar si 11 zile intr-un blocaj.
Singurul mod eficient de a evita crearea unui imens blocaj global este prin crearea unei mari retele care sa permita comunicarea intre automobile, dar si intre ele si alte moduri de transport, cum aer fi cel feroviar, maritim si aviatic. In plus, foarte mult va ajuta si introducerea tehnologiei care permite masinilor sa se conduca singure, dar si prin inmultirea numarului de vehicule cu unul, doua si trei locuri.
click aici pentru galerie foto cu B-Max
Bill Ford a prezentat viziunea companiei pentru trei perioade din viitor: termen mediu (pana in 2017), perioada 2017 – 2025 si dupa 2025.
Pe termen mediu, adica in urmatorii cinci – sapte ani se vor dezvolta nu doar sistemele de siguranta activa care avertizeaza soferul de pericolele din drum, dar si comunicarea intre vehicule care sa se anunte intre ele de exemplu in legatura cu aparitia unui blocaj. In plus, se vor dezvolta si automobile care se pot conduce singure, insa in doar cateva situatii, precum parcarea si momentele cand se ruleaza la viteze redusa.
O perioada mai interesanta va fi intre 2017 – 2025 cand va creste gradul de comunicare intre diversele vehicule de pe sosele fiindca masinile vor dispune de procesoare mai puternice si vor deveni „platforme mobile de comunicare” si „colectii de senzori” care vor duce la aparitia unei retele integrate de transport in care toate masinile vor fi intr-o uriasa baza de date. Intre 2017 si 2025 va creste numarul de functii pe care masina le va putea indeplini cu ajutorul „pilotului automat”, insa evident ca soferul va putea prelua controlul in orice moment va considera necesar.
In plus, estimeaza cei de la Ford, numarul masinutelor de oras cu unul, doua si trei locuri va creste foarte mult, lucru previzibil daca tinem seama ca saloanele auto din prezent sunt „inundate” de astfel de concepte.
Viziunea pentru anii de dupa 2025 este asemanatoare cu filmele SF: masini care se pot conduce singure in orice situatie, masini pe care le poti chema ca si cand in ele ar fi un valet si un sistem integrat in care pietoni, biciclisti, soferi de automobile dar si de vehicule din transportul in comun vor face parte dintr-o retea uriasa in care comunicarea se face in timp real.
Practic comunicarea va fi atat de avansata incat pe orice ruta ai vrea sa mergi vei avea informatii in timp real despre blocaje si ti se vor putea da sugestii clare despre cum poti ajunge in acel moment mai repede, urmand sa primesti recomandari daca e bine sa iei amsina personala sau sa apelezi sa transportul in comun.
Ford B-Max de serie este expus, in premiera mondiala, la expozitia Mobile World Congress care se tine in Barcelona, iar compania a ales acest eveniment neobisnuit pentru a lansa masina in ideea de a insista pe faptul ca B-Max va avea in premiera europeana tehnologia SYNC care apeleaza automat serviciile de urgenta in caz de nevoie si permite soferului sa interactioneze prin comenzi vocale cu sistemul de infotainment.