Acasa Fiat Prima impresie: Fiat Freemont 4WD

Prima impresie: Fiat Freemont 4WD

de Adrian Mitrea

Fiat Freemont 4x4 (sursa - Fiat)
Fiat Freemont 4x4 (sursa - Fiat)

Freemont e un pariu interesant, dar si controversat pe care-l fac italienii, date fiind originile sale in Dodge Journey. Fiat spune ca Freemont e un succes comercial si lanseaza chiar si o varianta 4×4. Am condus Freemont cu tractiune integrala in Italia, la Balocco, unde Fiat are un centru de testare, iar dupa cateva zeci de kilometri am ramas cu o imagine nedefinita  in minte. Este sau nu Freemont un urmas veritabil al lui Fiat Ulysse?

Ulysee nu a fost o masina italiana pana in maduva oaselor, ci un model care a purtat si siglele Citroen (mai intai sub numele Evasion, apoi C8) si Peugeot (mai intai 806, apoi 807). Stiu, sunt masini aproape necunoscute in Romania, dar care au avut vanzari decente in Europa Occidentala. Daca Ulysee n-a fost un automobil italian pur-sange, nici urmasul sau, Freemont, nu este.

click aici pentru galeria foto

Bazat pe Dodge Journey, Freemont are suspensii mai tari si o directie ceva mai precisa, spune Fiat. Varianta 4×4 vine cu transmisie automata cu sase viteze si este animata fie de un motor turbo diesel de 2 litri (MultiJet II) de 170 Cai Putere (CP), fie de un V6 pe benzina, de 3,6 litri (Pentastar, de origine Chrysler), ce dezvolta 260 CP.

In Italia am condus versiunea diesel – o masina de familie absolut onorabila. Cei 170 CP ai motorului MultiJet II pot parea multi, insa transmisia automata, de moda veche, fac ca puterea pe care o simti cand te afli la volan sa para mai mica. O contributie negativa o are si greutatea suplimentara, de 150 kg, generata de sistemul 4×4 si de transmisie in sine, fata de de cea manuala cu 6 viteze si tractiunea fata.

Deci Freemont 4×4 merge asezat, destul de vioi pentru o masina atat de mare, dar nu atat de repede precum ai putea sa crezi la prima vedere, vazand specificatiile. Pozitia de condus e asemanatoare cu cea dintr-un SUV compact precum Volkswagen Tiguan sau Mitsubishi ASX, iar nivelul de confort cam tot pe acolo. Din exterior Freemont arata ca o masina de familie, iar in interior te simti ca intr-un SUV. Scaunele din al treilea rand nu sunt deloc afectate de tractiunea spate suplimentara, insa chiar si asa spatiul pentru genunchi e mic. Doar copii ar putea sta acolo in conditii maxime de confort.

E greu de spus daca merita cu adevarat sa scoti bani in plus din buzunar pentru tractiunea 4×4, mai ales ca ea lucreaza complet automat si nu poti face deci niciun reglaj manual. Singurele cazuri in care tractiunea 4×4 de pe aceasta masina poate fi considerata justificata sunt iernile mai grele sau tinuta de drum un pic mai bine controlata. In mod cert Freemont nu e o masina cu care sa te urci pe munti.

Performantele off-road ale lui Freemont sunt puternic penalizate de botul foarte lung si ampatamentul relativ mare. E foarte usor sa lovesti bara de protectie din fata sau „burta” masinii chiar si pe drumuri forestiere bune, pe care le poti parcurge cu viteza mica chiar si cu un Fiat 500.

Nu stiu ce inseamna directie precisa in viziunea Fiat, pentru ca mie mi s-a parut foarte moale si neintuitiva. Adica directia pare in regula pentru o masina de familie, insa „precis” nu e termenul care o descrie cel mai bine. Nici nu vreau sa ma gandesc cum e la Dodge…

In cazul in care adopti un stil de condus mai sportiv sau cand masina masina pierde aderenta, electronica transfera cuplu si la rotile din spate, pana se ajunge la un raport de egalitate intre putereea transmisa celor doua punti. E o facilitate utila iarna sau cand conduci mai agresiv. In mod normal, rotile din fata asigura in proportie de 100% tractiunea.

Prin pret si dimensiuni, Fiat Freemont este varful de gama al marcii italiene si chiar e o masina bine construita, cu o caroserie rigida, care nu scoate zgomote nepotrivite pe drumuri rele. Nivelul finisajelor din Freemont, in special pe versiunile de top, este mai bun decat in oricare alt model Fiat. Confortul si dotarile sunt la cote ridicate, astfel ca Freemont 4×4, ca masina, in afara de transmisia lenta si directia moale, nu are minusuri de luat serios in seama.

Problema este pretul, pentru ca Freemont 4×4 costa binisor peste 30.000 euro (preturile pentru Romania nu au fost inca anuntate – n.r.), suma pe care o poti cheltui pe un SUV compact daca vrei neaparat 4×4, sau pe un break de clasa medie, daca vrei spatiu. Adevarul este insa ca Fiat Freemont 4×4 se pliaza foarte bine pe conceptul de masinia polivalenta si este un automobil care poate inlocui cu succes mai multe tipuri de autovehicule. Acesta este asul sau din maneca.

Fiat Freemont 4x4 (sursa - Fiat)
Fiat Freemont 4x4 (sursa - Fiat)

5
Lasa un comentariu

avatar
4 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Adrian MitreaValentinaSerban Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Serban
Cititor
Serban

Interesant articol.
Ma gandesc serios sa iau, doar ca ma tem ca nu o mai vand vreodata.

Valentina
Cititor
Valentina

Am nevoie de author,fiat fremont se porneste merge un pic si se opreste

Valentina
Cititor
Valentina

Ajutatima cu un sfat

Valentina
Cititor
Valentina

Spare pe ecran semnul robinet