Acasa Fiat Prima impresie: Fiat Punto facelift 2012

Prima impresie: Fiat Punto facelift 2012

de Adrian Mitrea

Fiat Punto Facelift 2012 (sursa - Fiat)

Actuala generatie Punto, a treia, a fost lansata in 2005, iar in 2009 a primit cateva retusuri estetice si o noua plansa de bord, in stilul fratelui mai mare Bravo.  Totodata, numele masini s-a transformat din Grande Punto in Punto Evo. Acum, in 2012, Punto Evo devine iar Punto si afiseaza modificari estetice minore, dar ascunde schimbari de esenta. Concret, Punto poate fi echipat acum cu un nou motor pe benzina, foarte indraznet, cu doar doua pistoane. Acest propulsor e in stare sa-ti creeze prejudecati rapid, dar ti le demonteaza extraordinar de repede.

Propulsorul TwinAir are o capacitate cilindrica de 875 centimetri cubi (cmc), deci un motor de 0,9 litri, cu doar doi cilindri, care dezvolta 85 Cai Putere (CP). Cam cat un motor pe benzina de 1,2 litri, aspirat. TwinAir reuseste sa scoata performante similare, gratie unei turbine.

click aici pentru galeria foto

Cuplul este de 145 Newton-metru (Nm), cat al unui motor aspirat de 1,6 litri, livrat pe o plaja de turatii foarte larga, incepand de la 2.000 rotatii pe minut (rpm). Daca apesi butonul Eco de pe plansa de bord, cuplul este plafonat la 120 Nm. Simti imediat cum masina pierde din vigoare, insa Fiat spune ca in oras consumul scade simtitor.

Sunetul pe care-l scoate acest motor este de-a dreptul fascinant!

Atunci cand accelerezi violent, Punto rage de parca ar fi o masina de curse si te trimite cu gandul la Abarth. Pe de alta parte, daca tii turatia constanta, motorul nu se aude deloc. E o bijuterie tehnica laudata de toti care au incercat-o pana acum.

Fiat TwnAir (sursa - Fiat)Probabil ca te gandesti ca la ralanti acest motor cu doua pistoane vibreaza destul de rau, dar nu e asa. Vibratiile sunt foarte reduse, mai reduse chiar decat la unele propulsoare cu trei pistoane.

Interesanta este si transmisia cu sase viteze care echipeaza acest motor, cu volant cu masa dubla. Primele doua trepte sunt foarte scurte, ca sa faciliteze un demaraj rapid. In prima treapta, la turatie maxima, masina abia atinge 35 de kilometri pe ora, fata de aproape 45 sau 50 de kilometri pe ora la alte motorizari de putere comparabila. Seamana mai degraba cu transmisia unui motor diesel, care are primele 2-3 trepte de viteza foarte scurte.

Cu alte cuvinte, Grande Punto cu doua pistoane are o cutie de viteze foarte bine adaptata pentru masina si motor, astfel ca obtii un demaraj viguros de pe loc. In mod surprinzator, micul motor TwinAir accelereaza foarte bine chiar si la viteze de peste 100 de kilometri pe ora.

Am condus Punto pe o distanta de 60 de kilometri in Italia, pe drumuri nationale si autostrazi. Consumul mediu a fost de putin peste 7 litri de benzina/100 km. Deci consumul e comparabil cu al unui motor de 1,2 litri de generatie veche, aspirat. Avantajul lui Punto cu TwinAir sunt costurile mai mici de exploatare. Asigurarile sunt mai ieftine, iar la revizie in motor va intra mai putin ulei si vei avea de schimbat doua bujii, nu patru. Intr-un regim de exploatare cumpatat, TwinAir va consuma mai putin decat un motor de 1,2 litri sau 1,4 litri (aspirate).

Punto facelift va fi lansat in Romania in aprilie si inca nu sunt cunoscute preturile pentru el. Cel mai probabil motorul TwinAir va fi mai scump decat propulsorul Fire (1,4 litri, aspirat, 77 CP), insa merita fiecare cent. Masina este totusi o investitie (sau cheltuiala) majora pe care o faci intr-o viata si pentru doar cateva sute de euro in plus merita sa cumperi tehnologia moderna, contemporana, nu propulsoarele vechi si uzate moral, aspirate (fara turbo), care, in plus, nici nu iti creeaza senzatii deosebite la volan.

Oricum, dincolo de considerentele financiare, Punto cu TwinAir este o masina care te face sa te indragostesti si mai tare de condus.

Fiat Punto Facelift 2012 (sursa - Fiat)

1 comentariu

ion 12 februarie 2014 - 10:48

am avut un FIAT PUNTO MKII, 1,2 8V an fabricatie 2000, adus din Germania la 119K km,vindut cu putin peste 300K km.masina folosita pt. naveta ( am schimbat la ea amortizpare fata, bucsi inferioare bascula si consumabile ulei selenia, filtre originale aer si ulei) ieftina la intretinere,consum mic, stabilitate in curbe exemplara, marele dezavantaj este rigiditatea suspensiei pe drumurile pline de gropi ale patriei noastre. P.S.Datorita "'nemultumirii'' mele fata de aceasta marca auto am decis sa o schimb cu un FIAT GRANDE PUNTO 1,3 MULIJET

Reply

Lasa un comentariu