Producatorul chinez Great Wall Motor deschide impreuna cu holding-ul local Litex o uzina care din 21 februarie asambleaza in Bulgaria modele ale marcii chinezesti din colectii de piese aduse din China. Capacitatea anuala de productie a noii uzinei din regiunea Lovech poate ajunge la 72.000 de masini daca s-ar lucra in trei schimburi, iar in anii urmatori se vor adauga mai multe modele pe linia de asamblare, dar si furnizori locali, scrie agentia AFP care il citeaza pe directorul de markting al grupului Litex.
Proiectul a suferit mai multe amanari si o serie de informatii nu sunt clare inca, dar Great Wall vede uzina din satul bulgar Bahovitsa ca fiind o „trambulina de lansare” a marcii spre pietele europene de traditie. Uzina are pentru inceput 150 de angajati, dar se doreste atingerea unui numar de 2.000. Cu efectivele initiale se pot face 4.000 masini/an, insa obiectivul este sa se atinga 50.000/an, dar totul depinde de cererea din piata.
„Este prima uzina a unui constructor auto chinez care va produce in Europa, pentru Europa”, spune Ivo Dekov, directorul de marketing al grupului Litex care a pus marea parte a investitiei ce ar trebui sa ajunga la 80-100 milioane euro. Uzina se afla la circa 250 km de Bucuresti.
„In functie de cerere putem face 50.000 vehicule/an cu 2.000 de muncitori in doua schimburi, insa am putea face chiar 71-72.000/an in trei schimburi.”, precizeaza Dekov.
Uzina asambleaza trei modele: masina de oras Voleex C10 care costa de la 8.200 euro, camioaneta Steed 5 care costa de la 12.800 euro si SUV-ul Hover H5 care costa de la 14.700 euro. Compania ar vrea ca in 2016 sa aiba in gama europeana zece modele si lasa de inteles ca o buna parte dintre ele vor fi asamblate in Bulgaria.
In orice caz, grupul Litex care pune 90% din banii acestei investitii, spera ca pe viitor va putea dezvolta un lant de furnizori astfel incat sa nu mai fie aduse toate componentele din China, ci si de pe plan local.
Bulgaria nu mai are de 16 ani productie de automobile, chiar daca la mijlocul anilor ’90 s-a facut o incercare cu Rover, insa compania mixta nu a rezistat prea mult.
Marea intrebarea este daca Great Wall, marca fara traditie care vinde in foarte putine tari europene (Italia, Suedia Rusia) isi va gasi suficienti clienti in contextul in care masinile chinezesti au o imagine foarte proasta pe continent.
Great Wall Motors s-a infiintat in 1976, a devenit cunoscuta in China pentru productia de camionete si SUV-uri, iar anul trecut a produs peste 430.000 de automobile. Obiectivul ei este sa vanda in afara Chinei 500.000 masini/an insa tintele fixate de companiile chineze sunt de cele mai multe ori exagerate.
Masinile Great Wall s-au vandut si in Romania incepand cu 2006. In primul an s-au vandut putin peste 60, iar in 2007 aproximativ 300 (SUV-ul Hover CUV), desi initial prognozele importatorului au fost mult mai mari. Reprezentantii importatorului declarau la un moment dat ca vor sa ajunga sa vanda mii de masini anual in tara, dar in 2010 s-au inmatriculat 60 de masini ale marcii, iar anul trecut doar patru.