Acasa Piata Auto Cum arata piata auto dupa noua taxa pe poluare si modificarea ei: Grafic, situatia unui cetatean, ce spun autoritatile

Cum arata piata auto dupa noua taxa pe poluare si modificarea ei: Grafic, situatia unui cetatean, ce spun autoritatile

de Adrian Mitrea

Analiza inmatriculari auto ian 2007-ian 2012 (sursa - 0-100.ro, cifre DRPCIV)

Inmatricularile de automobile noi au crescut in ianuarie cu 86% fata de aceeasi luna din 2011. Pe de alta parte, pe piata second hand cu masini deja inmatriculate in Romania s-a intamplat un fenomen aparent ciudat: numarul de tranzactii a fost de 22.391, cel mai scazut din ultimii 5 ani. 0-100.ro prezinta cazul unui cetatean care poate explica aceasta bulversare a pietei si care, in fond, creioneza perfect cosmarul celor care au vrut sa-si cumpre in ianuarie 2012 o masina deja inmatriculata in tara. In plus, avem si reactii de la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si Politie (Directia Regim Permise si Inmatriculare a Vehiculelor).

Piata masinilor noi

In cifre absolute, in ianuarie au fost inmatriculate 4.937 automobile noi (+86%), fata de 2.648 unitati in prima luna din 2011. In cea mai buna luna ianuarie (2008) din istoria pietei auto romanesti de masini noi au intrat in circulatie 29.500 masini. Deci iata ca in ianuarie 2012 piata este de 6 ori mai mica.

Piata second hand de import

Cele 11.522 masini rulate in afara tarii care au fost inmatriculate in Romania in ianuarie ne arata ca fluctuatiile majore pe aceasta piata continua. Minimul lunar din ultimii cinci ani a fost atins in aprilie 2011 (3.955 unitati), dar cu doar cateva luni inainte (in ianuarie 2011) aveam 17.156 unitati second hand importate si inmatriculate. Astfel, evolutia importurilor de second hand ramane imprevizibila.

Reinmatricularile

Cel mai simplu si rapid mod prin care sa-ti cumperi o masina ieftina (sau nu) a fost intotdeauna reprezentat de parcul auto national. Masini cu placute de inmatriculare romanesti. In decembrie 2011 am asistat la peste 51.000 de tranzactii, un nivel record pentru ultimii cinci ani. Asta pentru ca noua taxa pe poluare auto ce urma sa intre in vigoare in ianuarie 2012 era o sperietoare pentru toti. Toate masinile pentru care nu fusese platita taxa aveau sa urmeze sa fie taxate, cu ocazia primei schimbari de proprietar. Asa se face ca oamenii s-au grabit ca sa apuce sa vanda si sa cumpere pe legea veche. In ianuarie s-a amant insa pana la 31 decembrie 2012 prevederea care ii speria pe cei mai multi.

Dar modificarea legislatiei privind taxa pe poluare auto, de atatea ori intr-un inteval atat de scurt, a generat o confuzie imensa printre oameni, chiar si in randul specialistilor si jurnalistilor. In plus, zapaciti peste masura au fost si functionarii pe la care trebuie sa treci cand vinzi sau cumperi un automobil.

Studiu de caz

Iata mai jos cazul unui cetatean care a scris pe adresa redactiei la sfarsitul lunii ianuarie. Situatia lui explica macar partial de ce au fost aproape blocate tranzactiile cu masini deja inmatriculate in Romania. Dupa scrisoare, si raspunsurile ANAF si DRPCIV.

„Buna ziua,

Numele meu este Stefan, am o situatie care poate fi extrapolata la nivelul mai multor clienti de masini second-hand pentru care a fost deja platita taxa pe poluare auto. Va scriu atat in speranta ca ma veti lamuri, iar daca dvs. credeti ca situatia mea reprezinta subiect de stire va stau la dispozitie cu alte informatii si documente.

Iata despre ce este vorba.

La DRPCIV, pentru inmatriculare, mi s-a cerut chitanta pentru taxa pe poluare auto, in original si doua copii. Pentru aceasta masina taxa pe poluare auto a fost platita de Dacia (Transporturi Dacia), alaturi de alte 20 de masini. Mai am cunostinte in cazul carora taxa pe poluare auto a fost platita de dealerul auto sau societatea de leasing, la fel, pentru mai multe masini.

Eu nu am cum sa vin cu chitanta in original pentru fix masina mea. Cred ca va dati seama ca Transporturi Dacia, un dealer sau o societate de leasing nu-mi va da mie un document original sa umblu cu el prin oras! Ar trebui sa-l dea la alti 20, poate 100 in unele cazuri (masini de flota) si riscul e mare. Am auzit cazuri ca societatea de leasing care a platit initial taxa nu da documentul original utilizatorului masinii, cel care in final decide sa o cumpere (deci sa o inmatriculeze pe numele sau).

Cu copiile se poate rezvolva de la Transporturi Dacia, dar, repet copiile vor fi dupa o chitanta pe care figureaza mai multe masini, nu doar a mea. In plus, doar copii NU sunt acceptate la inmatriculare (DRPCIV).

De asemenea, mai am nevoie, tot la DRPCIV, de dovada ca NU s-a restituit taxa pe poluare auto pentru masina mea.

Eu NU pot obtine aceasta dovada de la administratia fiscala locala (in cazul meu Sector 6, Bucuresti) din urmatorul motiv: Nu exista un formular prin care eu sa cer organului fiscal competent aceasta dovada.

Am facut o solicitare de mana, mi s-a zis sa revin dupa 2-3 zile, si cand am revenit raspunsul a fost ca NU pot primi aceasta dovada din cauza ca ei (administratia fiscala locala) nu pot cere mai departe, la centru, aceste informatii (daca taxa pe poluare auto a fost sau nu restituita pentru masina care este acum a mea).

Explicatia a fost ca nu exista un protocol de comunicare oficial intre administratia fiscala locala si ANAF privind acest subiect. Nu exista formular!

Dupa mine, ar fi fost mult mai simplu sa existe un fisier/lista cu cei care au recuperat banii dati pe taxa pe poluare auto si sa se verifice acolo daca masina figureaza pe lista respectiva. Sunt mult mai putine cazuri de acest fel si mult mai usor de identificat.

In cazul de fata se blocheaza piata pentru cei multi, adica a celor care au cumparat masini second hand pentru care s-a platit deja taxa.

Recomandarea celor de la DRPCIV a fost sa-mi iau din nou numere provizorii pana se lamureste situatia, numere care costa si timp si bani (40 lei + 13 lei + 8 lei).

Nu este cazul meu, dar ce ar face un om care se afla in situatia in care a epuizat numarul de trei posibilitati de a-si lua/prelungi niste numere provizorii?

Pe scurt situatia sta asa:

  • chitanta taxa auto in original si 2 copii
  • dovada ca NU s-a restituit taxa pe poluare auto pentru masina care este acum a mea
  • la administratia fiscala sector 6 NU exista formular pentru cererea omului ca NU s-a restituit taxa pe poluare auto
  • administratia fiscala locala zice ca nu exista protocol oficial prin care sa ceara la ANAF informatii daca taxa a fost restituita sau NU.
  • concluzia este ca mi se cer niste documente pe care nu am cum sa le obtin

Multumesc anticipat!

Stefan”

0-100.ro a contactat autoritatile responsabile, iar mai jos poti vedea raspunsurile a doua institutii referitoare la cazul cititorului.

Raspunsul DRPCIV

„La scrisoarea dumneavoastra adresata conducerii unitatii noastre, referitor la taxa pentru emisii poluante provenite de la autovehicule la transcrierea transmiterii dreptului de proprietate, va comunicam ca situatia acestora a fost deblocata intrucat, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.1 din 30.01.2012, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr.79/31.01.2012, incepand cu data de 01.02.2012, se suspenda pana la 01 ianuarie 2013 aplicarea dispozitiilor art.2 lit. i), ale art.4 alin.(2) si a celor privind prima transcriere a dreptului de proprietate ale art.5 alin. (1) din Legea nr.9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Potrivit actului normativ mentionat, la transcrierea transmiterii dreptului de proprietate pentru un autovehicul inmatriculat in Romania, nu mai este necesar documentul emis de organul fiscal prevazut la art.4 alin.(2) din Hotararea Guvernului nr.9 din 11.01.2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

Va multumim pentru intelegere si increderea acordata, asigurandu-va de sprijinul nostru in limitele competentelor conferite prin lege”.

Raspunsul ANAF

„In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79/31.01.2012, a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2012 pentru suspendarea aplicarii unor dispozitii ale Legii nr.9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, precum si pentru restituirea taxei achitate in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2) din lege.

Precizam ca, in opinia noastra, intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta mai sus mentionata are ca efect:

  • a) Suspendarea, pe perioada 31.01.2012 – 01.01.2013 a prevederilor referitoare la calculul si plata taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule datorata in cazul primei transcrieri a dreptului de proprietate in Romania a unui autovehicul rulat;
  • b) Suspendarea implicita, pe aceeasi perioada, a prevederilor art.4 din Hotararea Guvernului nr.9/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, precum si cele ale Capitolului III ” Procedura de intocmire si eliberare a documentului prevazut la art.4 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 9/2012″ din Anexa nr. 1 a Ordinului comun nr.85/62/2012 al ministrului mediului si padurilor si ministrul finantelor publice, referitoare la eliberarea adeverintei prin care se atesta restituirea/nerestituirea taxei pe poluare pentru autovehicule/taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule sau a valorii reziduale a taxei;

Potrivit prevederilor capitolului III „Procedura de intocmire si eliberare a documentului prevazut la art. 4 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 9/2012” al Procedurii de restituire a sumelor prevazute la art. 7, 9 si 12 din Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, precum si a sumelor stabilite de instantele de judecata prin hotarari definitive si irevocabile, aprobata prin Ordinului comun nr. 85/62/2012 al ministrului mediului si padurilor si ministrului finantelor publice, organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, respectiv organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal persoana fizica solicitanta, elibera Adeverinta de restituire/nerestituire a taxei pe poluare pentru autovehicule/taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule sau a valorii reziduale a taxei, al carei model este prevazut in anexa nr. 7 din ordin, in baza unei cereri depuse de contribuabil, al carei model este prevazut in anexa nr. 6 la ordinul mai sus invocat.

Fata de cele mai sus precizate, pe perioada cuprinsa intre 31.01.2012, data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2012, si 01.01.2013, nu mai este necesara eliberarea Adeverintei de restituire/nerestituire a taxei pe poluare pentru autovehicule/taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule sau a valorii reziduale a taxei si, respectiv, prezentarea acesteia Serviciului public comunitar regim permise de conducere si inmatriculari autovehicule, intrucat in aceasta perioada nu mai intervine obligatia de plata a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, in Romania, asupra unui autovehicul rulat si pentru care nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, conform Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, sau taxa pe poluare pentru autovehicule si care nu face parte din categoria autovehiculelor exceptate sau scutite de la plata acestor taxe, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii.

In ceea ce priveste documentele solicitate de DRPCIV, facem mentiunea ca aceasta structura nu se afla in subordinea institutiei noastre, motiv pentru care va sugeram sa va adresati, daca considerati necesar, Ministerului Administratiei si Internelor”.

Lasa un comentariu