Volkswagen Beetle are toate sansele sa se transforme dintr-un esec comercial intr-un succes absolut, desi ramane o masina de nisa in continuare. Dar macar acum pleaca de la premise promitatoare. Pretul e foarte bun, motorizarile noi, iar designul atrage, de data asta, mai multi barbati. Cu alte cuvinte… Beetle a fost cu totul reinventat si are doua mari atuuri: imagine exclusivista si un raport bun calitate-pret.
Concept
Masina asta are in spate o mostenire unica in industria auto. Oricine a auzit de broscuta Volkswagen – un model care a fost produs timp de 65 de ani, fara modificari substantiale. Productia originalului Beetle a incetat in 2003, iar Volkswagen a cam dat-o in bara cu generatia a doua, lansata in 1998.
click aici pentru galeria foto
Dar dupa ce s-au „fript”, nemtii au venit cu aceasta reteta noua. Beetle a primit usi fara rame si este acum mai lung, mai lat si mai scund decat vechiul model. E la fel de lata ca Tiguan. Portbagajul are un volum cu aproape 50% mai mare decat la generatia anterioara. E vorba de un spatiu de 310 litri, care poate ajunge la 905 litri cu spatarele rabatate.
Design
Parbrizul si plafonul sunt acum mai drepte, capota mai proeminenta si interiorul mai sportiv. E o masina placuta ochiului, indiferent daca esti in ea sau in afara ei. Instrumentele de bord si volanul sunt complet noi, nu sunt preluate de la un alt model Volkswagen.
Tot nou este si blocul de comenzi pentru climatizare si scaune incalzite. Zona acestor butoanelor pare ieftina si plasticul suna a gol. Te trimite cu gandul la o cutie de Tic Tac.
Tehnologie, confort si dotari
Daca vechiul Beetle era greu si avea motoare de generatie veche, acest model straluceste la aceste capitole. Masina din test e o varianta de echipare intermediara, numita Design, si are motorul cel mai mic disponibil pe Beetle: 1,2 litri pe benzina, turbo, de 105 Cai Putere. Masina cantareste sub 1,3 tone, iar motorul n-are deloc probleme sa o puna in miscare. E un propulsor foarte modern, vioi si economic, care livreaza un cuplu de 175 Newton-metru (Nm) intre 1.550 si 4.100 rotatii pe minut (rpm). Sunt cifre mai bune chiar decat ale motoarelor pe benzina de 1,8 litri aspirate.
Desigur, performantele convingatoare sunt obtinute si gratie trasmisiei manuale cu sase viteze, cu timonerie buna si etajare potrivita pentru a obtine un raport bun performante-consum.
La 60-70 km/h poti deja sa cuplezi treapta a sasea. Consumul urban real promite sa stea sub 9 litri benzina/100 km, iar in extraurban sub 6 litri/100 km.
Din pacate Beetle sufera pe partea de ergonomie, cel putin varianta aceasta din test care are scaune tip confort, nu sport. Sustinerea laterala e slaba si spatarul are o forma care te impiedica sa-ti tii corpul intr-o pozitie comoda. Probabil ca versiunile cu scaune sport sunt mai indicate…
Pe bord si fetele de usi Beetle are insertii din plastic vopsit in culoarea caroseriei, in acest caz negru. Probabil ca daca masina e alba, galbena sau rosie atmosfera interioara ar deveni ceva mai fistichie. Cert este ca acest plastic lucios e imposibil de tinut perfect curat, fara urme de amprente sau praf.
Spatiile de depozitare cele mai des folosite, din fetele de usi, sunt ca si inexistente. Exista o mica scobitura si o banda elastica care poate fixa acolo o sticla sau un toc de ochelari de soare. Probabil ca cei de la Volkswagen au optat pentru o asemenea solutie pentru a da un aer retro masinii.
Pe sosea
Dincolo de aceste inconveniente, Beetle se conduce minunat, desi varianta din test e relativ cheala. Pentru ca are motorul de 1.2 TSI de baza, suspensia spate este o bara de torsiune, cam cum are Polo.
Varianta de 2 litri TSI, de 200 CP, are insa suspensii spate mult mai evoluate, similare cu cele de pe Golf.
Chiar si asa, suspensia cea mai ieftina isi face bine treaba. E silentioasa si iti transmite o sportivitate molatica si placuta. Beetle se conduce mai degraba ca un Golf si transmite senzatia ca e o masina bine facuta si moderna.
De data aceasta reinterpretarea clasicului Beetle le-a iesit celor de la Volkswagen.
Concurenti
Beetle n-are rivali directi, asa cum Golf se bate cu Astra sau Focus. Fiindca e o masina de imagine, Beetle concureaza mai degraba cu MINI Cooper si Fiat 500, dar e mai mare, iar ca dimensiuni Beetle poate fi o alternativa pentru orice varianta cu trei usi a masinilor din clasa compacta. Ma gandesc la Astra GTC, Kia pro cee’d.
Concluzii
In concluzie, Beetle a redevenit o masina agreabila si foarte placuta la condus. Dintre masinile iconice moderne doar MINI Cooper si Abarth 500 iti transmit o senzatie comparabila, chiar superioara as spune. Dar Beetle e mai accesibil si mult mai practic. Volkswagen Beetle porneste de la 15.500 de euro cu TVA, iar o varianta identica cu cea din test costa fix 20.000 euro – un pret corect pentru o asemenea masina.