Fani si proprietari de masini Saab din 40 de tari, inclusiv Romania, participa sambata si duminica (14-15 ianuarie) la marsuri pentru a-si arata sustinerea fata de marca auto suedeza aflata in pragul disparitiei. Vor fi 100 de puncte de intalnire in toata lumea, iar in Romania intalnirea are loc in Piata Constitutiei din Bucuresti.
„We are many – We are Saab”, acesta este sloganul sub care desfasoara toate cele 100 de intalniri. In Bucuresti fanii si proprietarii de masini Saab vor forma coloane in ambele zile, au declarat organizatorii pentru 0-100.ro.
Intalnirile de sambata si duminica vor avea loc la ora 12:00 in Piata Constitutiei, iar in ziua a doua (duminica) coloana va merge catre dealerul Saab Auto Cobalcescu.
Compania olandeza Swedish Automobile (Swan), care detine Saab, a anuntat in 19 decembrie 2011 ca producatorul auto suedez a aplicat la Curtea din Vanersborg pentru a intra in faliment. Astfel, la doi ani de la o alta intrare in faliment, cand General Motors (GM) a decis sa vanda sau sa lichideze compania, Saab isi vede din nou drumul pavat catre trecerea in nefiinta.
Concret, pentru faliment au aplicat societatile Saab Automobile AB, Saab Automobile Tools AB si Saab Powertrain AB, adica toate entitatile relevante care constituie producatorul auto suedez Saab.
Saab s-a mai aflat in procedura de reorganizare de mai multe ori in ultimii doi ani, insa asta doar pentru a castiga timp in obtinerea de finantare. De aceasta data, compania chineza Youngman, vazuta ca cea care va salva Saab, a anuntat ca reorganizarea companiei auto si finantarea nu au putut fi duse la bun sfarsit. Acest anunt al Youngman a venit dupa ce General Motors a anuntat ca se opune vanzarii Saab catre chinezi.
Compania olandeza Swedish Automobile (Swan), care detine Saab, a semnat la sfarsitul lunii octombrie din 2011 un memorandum de intelegere cu Pang Da si Youngman pentru a le vinde in proportie de 100% actiunile Saab Automobile si Saab GB, pentru 100 milioane euro. Memorandumul a expirat insa pe 15 noiembrie 2011 si nu s-a intamplat nimic concret.
Mai mult, presa suedeza a scris la sfarsitul lunii noiembrie din 2011 ca GM nu vrea sub nicio forma ca Saab sa fie preluata in totalitate de doua companii auto chineze fiindca se teme ca tehnologia va ajunge pe mainile cui nu trebuie si ar putea afecta activitatile comerciale ale GM in China.
In calitate de fost proprietar, GM are drept de preemptiune in cazul actiunilor Saab si se pare ca a utilizat acest instrument legal pentru a opri vanzarea producatorului auto suedez catre cele doua companii auto din China.
Revenind la momentul din 19 decembrie 2011 „Bordul Saab Automobile a decis ca firma, fara finantare, sa intre in insolventa si ca aplicarea pentru faliment este cea mai buna cale pentru a apara interesele creditorilor. Este de asteptat ca Curtea sa aprobe cererea (…) in foarte scurt timp”.
Swan spune ca nu vrea sa faca bani din actiunile Saab Automobile si ca va apela la procedura de write-off in totalitate (acceptarea unei valori mai mici sau chiar zero pentru actiuni).