Acasa Romania Legislatia privind anvelopele de iarna ar putea fi modificata pentru sezonul 2012-2013

Legislatia privind anvelopele de iarna ar putea fi modificata pentru sezonul 2012-2013

de Adrian Mitrea

Anvelopa de iarna (sursa - Michelin)

Legislatia privind obligativitatea dotarii autovehiculelor cu anvelope de iarna daca pe carosabil exista gheata, zapada sau polei, intrata in vigoare in 2011, ar putea suferi modificari pentru urmatoarea iarna. Potrivit legii, in prezent nu este prevazuta o perioada intre care aceste anvelope de sezon sunt obligatorii, insa Politia Rutiera propune ca in textul legii sa fie mentionat intervalul de obligativitate 1 noiembrie-31 martie.

„In cursul lunii decembrie (2011 – n.r.) Politia a facut o propunere de modificare a legislatiei privind dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarna in sensul ca perioada in care autovehiculul sa fie dotat cu anvelope de iarna sa fie 1 noiembrie-31 martie. Aceasta propunere a avut la baza si celelalte reglementari europene similare si, ca exemplu, Suedia are acceasi perioada. Aceasta propunere referitoare la intervalul 1 noiembrie-31 martie se refera la circulatia unui autovehicul pe gheata, polei sau zapada”, a declarat comisarul sef George Grigore, joi, 5 ianuarie, intr-o discutie online cu cititorii 0-100.ro si HotNews.ro.

Cu alte cuvinte, potrivit legislatiei actuale, daca in luna mai ninge in Bucuresti si masina este echipata cu anvelope de vara esti pasibil de amenda.

Prin modificarea propusa de Politie, daca pe 1 aprilie un sofer va fi prins pe gheata, zapada sau polei ruland cu anvelope de vara, nu va mai fi amendat (pentru ca el va fi obligat sa aiba anvelope de iarna doar intre 1 noiembrie si 31 martie).

Desigur, soferii vor putea utiliza anvelope de vara si in intervalul 1 noiembrie-31 martie daca pe drumul public nu este gheata, zapada sau polei. In cazul in care carosabilul este acoperit cu asa ceva, soferul va fi amendat.

Lamuriri privind anvelopele de iarna pentru sezonul 2011-2012

Din capul locului, ca sa nu existe dubii, daca incepand cu 1 noiembrie 2011 ai circulat pe un drum public acoperit cu zapada, gheata sau polei si pe masina ai anvelope fara inscriptia M+S (sau M.S., M-S, M&S, etc…) esti pasibil de amenda. Atata timp cat vremea este frumoasa si lipsesc zapada, gheata sau poleiul de pe carosabil, atunci poti circula linistit si cu anvelope de vara.

Iata, inca o data, ce trebuie sa stii despre echiparea masinii cu anvelope de iarna.

  • Pe cate roti trebuie sa am anvelope de iarna?

Conform legii, pe toate rotile care iau contact cu drumul, mai concret cu zapada, gheata sau poleiul. Asta la automobile si la vehicule cu masa maxima autorizata mai mica de 3,5 tone (deci SUV-uri, pick-up-uri, utilitare usoare).

In cazul vehiculelor de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si al autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, este obligatorie echiparea cu anvelope de iarna sau lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate. Toate acestea in conditii de zapada, gheata sau polei.

  • Pot circula iarna cu anvelope de vara?

Conform legii da, in conditiile in care carosabilul este uscat sau umed sau in cazul in care drumurile pe care rulati cu anvelope de vara pe zapada, gheata sau polei NU sunt publice. Cand drumul public este acoperit cu zapada, gheata sau polei este obligatorie rularea cu anvelope de iarna.

  • Intre ce perioade trebuie sa am pe masina anvelope de iarna?

Legea a intrat in vigoare la 1 noiembrie 2011. Conform legii, nu exista o perioada intre care trebuie utilizate anvelope de iarna, ci sunt definite conditiile: cand drumul este acoperit cu zapada, gheata sau polei. Data de 1 noiembrie marcheaza in 2011 doar momentul din care incepe sa se aplice legea. Deci daca va ninge in luna iunie in 2012, atunci va fi obligatorie utilizarea anvelopelor de iarna, conform legislatiei actuale. Intervalul 1 noiembrie-31 martie a fost o propunere care NU este cuprinsa in actuala legislatie. 

  • Cum recunosc o anvelopa de iarna?

Inscriptiile specifice de pe anvelopele de iarna sunt macar M+S (sau M.S., M&S, M-S), potrivit regelementarilor, legilor si certificarilor europene. M+S inseamna ca anvelopa respectiva este catalogata ca fiind “de zapada” conform reglementarilor europene, dar performantele respectivei anvelope nu au fost testate in conditii de iarna. Pe langa M+S poate exista simbolul unui munte cu trei varfuri (3 PMFS), cu un fulg de nea in interior, ceea ce arata ca anvelopa respectiva este de zapada (a se citi “iarna”), si, in plus, performantele sale au fost testate.

Inscriptia M+S este prezenta pe unele anvelope all-season, ceea ce le face utilizabile iarna, insa tehnic vorbind performantele lor vor fi mai reduse decat ale unei anvelope de iarna dedicata.

In plus, o anvelopa de iarna poate fi recunoscuta dupa micile crestaturi lamelare (drepte, in zig-zag sau serpuite) de pe creampoanele ce formeaza suprafata de rulare a anvelopei. O anvelopa de vara are aspectul crampoanelor “curat”, cu foarte putine crestataturi sau deloc. Un pneu all-season are, de regula, pe centru profil specific unei anvelope de iarna si pe exterior profil de vara. Aceste anvelope all-season pot fi utilizate doar daca au inscriptia M+S (sau M.S., M-S, etc…), in caz contrar fiind considerate “de vara”.

  • Ce sanctiuni risc?

Amenzi intre 630 si 1.400 lei, adica intre 9 si 20 puncte de amenda (1 punct amenda = 10% din salariul minim pe economie). In plus, Politia retine certificatul de inmatriculare al vehiculului, indiferent daca a fost implicat intr-un accident sau nu. In cazul producerii unui accident, administratorul drumului poate cere despagubiri soferului pentru a acoperi reparatiile necesare pentru a readuce infrastructura la starea initiala.

Link-uri utile:

Lasa un comentariu