Acasa Foto FOTO: Gama de masini compacte Opel la 75 de ani. Scurt istoric al unor masini de legenda, de la Kadett la Astra

FOTO: Gama de masini compacte Opel la 75 de ani. Scurt istoric al unor masini de legenda, de la Kadett la Astra

de Adrian Mitrea

75 de ani de Kadett si Astra (sursa - Opel)

Povestea modelelor Astra cu cinci usi, Sports Tourer si GTC a inceput in urma cu exact 75 de ani, cu un prim pas modest. Kadett avea in 1936 un motor de 1,1 litri de 23 Cai Putere si a fost un nume care a rezistat pana in anii ’90. Insa in ultimii 20 de ani modelul Astra a devenit sinonim cu Opel si duce mai departe familia de masini compacte a cunoscutei marci auto germane.

Aici poti citi un articol mai vechi, din 2009, legat de lansarea actualei generatii Astra, plus imagini (video HD) cu gama Kadett in actiune pe un mic traseu special amenajat.

Kadett a fost primul autovehicul Opel compact

In 1936, anul in care s-au desfasurat Jocurile Olimpice, Opel era deja unul dintre cei mai mari producatori de autovehicule din Europa. Cu ajutorul modelului Kadett, Opel isi extindea gama de modele si patrundea in segmentul autovehiculelor compacte.

click aici pentru galeria foto

Opel Kadett din 1936 (sursa - Opel)Inginerii din Russelsheim s-au inspirat din variantele de succes anterioare pentru a proiecta modele noi. Kadett luase motorul de 1,1 litri cu patru cilindri si o putere de 23 CP de la modelul P4 si aspectul pe atunci modern de la modelul Olympia.

Era pentru prima oara cand un autovehicul de serie a adoptat conceptul caroseriei autoportante din otel, potrivit Opel.

La vremea respectiva erau disponibile doua variante: sedan si sedan decapotabil. Ambele aveau patru locuri, doua usi si un pret de pornire de 2.100 marci germane. Pentru export erau disponibile si versiuni cu patru usi. Prima generatie a modelului Kadett a inregistrat vanzari de peste 100.000 de unitati pana in momentul in care productia de autovehicule pentru persoane civile a fost sistata in 1940.

Dupa incheierea razboiului in 1945, puterile victorioase au decis sa predea toate uzinele si planurile Uniunii Sovietice. Primul versiune a modelului Kadett a fost fabricata in Rusia pana in anii ’50 si avea denumirea de Moskvich 400.

Opel Kadett, un lider in anii ’60

Incepand din anul 1962, de pe linia de productie din Bochum a iesit noul model Kadett cu motor de 1 litru cu supape actionate de sus si o putere de 40 CP.

In timp ce multe autovehicule de dimensiuni mai mari erau prevazute in continuare cu trei trepte de viteza, modelul Kadett A, disponibil in variantele sedan si station wagon (break), prezenta deja o cutie de viteze cu patru trepte.  La putin timp dupa aceea a fost lansata varianta coupe de 48 CP.

A treia generatie, lansata in toamna anului 1965, oferea o varietate de modele. Gama de autovehiculele fabricate in Bochum era la acel moment alcatuita din variante notchback cu doua si patru usi, modelul limuzina fastback, doua versiuni coupe, precum si variante caravan cu trei si cinci usi.

Pentru o perioada, modelul Kadett B a ocupat primul loc in topul inmatricularilor de autovehicule germane noi.

Editia Olimpica de lux, disponibila incepand cu 1967, prezenta elemente ale modelului Rekord si ale modelului sport Rallye-Kadett utilizat de Opel in sporturile cu motor. Aceasta intrea gama de modele.

Pana in anul 1973 au fost fabricate aproximativ 2,7 milioane de autovehicule Kadett B.

Anii ’70: sportivitate si deschidere

Opel Kadett din 1976 (sursa - Opel)

Urmatorul model a fost Kadett C, lansat initial in variantele sedan, station wagon si coupe.  La inceput, varianta coupe sport GT/E 1975 era propulsata de un motor de 1,9 litri cu sistem de injectie.

O noua varianta era reprezentata de Kadett City, un autovehicul cu trei usi prevazut cu un hayon mare.

Acest model este, de asemenea, primul autovehicul compact hatchback din Germania cu tractiune pe puntea spate.

Pentru prima oara dupa anii ’30 este prezentat un model special decapotabil in gama Opel. Varianta sedan decapotabila poarta denumirea de „Aero” si era produsa in Stuttgart de catre constructorul de caroserii Baur.

Pentru asigurarea rigiditatii si protectiei pasagerilor dispunea de o bara antirasturnare targa.

Pana in anul 1979 au fost fabricate peste 1,7 milioane de autovehicule Opel Kadett.

Era moderna: transmisie fata si motoare transversale

A cincea generatie de modele Opel inaugureaza era tractiunii pe puntea fata si a motorului dispus transversal. Noul motor cu patru cilindri de 1,3 litri este primul motor Opel cu chiulasa din aliaj usor si un arbore cu came in chiulasa. Mai tarziu, pe baza unitatii de propulsie pe benzina, este dezvoltat un motor diesel de 1,6 litri. Acesta este primul motor cu autoaprindere din gama de autovehicule compacte, spune Opel.

Pasagerii sunt cei care beneficiaza in mod special de pe urma noii configuratii a trenului de rulare.  Habitaclul si portbagajul au fost imbunatatite. Noul model era disponibil din nou in varianta hatchback si in versiunea de succes station wagon, care a fost o prezenta indelungata in gama Opel.  Cu toate acestea, varianta clasica notchback, precum si cea decapotabila nu mai erau disponibile. Ambele au revenit in cadrul gamei de modele Kadett E.

Aerodinamica si multe premii

In luna august a anului 1984 Opel a prezentat un noul model, disponibil intr-o diversitate caracteristica de versiuni. Modelul sportiv GSi are un coeficient aerodinamic de doar 0,30, autovehiculul de 115 CP devenind cel mai aerodinamic sedan din lume. In cadrul celui de-al 51-lea Salon Auto de la Frankfurt, Opel lansa un model decapotabil.

Modelul Kadett a fost proiectat in centrul de design din Russelsheim, impreuna cu Nuccio Bertone. La fel ca modelul anterior, Kadett E a primit premiul german pentru autovehicule „Das Goldene Lenkrad” (Volanul de Aur).

In total au fost fabricate peste 3,7 milioane de astfel de autovehicule.  Pana in anul 1989, intreaga serie depasise pragul de 10 milioane de unitati.

Acum 20 de ani: denumire noua, aceeasi clasa

Producatorul auto din Russelsheim continua secventa alfabetica prin modelul F, insa denumirea traditionala „Kadett” tinea deja de domeniul trecutului.  Gama de modele compacte Opel a primit denumirea de „Astra”. Pentru prima data un model compact Opel poate fi alimentat cu gaz natural. Cu mult inainte de inceperea productiei modelului Ampera, autovehiculul experimental Astra F functiona si pe baza de energie electrica.

Prima generatie a modelului Opel Astra, care a fost produsa pana in anul 1998, a inregistrat vanzari de peste patru milioane de unitati.  Ceea ce inseamna ca este cel mai bine vandut model din istoria marcii.

Opel Astra 1998 (sursa - Opel)Productia modelului Astra G a inceput in prima parte a anului 1998. In plus fata de versiunile hatchback si notchback cu trei si cinci usi, sunt disponibile, de asemenea, versiunile decapotabila si coupe, dar si un caravan cu 5 usi. Se pune accent intr-o mare masura pe disponibilitatea tehnologiilor Opel accesibile, care au scopul de a reduce cheltuielile cu carburantul.

Cu toate acestea, caracterul sportiv si distractia nu au fost neglijate.  In anul 1999 a fost lansat autovehiculul sport OPC, care este propulsat de un motor cu cilindree de 2 litri si o putere de 160 CP. Modelul Astra Eco 4 a fost lansat la inceputul noului mileniu.

A treia generatie a modelului Astra este lansata in martie 2004, avand prefixul H. In plus fata de farurile cu sistem de iluminare in viraje, noile functii includ un sistem electronic de amortizare variabila care se regleaza automat in funcție de conditiile de trafic si de drum schimbatoare.

Modelul Astra TwinTop prezinta un acoperis hardtop compus din trei parti, care se deschide si se inchide in mai putin de 30 de secunde prin apasarea unui buton.

Noul model GTC Astra le asigura pasagerilor un camp vizual neobisnuit de mare, cu un parbriz panoramic optional. Astra GTC este primul autovehicul de serie cu un parbriz care se intinde pana la mijlocul acoperisului. Modelul GTC este, de asemenea, unul dintre elementele de baza ale celei de-a patra generatii a modelului Astra, care a fost lansata in 2009.

Acest coupe compact de performanta a fost prezentat publicului larg in cadrul celui de-al 64-lea Salon Auto de la Frankfurt. Autovehiculul prezinta un sasiul exclusivist de inalta tehnologie, cu suspensie fata HiPerStrut (de inalta performanta) care imbunatateste manevrabilitatea. Alte inovatii ale modelului GTC includ un sistem de asistenta pentru sofer dezvoltat pe baza celei de-a doua generatii a camerei video frontale Opel si sistemul de iluminare frontala adaptiva AFL+.

„Perla coroanei” va sosi in vara anului 2012, cu performantul model Astra GTC OPC (Opel Performance Center). Chiar daca are o imagine sportiva, functionalitatea si consumul redus de carburant au ramas aspecte importante.

Inginerii din Russelsheim lucreaza in prezent si la alte modele Astra. La 75 de ani de la debut si cu peste 21 de milioane de unitati vandute, povestea modelelor Kadett si Astra continua.

0-100.ro a publicat in 2009 un scurt test drive tip Prima impresie cu actualul Opel Astra, pe care il poti revedea aici, iar in 2010 un test complet cu masina, pe care il poti vedea integral aici sau doar varianta video (mai scurta) mai jos.

comenteaza si pe gmclub

Lasa un comentariu