Acasa Honda Robotelul Asimo al Honda a fost invatat sa evite obstacole miscatoare si sa alerge mult mai repede

Robotelul Asimo al Honda a fost invatat sa evite obstacole miscatoare si sa alerge mult mai repede

de Vlad Barza

Robotelul Asimo al Honda (sursa - Honda)

Proiectul Asimo al Honda a ajuns intr-o noua etapa, iar micul robot japonez a mai capatat ceva inteligenta artificiala, fiind capabil sa evite obstacole in miscare, sa ia unele decizii in functie de situatie si sa alerge mai repede, cu 9 km/h in loc de 6 km/h, a anuntat compania nipona. Honda imbunatateste Asimo din 2000 incoace si estimeaza ca in 10 – 15 ani va putea fi comercializata o versiune care sa ajute oamenii cu dizabilitati sau persoanele afectate de dezastre naturale.

Honda a prezentat o noua generatie a robotului Asimo si spune ca acesta nu mai este o masinarie automata, ci una autonoma. fiindca senzorii il pot ajuta pe Asimo sa „vada” ce traiectorie au obstacolele din jurul lui si sa ia decizii astfel incat sa le evite,

Honda spune ca Asimo este acum mai inteligent si, daca detecteaza o persoana care i s-ar putea interpune pe traiectorie, calculeaza un alt traseu, pentru a evita o ciocnire. Japonezii mai spun ca picioarele robotului sunt mai solide si echilibrul este mult mai bun, astfel ca umanoidul poate merge si pe suprafete denivelate.

Noul Asimo are 130 cm inaltime, 48 kg greutate (cu sase mai putin decat generatia precedenta), iar viteza maxima de alergare a crescut la 9 km/h, de la 6 km/h.

Asimo s-a imbunatatit mult de-a lungul anilor, iar Honda spune ca acum poate recunoaste chipuri umane si voci. In plus, el este acum dotat cu un brat special cu zeci de motorase care ii dau o dexteritate deosebita ce poate fi de folos pentru interventia in zone afectate de dezastre naturale (spatii stramte, denivelate, pline de obstacole).

Robotii Honda, de la mastodonti cu aspect industrial, la umanoizi blajini

In 1986 Honda a deschis cercetari pentru dezvoltarea de roboti. Primii aveau un aer rece, ndustrial, erau practic niste picioare cu alte agregate metalice deasupra. Primii pasi au fost facuti extrem de greu, la propriu! fiindca robotii de la finalul anilor 80′ faceau un pas in cinci secunde, cu incetinitorul practic. Honda a studiat modul in care merg oamenii si cum isi misca articulatiile, calculand si ce forta este necesara.

Progresele s-au vazut iar prin 1993 robotii Honda mergeeau mai bine isi puteau tine echilibrul si puteau face cativa pasi si pe suprafete denivelate. Recrearea mersului oamenilor s-a facut greu, primii roboti mergeau doar in linie dreapta, iar Honda a studiat mersul oamenilor si a observat ca atunci cand merg par sa-si piarda echilibrul, ca si cand ar cadea in fata. Acest tip de mers dezechilibrat era foarte greu de reprodus la un robot, dar pana la urma s-a reusit

Totusi, progresele cereau sacrificii, iar robotii  Honda erau foarte inalti (1,80 – 1,90 metri) si extrem de grei (170 – 210 kg). Schimbarea s-a produs in 2000 odata cu prezetarea lui Asimo care, fiindca tehnologia s-a perfectionat, cantarea doar 52 kg si avea 1,30 metri inaltine. S-a decis ca trebuie sa fie mic deoarace putea face si activitati de migala si  avea miscari de mai mare precizie. In plus, un adult care sta pe scaun poate interactiona usor cu Asimo fiindca ochii ii sunt la acelasi nivel cu al robotului.

Honda a prezentat in primavara lui 2010 Asimo si in Romania facand o demonstratie a ceea ce poate face. A dus o tava cu cani si pahare, a urcat si coborat cateva trepte, a alergat, a dansat si s-a jucat cu mingea impreuna cu Christian Ciocan.

Picioarele lui Asimo (sursa - Honda)