Acasa Chevrolet 100 de ani de Chevrolet. Cum s-a nascut marca americana si in ce directie se indreapta

100 de ani de Chevrolet. Cum s-a nascut marca americana si in ce directie se indreapta

de Adrian Mitrea

1912 Chevrolet Classic Six (sursa - Chevrolet)

  • Pilot de curse experimentat si inginer autodidact extrem de apreciat, Louis Chevrolet s-a nascut in Elvetia la 25 decembrie 1878 si. Pe cand era copil, s-a mutat impreuna cu familia in Franta. In 1900, acesta a emigrat in America de Nord. Pana in 1902, cei doi frati mai mici ai lui Chevrolet, Arthur si Gaston, i s-au alaturat. Inca din 1905, Louis Chevrolet a devenit renumit pentru curajul cu care conducea autovehiculele de curse deosebit de primitive pentru standardele de azi si periculoase;

Louis Chevrolet (sursa - Chevrolet)

  • Nepotul unui guvernator din Michigan, William C. „Billy” Durant s-a nascut in 1861. In anii 1890, acesta a devenit un producator de mare succes de vehicule trase de cai, distribuite la nivel global. Partenerii sai de afaceri l-au convins, la sfarsitul anului 1904, sa investeasca in productia de automobile, propunandu-i functia de director al companiei fara experienta Buick Motor Co. Succesul inregistrat in cadrul Buick i-a oferit mijloacele financiare pentru a infiinta compania General Motors in 1908. Durant a inclus in grupul GM marci precum Cadillac, Oldsmobile, Oakland, dar si alte marci, pana cand criza bancara din 1910 l-a fortat sa se retraga;
  • In 1909, Louis a devenit membru al celebrei echipe de curse Buick a lui William C. Durant. Lucrand impreuna cu un designer intr-un atelier din Detroit in 1910, Louis Chevrolet a inceput sa schiteze planurile prototipului care avea sa-i poarte numele;
  • Pe 3 noiembrie 1911 i-a fiinta ceea ce numim azi Chevrolet, la propunerea afaceristului Durant, care s-a gandit sa dea noilor masini pe care vrea sa le produca numele celebrului pilot Louis Chevrolet.
  • Compania auto s-a numit initial Durant-Chevrolet, insa la finalul anului 1911 a iesit de pe linia de fabricatie primul automobil, „Classic Six”, purtand emblema Chevrolet Motor Company of Michigan;
  • In 1912 a fost lansat in Detroit noul model seria C „Classic Six” in valoare de 2.150 dolari, creat de Louis Chevrolet;
  • La scurt timp, in 1913, Durant si Chevrolet s-au certat pe tema masinilor produse de companie. Durant vroia sa produca masini accesibile care sa concureze cu Ford Model T, iar Chevrolet vroia sa produca masini mai scumpe. Durant a bagat compania intr-o reorganizare in timp ce Louis era plecat intr-o vacanta in Europa. Acest lucru a condus la o cearta intre cei doi si Louis a parasit compania spunand „Ti-am vandut masina mea si numele meu, dar nu-ti voi vinde trupul si sufletul”;
  • Louis s-a mutat la Indianapolis, acolo unde impreuna cu fratii sai Arthur si Gaston aveau sa devina legende ale curselor Indy 500. Logo-ul sub forma unui papion al marcii Chevrolet, creat sub supravegherea lui Durant si aparut pentru prima data intr-un anunt publicitar de dinainte de 1913, nu a mai fost folosit.
  • Emblema sub forma unui papion a fost utilizata pentru prima oara pe autovehiculele Chevrolet noi din 1914, produse sub conducerea lui Durant, disponibile la preturi mai mici;
  • Louis Chevrolet a infiintat un an mai tarziu, in 1914, Frontenac Motor Company;
  • William C. "Billy" Durant (sursa - Chevrolet)Billy Durant luase in considerare segmentul de piata al autovehiculelor disponibile la un pret accesibil chiar de la inceputul colaborarii sale cu Louis Chevrolet, iar in 1915, acesta a prezentat modelul Chevrolet 490 in segmentul de piata al autovehiculelor cu un pret redus. Datorita pretului de 490 dolari, acesta reprezenta un concurent direct pentru Model T produs de Ford la acea vreme. In 1916, Durant a profitat de succesul autovehiculului Chevrolet pentru a reveni la conducerea companiei General Motors.
  • In 1916, Louis Chevrolet a condus un autovehicul de curse Frontenac, proiectat de fratii Chevrolet, in cadrul cursei Indianapolis 500. Patru ani mai tarziu, Gaston Chevrolet a obtinut victoria pe circuitul de la Indianapolis la volanul unui autovehicul Monroe Frontenac;
  • Gaston a murit intr-un accident de curse, iar Louis si Arthur au infiintat o companie pentru a produce echipamente de viteza pentru piloti, fiind practic precursorii autovehiculelor de sprint din prezent;
  • In 1918, au fost lansate primele camionete Chevrolet – un model usor bazat pe sasiul modelului 490 si un sasiu rezistent de o tona. Caroseriile proveneau de la producatorii comerciali de caroserii;
  • Chevrolet a devenit in mod oficial parte a General Motors Corporation in anul 1918, cand compania a intrat sub conducerea fondatorului Billy Durant pentru cea de-a doua si ultima oara. Dupa ce a parasit GM la sfarsitul anului 1920, Durant a infiintat compania Durant Motors. Aceasta producea autoturisme Durant, Star, Flint si Locomobile si camionete Mason, inainte sa cada victima crizei economice din SUA (Marea Depresie) in 1933;
  • In 1920 Louis Chevrolet s-a retras din lumea curselor, iar compania careia ii daduse numele era tot mai prospera;
  • Louis a proiectat, de asemenea, si motoare pentru aparate de zbor spre sfarsitul anilor 1920. Ca si alte milioane de persoane, Louis a inregistrat pierderi masive in timpul crizei bursiere din 1929. Dupa revenirea la Detroit, acesta a lucrat timp de mai multi ani la o fabrica Chevrolet ca muncitor de rand;
  • In 1921, succesorul lui Billy Durant la conducerea General Motors, Pierre S. duPont, a apelat la viitorul presedinte al Consiliului de Administratie al GM, Alfred P. Sloan, pentru a-l ajuta sa evalueze perspectivele marcii Chevrolet. Netinand cont de parerile contrare ale altora, investigatiile lui Sloan l-au convins ca Chevrolet poate deveni o marca de autovehicule disponibile la un pret accesibil, care se va bucura de succes la nivel global. William S. Knudsen a fost numit la conducerea Chevrolet in 1922 si imediat a inceput sa construiasca un model Chevrolet cu mult imbunatatit, modelul Superior din 1924, bine primit de catre clienti. Pana la aceasta data, GM incepuse asamblarea de autovehicule noi Chevrolet la o noua fabrica din Copenhaga, Danemarca – prima dintr-o noua serie de fabrici pe care GM avea sa le infiinteze pentru a construi autovehicule in regiunile si tarile in care acestea erau comercializate;
  • La sfarsitul anilor 1920, Chevrolet a devenit un lider pe piata globala, cu fabrici de asamblare in numeroase tari. General Motors India a fost infiintata in 1928, asamblarea autovehiculelor, camionetelor si autobuzelor incepand in curand in cadrul unei noi fabrici de la periferia orasului Bombay (acum Mumbai). In acelasi an au fost produse noi autovehicule GM intr-o unitate de productie din Varsovia, Polonia;
  • In 1927, Chevrolet a reusit sa devanseze Ford pentru prima data, reusind sa vanda peste un milion de autovehicule, un numar de vanzari de doua ori mai mare decat cel inregistrat in 1925. Finisajele Duco viu colorate au starnit atractia clientilor fata de modelele Chevrolet;
  • In 1929, modelul Chevrolet Six a fost denumit „sase la pret de patru”, deoarece marele companii concurente din SUA includeau la acea vreme in dotarea autovehiculelor motoare cu doar patru cilindri pentru aproximativ acelasi pret;
  • Chevrolet a lansat suspensia fata independenta „Knee-Action” pentru autovehicule americane disponibile la un pret accesibil, aceasta fiind inclusa pentru prima oara in dotarea unui model Chevrolet Master Series din 1934;
  • Camioneta Chevrolet Suburban Carryall, lansata in 1935, a fost primul model station-wagon american, cu structura asemanatoare unui camion, cu o caroserie fabricata din otel, devenind un fel de SUV al acelor vremuri. Prin aceasta lansare, Chevrolet a inventat un segment nou de autovehicule;
  • Louis Chevrolet a murit in Detroit, de complicatii ale diabetului, pe 6 iunie 1941, la varsta de 63 de ani;
  • Productia de autovehicule Chevrolet de uz civil a fost oprita la 30 ianuarie 1942 pe durata celui de-al Doilea Razboi Mondial. In timpul razboiului, au fost produse camioane de uz militar, inclusiv modelele Caryall Subarbans;
  • La 3 octombrie 1945 a reinceput productia de autovehicule pentru uz civil;
  • Dupa ce a suferit un atac cerebral in timpul unei calatorii de afaceri in 1942, Durant s-a mutat cu sotia sa la New York, unde a murit pe 18 martie 1947;
  • Chevrolet a devenit primul producator american de autovehicule disponibile la preturi mici echipate cu transmisie automata, versiunea Powerglide fiind inclusa in dotarea optionala a modelelor din 1950. Primul model Chevrolet Bel Air, lansat in acelasi an, a introdus designul hardtop in segmentul de piata al autovehiculelor disponibile la un pret accesibil;1955 Chevrolet Bel Air Convertible (sursa - Chevrolet)
  • Chevrolet a lansat modelul Corvette in 1953, acesta devenind primul model cu caroserie din fibra de sticla din industria auto produs in serie;
  • Modelul Bel Air a devenit simbolul gamei de top a modelelor reproiectate Chevrolet din 1953. In acel an, geamurile fumurii EZ-Eye de la GM au fost incluse pentru prima data in dotarea autovehiculelor si camionetelor Chevrolet;
  • La 23 noiembrie 1954, autovehiculul cu numarul 50 de milioane produs de GM, un Chevrolet Bel Air auriu an model 1955, a fost prezentat la o parada nationala televizata;
  • Inginerul sef al Chevrolet, Edward N. Cole a introdus legendarul motor V8 de mici dimensiuni (small block) pentru noile modele din 1955. De atunci, motorul a fost inclus in dotarea mai multor autovehicule de curse castigatoare decat oricare alt motor produs in serie. Acesta este cotat ca fiind cel mai important proiect din istoria de 100 de ani a marcii Chevrolet;
  • In 1956 a inceput difuzarea emisiunii TV de o ora „Dinah Shore Chevy Show”, la finalul careia Shore canta „See the USA in your Chevrolet”. Emisiunea a reprezentat o extindere a programelor anterioare de 15 minute prezentate de Shore, aceasta devenind prima femeie care a prezentat propria sa emisiune TV. Shore cantase „See the USA” inca din anii 1950, iar cantecul a fost folosit si pentru reclamele Chevrolet dupa ce emisiunea nu a mai fost difuzata incepand cu 1963;
  • In 1957 Chevrolet a inclus sistemul mecanic de injectie de carburant Ramjet in dotarea optionala a autovehiculelor Chevrolet si Corvette. A fost primul sistem de injectie de carburant disponibil pentru un autovehicul american produs in serie;
  • In 1957 camionetele Chevrolet au fost echipate pentru prima data cu un sistem de tractiune integrala instalat din fabrica: sistemul „Powr-Pak” produs de NAPCO;
  • Modelul Impala a fost lansat in 1958 si avea sa devina unul din cele mai bine vandute autovehicule traditionale din toate timpurile, inregistrand vanzari de peste 13 milioane de unitati pana la incheierea productiei, in 1996. Denumirea Impala a fost utilizata din nou in anul 2000 pentru modelul sedan Chevrolet cu cele mai mari dimensiuni, acesta fiind produs si in prezent;
  • In 1962, The Beach Boys au inregistrat cantecul „409”, un tribut adus modelelor Chevrolet cu motor 409, care straluceau in cursele de drag pe distante de un sfert de mila din toata tara;
  • In 1963 a fost produs singurul model Corvette Sting Ray Coupe cu geam spate impartit in doua bucati. Modelul Sting Ray a fost produs pana in anul 1967, insa modelele lansate in perioada 1964-1967 au fost produse cu geam spate dintr-o singura bucata;1963 Chevrolet Corvette Sting Ray Split Window (sursa - Chevrolet)
  • Modelul Chevelle, un Chevrolet „intermediar” lansat in 1964, avea pretul si dimensiunile stabilite intre modelul de dimensiuni obisnuite din acea perioada si Chevy II/Nova compact. Echipat cu un motor cu sase cilindri sau cu motorul V8, Chevelle a fost disponibil in varianta de baza „300” si modelul superior Malibu. Au fost disponibile si versiuni sportive SS ale modelului Malibu Sport Coupe si Cabriolet;
  • La sfarsitul anului 1966 Chevrolet Camaro a intrat in productia de serie ca an model 1967. In mai 1967, varianta Camaro SS decapotabila cu un design special a fost utilizata ca safety car la cursa Indianapolis 500 din acel an. Doi ani mai tarziu, Chevrolet s-a intors pe clasicul circuit Indy cu safety car-ul Camaro SS 1969 decapotabil, acesta devenind in prezent un simbol al legendarei curse de la Indianapolis. In 2011, cand Chevrolet si Indianapolis 500 isi serbeaza centenarul, un nou autovehicul Camaro SS decapotabil, proiectat in spiritul modelului din 1969, a fost utilizat ca safety car in cadrul renumitei curse de la Indianapolis. Din 1948, Chevrolet a fost utilizat ca safety car pentru Indy 500 de 22 de ori, devenind astfel marca cea mai des utilizata pentru aceasta cursa. Camaro a fost utilizat ca safety car de 7 ori pentru Indy 500, inclusiv editia de anul acesta (2011).
  • Noua gama de camionete Chevrolet din 1967, cu o greutate de 500 kg, cuprindea un model Suburban conceput dupa un nou design, cu trei usi, avand o singura usa pe partea soferului si doua usi pe partea pasagerului din fata. Datorita acestei configuratii, modelul Suburban a fost utilizat cu precadere de companiile de ambulante, noul design permitand, de asemenea, tractarea rulotelor;
  • La sfarsitul anului 1967 cea de-a treia generatie a modelului Corvette a fost lansata ca an model 1968. Modelul coupe Corvette 1968 era primul autovehicul produs in serie din America prevazut cu un acoperis „T-top”, cu panouri detasabile;
  • Pe 14 noiembrie 1969 cei trei astronauti de pe Apollo 12 si-au lasat modelele Corvette 1969 cu vopsea personalizata si au plecat in cea de-a doua misiune pe luna a SUA.
  • Perioada autovehiculelor „muscle-car” disponibile pe sosele a atins apogeul in 1970 prin lansarea modelului Chevelle SS 454, echipat cu legendarul motor RPO LS-6 V-8, cu o putere de 450 CP.
  • In februarie 1970 a fost lansata o noua generatie a modelului Camaro, mai lunga si mai lata, dar si cu o garda la sol mai coborata;
  • Chevrolet a fost una dintre primele companii auto care au utilizat manechinele inovatoare pentru teste de impact (asemanatoare corpului uman) produse de GM in cadrul testelor de impact din anii 1960 si 1970, denumite Hybrid I. In 2010 GM a donat un manechin Hybrid III pentru teste de impact Muzeului de Istorie Smithsonian din SUA;
  • Una dintre cele mai apreciate reclame difuzate in America a fost „Baseball, Hot Dogs, Apple Pie & Chevrolet”, aparuta in 1975;
  • Modelul Chevette, cel mai mic autovehicul Chevrolet la acea vreme, a fost lansat in 1976 ca raspuns la cererea clientilor pentru autovehicule cu consum redus de carburant. Promovat in SUA ca autovehicul subcompact, modelul Chevette a fost proiectat conform sistemului metric si a fost primul autovehicul Chevrolet destinat pietei mondiale;
  • Chevrolet a lansat primul autovehicul cu tractiune pe puntea fata la jumatatea anului 1979: modelul Citation de dimensiuni medii, ca an model 1980. Masina era prevazuta cu un motor de 2,5 litri, cu patru cilindri, sau cu un motor V6 de 2,8 litri. Ambele variante erau montate transversal;
  • Cea de-a treia generatie a modelului Camaro a fost lansata pe piata in anul 1982;
  • Modelul compact S-10 Blazer, proiectat pentru a deveni SUV-ul numarul 1 in Statele Unite ale Americii, a fost lansat in toamna anului 1982, ca an model 1983;
  • Reproiectata complet, cea de-a patra generatie a modelului Corvette a fost programata pentru a fi lansata in toamna anului 1982, ca an model 1983. Cu toate acestea, intarzierile in cadrul procesului de productie au avut ca efect intarzierea lansarii pana in ianuarie 1983, atunci cand a fost prezentat ca an model 1984. Nu au fost comercializate modele Corvette an model 1983;
  • Campania publicitara Chevrolet „The Heartbeat of America” a fost lansata in anul 1986;
  • In 1986, Corvette a fost primul model Chevrolet echipat cu sistemul ABS, o functie care avea sa fie inclusa treptat in dotarea tuturor autovehiculelor Chevrolet;
  • In 1991 a fost lansata campania publicitara „Like a rock” pentru camionetele Chevrolet, avand la baza piesa cu acelasi nume a lui Bob Seger. Campania a durat pana in 2004 si este considerata una dintre cele mai de succes din industria auto;
  • In 1992 a fost fabricat autovehiculul Corvette cu numarul 100 de milioane;
  • Cea de-a patra generatie a modelului Camaro a fost lansata ca an model 1993;
  • Cea de-a cincea generatie a modelului Corvette a fost lansata in 1997;
  • In 2004 a fost lansata cea de-a sasea generatie a autovehiculului Corvette, ca an model 2005, echipata standard cu motorul V8 RPO LS2 de 400 CP. Fostul secretar de stat, generalul Collin L. Powell, a condus safety car-ul editiei din 2005 a cursei Indianapolis 500 la volanul unui nou model Corvette decapotabil;
  • GM a prezentat in 2007 prototipul Chevrolet Volt, cu design futurist, propulsie electrica si extensor de autonomie pe benzina;
  • Unul din personajele blockbuster-ului „Transformers” din 2007 a fost Bumblebee, un autobot care se transforma intr-un prototip Camaro galben. Chevrolet a lansat mai tarziu, in 2009, editia speciala Transformers a noului model de serie Camaro an model 2010;
  • Corvette ZR1, lansat in anul 2009, a fost cel mai puternic si cel mai rapid autovehicul de serie din istoria GM. Cu o putere de 638 CP, versiunea din 2011 duce mai departe acest renume. ZR1 este, de asemenea, primul autovehicul cu un exterior din fibra de carbon cu fir expus, cu un invelis protector impotriva razelor solare proiectat de catre inginerii GM;
  • Este lansat Chevrolet Cruze in 2008;
  • In 2010 a fost lansat Chevrolet Volt
  • In 2011, Chevrolet a anuntat ca MyLink, pachetul de infotainment integrat in autovehicul care se bazeaza pe functiile de siguranta ale sistemului OnStar, va fi inclus in dotarea modelelor Chevrolet Volt si Equinox din 2012;

Gama Chevrolet in 2011 (sursa - 0-100.ro)

Lasa un comentariu