Opel Zafira a ajuns acum la treia generatie si vine cu o suma de atribute pe care NU le-ai fi putut asocia cu Opel si nici cu un monovolum compact in urma cu cinci ani: manevrabilitate specifica unei masini compacte, confort de limuzina si design tineresc. Cel mai mare monovolum Opel se numeste acum Zafira Tourer, semn ca acest model se preteaza drumurilor lungi mai mult ca niciodata. Insa chiar daca e o masina care iti poate cuceri privirea si inima din prima, celor de la Opel le poate fi imputata o oarecare lipsa de atentie pentru viata la bord a pasagerilor din spate – un aspect important atunci cand vorbim despre un monovolum.
In 12 ani, de cand a fost lansata prima generatie Zafira, multe s-au schimbat. Intre Zafira Tourer si vechea generatie se casca o gaura imensa. Zafira Tourer inseamna pentru vechea Zafira cam ce a insemnat Insignia pentru Vectra. Este o masina complet noua, cu un design foarte modern si care duce nivelul finisajelor si ergonomiei pe culmi la care Opel putea doar sa viseze acum cativa ani.
click aici pentru galeria foto
Fara indoiala, punctele forte ale noii Zafira sunt designul, calitatea executiei si inovativitatea. In interior are iluminare rosie pe fetele de usi si in zona cotierei centrale – o idee care da o nota luxoasa habitaclului pe timp de noapte. In plus, tot ce atingi pare bine facut, de calitate. E drept ca toate masinile pe care le-am avut la dispozitie pentru test drive la Munchen erau varfuri de gama. Ramane de vazut in showroom cat de mare este distanta intre o varianta „cheala” si una ca cea din acest test.
Scaunele de pe randul al doilea sunt individuale si lateralele celui din mijloc se pot transforma intr-o cotiera super generoasa si aratoasa. Este un patent Opel, o idee excelenta. O solutie la fel de ingenioasa este si sistemul pentru cotiera si suporturile de pahare pentru pasagerii din fata. Acestea pot culisa individual pe doua sine din aluminiu, modularitatea fiind foarte buna. De asemenea, pe langa deja cunoscuta facilitate de a culisa scaunele inainte si inapoi, la Zafira Tourer le poti si apropia sau departa de centrul masinii. Treaba asta se face automat atunci cand apropii scaunul/scaunele laterale din spate de cele din fata, in momentul cand practic ele au mai mult loc sa „fuga” in lateral spre fetele usilor.
Interesant este ca scaunele din portbagaj se pliaza foarte rapid si sunt compacte, astfel ca lasa loc foarte generos pentru bagaje. 710 litri mai exact (+65 de litri fata de vechea Zafira).
Locurile de pe al treilea rand sunt mai degraba pentru copii. Doi adulti incap acolo, dar nu ar sta prea confortabil pe parcursul unei calatorii de mii de kilometri. De notat este ca exista suporturi pentru doua pahare/sticle pentru cei din ultimul rand, la fel ca si pentru pasagerii din fata, dar ocupantii randului al doilea au de suferit la acest capitol. Nu exista suporturi pentru pahare, iar buzunarele de pe usi sunt „oarbe”, fara niciun fel de elemente de sustinere pentru o sticla. Exista o tentativa de spatiu de depozitare deasupra boxelor spate, dar care are peretele prea scund si orice ai pune acolo (pahar, sticla, doza de suc/bere) are foarte mari sanse sa cada la miscari mai ample ale caroseriei.
Asteptatele masute de pe spatarele scaunelor din fata lipsesc, la fel ca si la vechea Zafira, iar spatiul pentru bagaje e miniscul daca vrei sa utilizezi toate cele sapte locuri. Deci aceasta noua Zafira are o orientare ceva mai business, cu accentul pus pe confortul calatoriei si design.
Desigur, masina este si foarte practica, dar nu ridica la nivel de excelenta aceasta latura a sa. Salveaza situatia cumva ingeniosul suport pentru biciclete (FlexFix), o dotare disponibila ca optional din fabrica doar la Opel. Sina pentru incarcarea bicicletelor gliseaza elegant sub masina si poate sustine minimum doua biciclete. Printr-un adaptor pentru care platesti suplimentar poti transporta chiar 3 sau 4 biciclete. Suportul pentru biciclete este disponibil de mai mult timp si pe alte modele Opel, insa la Zafira Tourer marcheaza o premiera: poate fi inclinat cu tot cu biciclete pentru a-ti da voie sa deschizi portbagajul fara sa fie nevoie sa dai bicicletele jos.
Un avantaj pentru Zafira Tourer este ca vine cumva intre clase. Este mai mare decat Ford Grand C-Max, dar mai mica decat Ford S-Max, mai mare decat Volkswagen Touran si mai mica decat Volkswagen Sharan. Cel mai apropiat rival al Zafira Tourer este Citroen Gran C4 Picasso (desi este un pic mai scurt). Deci aceasta pozitionare intre monovolumele compacte si mari poate fi un atu pentru Zafira.
Varianta testata este animata de varful de gama al motorizarilor, o unitate turbo-diesel de 2 litri ce livreaza 165 Cai Putere (CP). In combinatie cu jante mari si echipare superioara acest motor te face sa uiti ca Zafira este un monovolum. Acceleratia este vioaie, directia precisa, ruliul redus. Sunt ingredientele necesare care iti asigura, ca sofer, o placere de a conduce tipica unei masini mai putin voluminoase. Pentru un plus de stil optional este disponibil un parbriz panoramic, prelungit putin deasupra capetelor pasagerilor din fata.
Pe hartie, acceleratia de la 0 la 100 km/h se face in 9,8 secunde si chiar daca ai un stil de condus mai sportiv consumul extraurban real promite sa nu sara de 6,5 litri de motorina/100 km. In acest test de circa 150 de kilometri realizat in Germania consumul a variat intre 6 si 6,5 litri carburant/100 km.
Combinata si cu tehnologie de varf, care, desigur, costa, Zafira nu face compromisuri la capitolul siguranta. A obtinut cinci stele din cinci posibile la testele Euro NCAP, are sistem de monitorizare a unghiurilor moarte si avertizare la parasirea neintentionata a benzii de rulare (in caz ca soferul adoarme la volan), poate pastra automat o distanta de siguranta in raport cu masina din fata cand sistemul cruise control este activat si chiar frana automat in caz de accident iminent, pentru a minimiza consecintele impactului. In plus, utilizand o camera video montata in spatele oglinzii centrale, poate recunoaste o multime de semne de circulatie (si afiseaza in bord semnul respectiv, pentru ca soferul sa stie permanent ce limitari are pe tronsonul de drum pe care circula).
In concluzie, Opel Zafira Tourer este o masina revolutionara pentru Opel si pentru segmentul din care face parte. In plus, vine pe un teren favorabil. Interesul oamenilor e in crestere pentru astfel de automobile si Opel dovedeste ca a invatat sa faca monovolume tot mai frumoase si mai calitative. Preturile pentru Romania inca nu sunt publice, dar ma astept ca banii pe care-i cere Opel pe masina asta sa fie de circa 20.000 euro (pret de pornire) pentru varianta cu motor turbo pe benzina de 120 CP (1,4 litri). Cei care vor un un monovolum mai ieftin de la Opel pot cumpara oricand Meriva sau vechea generatie Zafira, pe care Opel va continua sa o produca dupa reteta de succes numita Astra Classic.