Acasa Chevrolet Prima impresie: Chevrolet Volt

Prima impresie: Chevrolet Volt

de Adrian Mitrea

Chevrolet Volt (sursa - Chevrolet)

Chevrolet Volt este o piatra de hotar pentru modul in care noi oamenii vom interactiona cu masinile. De la comportamentul privind realimentarea, la stilul de condus si de citire a instrumentelor de bord. Poate sa treaca ceva timp pana te obisnuiesti cu sistemul de propulsie. Cu cat ai mai multe prejudecati, cu atat acomodarea va fi mai dificila. Trebuie sa te urci la volan si sa pornesti, iar restul este o pura initiere intr-un capitol care pana nu demult se numea „masina viitorului” in limbajul nostru. Am condus Chevrolet Volt in Elvetia, circa 100 de kilometri. Concluzii? O noua experienta la volan, eficienta fara precedent si liniste.

In spatele lui Chevrolet Volt sta o disputa interminabila: e o masina electrica sau una hibrida? Forumurile sunt pline de dezbateri si injuraturi.

Dar hai sa vedem cum sta treaba.

Chevrolet spune pentru cei mai multi care o vor folosi, aceasta masina va fi una electrica. Poate parcurge intre 40 si 80 de kilometri cu bateria complet incarcata si deci satisface necesarul de transport al multora dintre noi. In cei 100 de kilometri parcursi prin Elvetia, fara niciun fel de constrangeri in afara de limitele legale de viteza, am parcurs cu Volt 63 de kilometri in mod pur electric: autostrazi, drumuri nationale, in oras.

click aici pentru galeria foto

In fapt, Chevrolet Volt functioneaza ca un automobil hibrid, avand in total trei motoare conectate in serie. Este vorba despre (1) unul electric principal, de 150 de Cai Putere (CP), (2) de unul electric auxiliar, de 72 CP, care functioneaza si pe post de generator la franare sau cand este invartit de (3) al treilea motor, unul cu ardere interna, pe benzina, de 1,4 litri, ce dezvolta 86 CP.

Gratie extensorului de autonomie pe benzina, Volt poate parcurge peste 450 de kilometri in total. Astfel este eliminata teama ca ai putea ramane fara energie in baterie, insa, atentie!, nu e o solutie sa utilizezi benzina pentru a face rost de energie pentru Volt. Consumul este specific unei masini conventionale pe benzina de 150 CP (cam 7-8 litri/100 km), deci relativ ridicat, si practic degeaba ai dat bani pe tehnologie daca nu stii s-o exploatezi.

Chevrolet Volt are patru moduri de functionare:

  • Normal – automobilul utilizeaza energie din bateria de 16 kWh pentru a se deplasa, iar cand ramane fara curent activeaza automat extensorul de autonomie;
  • Sport – in acest caz automobilul utilizeaza la maximum resursele de care dispune pentru a minimiza timpii de accelerare;
  • Mountain – acest mod trebuie cuplat cu 10-15 minute inainte de inceperea urcarii unui munte pentru ca extensorul de autonomie sa porneasca, avand ca scop asigurarea unui nivel optim de performanta si pentru a evita situatia in care, sa zicem, energia din baterie s-ar epuiza si propulsarea masinii ar reveni, indirect (prin generarea de energie), exclusiv motorului cu ardere interna si s-ar ajunge la suprasolicitare. Daca autonomia in mod electric ajunge la 2 km (sa zicem) si activezi modul Mountain motorul cu ardere interna va genera electricitatea necesara deplasarii, dar si un surplus care sa duca autonomia in mod electric la minimum 26 km;
  • Hold – in acest caz fluxul de electricitate de la baterie catre roti este oprit, energia acumulatorului fiind astfel conservata. In acest caz functioneaza permanent extensorul de autonomie, a carui activitate este necesara pentru a invarti generatorul de 72 CP, asigurand astfel energia necesara deplasarii. In functie de cat de mult apesi acceleratia, turatia motorului pe benzina variaza.

Deci daca iti propui sa utilizezi cat mai mult Volt in mod electric, atunci masina asta poate fi o afacere buna. In functie de tara si de tipul de abonament al fiecaruia o reincarcare costa intre 1 si 3 euro. Daca ai panouri fotovoltaice acasa reincarcarea poate fi chiar mai avantajoasa. Depinde si de cat de mult platesti pentru ele cand le cumperi.

Probabil ca te intrebi prin ce se deosebeste Chevrolet Volt de Opel Ampera. In primul rand pretul de referinta pentru piata europeana al lui Volt este mai mic cu 950 de euro. Si mai sunt niste detalii relevante pentru identitatea fiecaruia. Farurile si grila sunt complet diferite si dau celor doua masini gemene un aspect oarecum original.

Interesant este ca Volt (dar si Ampera) vine cu totul standard, inclusiv navigatia cu ecran tactil si tapiteria din piele. Pe langa dotarile generoase, masina asta nu-ti cere sa faci compromisuri: e spatioasa, foarte confortabila si silentioasa. Pana la viteze de 80-100 km/h poti sa te bucuri de linistea propulsiei electrice si de lipsa vibratiilor de orice fel. E ca si cum ai iesi dintr-un bar direct intr-o padure rupta de lume. Cam asa te face Volt sa-l percepi in raport cu masinile conventionale.

In concluzie, la un pret de sub 42.000 euro cu toate taxele incluse, Volt vine foarte bine echipat si face sens daca-l cumperi pentru a consuma cat mai eficient cu putinta energie – indiferent de unde vine ea. Nu este o solutie sa rulezi pe benzina, pentru ca n-ai mai face economie si nu te-ai mai bucura de aceeasi liniste, insa atunci cand chiar ai nevoie sa parcurgi mai mult de 40-80 km exista acolo undeva sub capota batranul motor pe benzina care se va asigura ca nu vei ramane in drum.

Lasa un comentariu