Acasa BMW In garajul nostru: BMW K1600GT

In garajul nostru: BMW K1600GT

de Andrei Woinaroski

BMW K1600GT (sursa - 0-100.ro)
BMW K1600GT (sursa - 0-100.ro)

Daca pe 0-100.ro ai vazut pana acum doar teste cu masini, uite o premiera: BMW K1600GT este prima motocicleta care intra In Garajul Nostru. Dincolo de faptul ca este o noutate pentru noi, acest BMW cu doua roti este o referinta pentru industria moto din multe puncte de vedere. E un fel de rege al touring-ului pe doua roti, cam tot asa cum masina BMW Seria 5 Touring imbina cel mai bine din clasa ei confortul cu sportivitatea si performantele de top.

Privit din orice unghi, BMW K1600GT este desenat fara repros. Din fata farurile „angel eyes” sunt spectaculoase. Ce sa mai, motocicleta nu seamana cu nimic din ce exista pe piata. Nu poti sa nu remarci ca e o motocicleta mare, dar proportiile nu sugereaza nimic greoi, ci doar dinamica si tehnologie. Si primul lucru foarte interesant este motorul.

click aici pentru galeria foto

Ei bine, BMW K1600GT dispune de un propulsor mare, de 1,6 litri, cu… atentie!.. 6 cilindri in linie. Cantareste doar 100 de kilograme, dezvolta 160 de Cai Putere (CP) si un cuplu maxim urias, de 175 Newton-metru (Nm). 75% din putere este disponibila de la doar 1.500 de rotatii pe minut (rpm).

BMW K1600GT (sursa - 0-100.ro)
BMW K1600GT (sursa - 0-100.ro)
Sunetul motorului este incredibil, fara sa fie deloc zgomotos sau deranjant. Este comparabil cu al unui BMW Seria 5 cu motor similar cu 6 cilindri – aproape ca nu se aude la viteza constanta, iar la orice accelerare te face sa te simti regeste.

Cu totul, motocicleta cantareste 332 de kilograme – o cifra care-i sperie pe multi. Dar centrul de greutate foarte coborat si ciclistica compenseaza cu brio greutatea si in final ajungi sa descoperi in K1600GT o motocicleta incredibil de agila si echilibrata. Franele sunt pe masura puterii motorului si nu par sa aiba vreo problema in a opri o motocicleta asa de grea. In plus, diferentele dintre franarea cu si fara pasager in orice conditii de drum sunt mult mai mici decat la alte motociclete mai usoare. Maneta de frana actioneaza asupra ambelor roti, iar frana de picior doar asupra rotii spate. Chiar si la franari puternice, partea din fata a motocicletei nu se scufunda, asta datorita geometriei cu ampatament mare, dar si a pozitiei amortizorului fata intr-o constructie Duolever folosita de BMW si la alte motociclete din gama K.

O premiera la BMW este acceleratia „drive by wire”. Adica acceleratia trece prin computerul motocicletei. Exista trei setari: rainroad si dynamic. In modul dynamic motorul trage foarte energic, dar fara sa fie violent, iar in modul rain poti sa ai mai multa incredere in tine pe ploaie.

Dupa greutate, motor si agilitate, acest BMW impresioneaza si prin cantitatea tehnologiei si calitatea ei. Vine cu reglare electronica a suspensiei, parbriz reglabil electric, controlul tractiunii, GPS, inchidere centralizata, sa si manere incalzite si far adaptiv cu xenon. La toate acestea se adauga un buton rotativ multifunctional pentru mini computerul de la bord, precum si kit de conectare pentru iPhone si cruise control. La multe dintre aceste optiuni viseaza chiar si multe masini moderne.

Pe numele sau ESA, adica Electronic Suspension Adjustment (ESA), aceasta optiune este de ceva vreme disponibila pe multe dintre motocicletele BMW. Amortizoarele se pot seta in modul comfortnormal sau sport, iar reglarea suspensiei pe spate se poate face pentru un unul/doi pasageri cu/fara bagaje.

La plecarea de pe loc motocicleta raspunde foarte lin, progresiv si previzibil la absolut toate comenzile: acceleratie, frana sau schimbare de directie. Desi aceasta motocicleta nu este conceputa pentru oras, este totusi usor de manevrat in mediul urban si porneste de pe loc foarte lin. O poti pune in miscare doar din ambreiaj, fara acceleratie. Dimensiunile motocicletei nu-ti permit sa te strecori printre masinile oprite la stop, iar dupa un timp petrecut in trafic pornesc ventilatoarele circuitului de racire. Asta la 25 de grade Celsius. Probabil ca vara, la temperaturi de peste 30 de grade Celsius, nu e prea placut sa stai in trafic cu ventilatoarele pornite si un val de aer cald in zona picioarelor. Cu toate aceste, manevrabilitatea, controlul directiei si al motorului la 50-60km/h sunt excelente, totul este lin si rafinat. Setarea de mijloc, road, a acceleratiei, impreuna cu setarea comfort la suspensii sunt perfecte pentru circulatia in oras.

BMW K1600GT (sursa - 0-100.ro)
BMW K1600GT (sursa - 0-100.ro)
In extraurban descoperi insa adevarata sa menire. Aderenta pare nelimitata pe viraje si se simte aproape ca un motor sport, dar fara sa fie brutal. Protectia la vant este foarte buna, pozitia comoda, iar parbrizul reglabil electric adauga un plus la confort. Cu parbrizul ridicat, insa, mi s-a parut ca la viteze mari consumul este semificativ crescut: chiar putin peste 8 litri/100km. Atentie! Cu tot acest confort este foarte usor sa te trezesti ca circuli la o viteza permisa doar pe autobahn.

Pe drumuri cu asfalt prost setarea comfort absoarbe foarte bine denivelarile. Nici vorba de senzatia pe care o ai pe o motocicleta sport sau chiar pe una street cand suspensiile nu mai fac fata asfaltului cu denivelari sau gropi. In cube sau in depasiri, rotile pastreaza perfect contactul cu solul. Parcurgand zeci de kilometri pe un asemenea drum nu am vazut nici macar o data becul martor al controlului de tractiune clipind.

Pe sosele bune, setarea normal la setarea suspensiilor asigura confort suprem, stabilitate perfecta, iar rezerva de putere uriasa face din orice depasire o placere. Oglinzile retrovizoare sunt prinse de carena si ofera o vizibilitate foarte buna, comparabila cu cea dintr-un autoturism. Pe drumuri serpuite de munte, unde asfaltul este bun, am trecut-o pe setarea sport la ESA si dynamic pentru acceleratie. Astfel poti sa adopti un stil de pilotat mai alert.

Motocicleta e foarte stabila in curbe, senzatie comparabila cu condusul unei motociclete sport, insa fara nicio urma de brutalitate. Simti doar putere fara limita, viteza, si stabilitate, toate livrate cu stil si rafinament. Cel mai surprinzator lucru insa este usurinta cu care se piloteaza o motocicleta asa de mare. Chiar si in curbele care se succed rapid stanga-dreapta motocicleta se conduce precis, fara niciun efort. In plus, elasticitatea motorului iti da o senzatie de confort suprem.

Motocicleta poate iesi din curbele tip ac de par, negociate la o viteza de 20-30 km/h, la urcare, chiar si in viteza a III-a, pornind intr-un demaraj fulgerator fara nicio ezitare a motorului. Pe inserat, farul adaptiv functioneaza foarte bine, luminand natural in curbe spre directia in care iti indrepti si privirea.

BMW K1600GT (sursa - 0-100.ro)
BMW K1600GT (sursa - 0-100.ro)
Senzatia de stabilitate vine si din ampatamentul neobisnuit de mare pentru o motocicleta, cu cel putin 10 cm mai mare decat la restul motocicletelor BMW sau chiar cu 25 cm mai mult decat la motocicletele sport.

La partea de comenzi am gasit cele mai evidente minusuri ale acestei motociclete. Ecranul (afisajul) principal este mult prea incarcat si e aproape imposibil sa arunci ochii din prima pe ce anume te intereseaza sa vezi.

Cel mai deranjant este insa modul de dispunere a comenzilor pentru mana stanga.

Pozitia manetei de ambreiaj duce mana pe mijlocul manerului, iar degetul mare ajunge usor la inelul controlerului multifunctional. Pentru a actiona insa celelalte butoane esentiale (semnalizare, claxon, flash cu faza lunga) mana trebuie mutata mai spre centrul motocicletei, lucru foarte incomod mai ales daca in acel moment e nevoie si de actionarea manetei de ambreiaj.

Ar fi fost mult mai bine daca aceste comenzi esentiale erau la indemana in primul plan, iar controlerul in plan secundar (asa cum este butonul de reglaj al parbrizului sau cel de navigatie prin meniuri).

Un alt minus merge la instalatia audio. E total inutila si chiar deranjanta pentru ca trebuie oprita de fiecare data cand pornesti motocicleta.

In fine, spatele gentilor laterale este din plastic negru si nu exista nicio forma de semnalizare a latimii motocicletei pe timp de noapte, ceea ce poate fi periculos. Sa zicem ca niste stickere reflectorizante ar rezolva acest neajuns. Sistemul de genti laterale este livrat standard, cutiile sunt de buna calitate, foarte usoare. Inchiderea centralizata nu este chiar un moft. Fara ea ar trebui verificate nu mai putin de patru incuietori la parcarea motocicletei. Volumul este bun pentru o calatorie solo, cred insa ca pentru un drum mai lung in doi e nevoie si de topcase (care se poate achizitiona separat).

In concluzie, BMW K1600GT este intr-o clasa a ei si nu poate fi comparata cu nimic din ce exista pe piata in acest moment. Pretul este pe masura. Costa 23.000 de euro. Sunt foarte multi bani pentru o motocicleta si e greu sa justifici in mod rational o asemenea achizitie, mai ales ca nu prea ai cum s-o folosesti zi de zi. Dar deciziile rationale putem sa le pastram pentru alta data, cand cumparam un frigider, un calculator sau chiar o masina…

descarca de aici brosura BMW K1600GT si de aici configuratia motocicletei testate

BMW K1600GT (sursa - 0-100.ro)
BMW K1600GT (sursa - 0-100.ro)

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre