Anul acesta pe plan mondial se vor vinde doar cateva zeci de mii de masini electrice, numar mic in raport cu intreaga industrie auto, insa prin parcurgerea mai multor pasi se poate ajunge la un numar de sapte milioane in 2020, a spus la Bucuresti Patrick Blain, presedintele Organizatiei Internationale a Constructorilor de Automobile. Abia din 2015 productia de masini electrice va fi suficient de consistenta incat marile companii sa o gestioneze cum stiu mai bine, pana atunci volumele vor fi extrem de mici si industria este intr-un continuu proces de invatare si testare, a mai spus Blain la Adunarea Generala a OICA, eveniment organizat de APIA.
„Segmentul masinilor electrice este foarte mic si daca in sase luni s-au vandut 5.000 de unitati in Europa, eu as estima 20 – 25.000 pe plan mondial pentru intreg anul, numar care nu reprezinta mai nimic intr-o industrie care produce anual zeci de milioane de masini”
El spune insa ca situatia se va schimba mult pana in 2020 cand masinile incarcabile la priza (atat cele 100% electrice cat si cele plug-in hibrid) ar putea ajunge sa aiba circa 10% din vanzarile totale, adica circa 7 milioane de unitati
„China are un rol foarte important de jucat in evolutia numarului de masini electrice pe plan mondial fiindca este un stat centralizat si guvernul de acolo poate lua foarte usor decizii si poate decreta spre exemplu ca de la un anumit moment in centrul Beijing-ului pot intra doar masini electrice”, precizeaza Blain care adauga ca cea mai populata tara din lume are toate sansele sa devina cel mai mare producator mondial de masini electrice.„Nicio alta tara nu are asa un control asupra industriei si oricum China are un sfert din productia auto mondiala”.
Printre tarile care vor avea productii consistente pe electrice Blain a enumerat Franta, Germania (care a inceput tarziu dar va recupera) si SUA „Unele tari vor avea avantaje fiindca au inceput repede.”
Pana la sapte milioane de masini electrice pe an este un drum lung, insa Blain crede ca in trei – patru ani se poate atinge o productie anuala de un milion de masini electrice.
„Din cauza pasilor ce trebuie parcursi in instalarea statiilor de incarcare cred ca productia de masini electrice va ajunge sa aiba cu adevarat un nivel industrial in 2015 si apoi se vor atinge nivelurile de productie pe care industria stie sa le gestioneze. Industria auto nu stie sa gestioneze productia a trei masini pe zi, aceea e munca de atelier restrans, dar dupa 2015 se va atinge cu adevarat un nivel industrial de productie, volume importante pe care marile companii stiu cum sa le administreze”, explica seful OICA.
Pana atunci industria strabate o faza de invatare pentru electrice, testeaza diverse modele si reactiile clientilor si mai ales reduce costurile tehnologiei. Subventiile sunt un element foarte important pentru vanzarile masinilor electrice, cel putin in urmatorii patru – cinci ani. „E nevoie de un ajutor de aproximativ 5.000 de euro pentru cumparatori, insa cam pana in 2015, 2016, nu zece ani de aici inainte”, mai spune seful OICA.
In primul semestru din 2010 au fost produse pe plan mondial 29,5 milioane de autoturisme. Adaugand vehiculele comerciale, autobuzele si camioanele se trece de 38 milioane unitati. Cat despre masini electrice, in Europa s-au vandut putin peste 5.000 in prima jumatate a anului, iar Romania a contribuit cu doar doua masini.
La Adunarea Generala a OICA reprezentantii de la aproape zece asociatii nationale ale producatorilor auto au prezentat situatia pietelor din tarile lor si planurile legate de intrarea pe piata a masinilor electrice si obiectivele pentru 2020.