Acasa Interviu INTERVIU: Titi Aur – Chiar daca ne enerveaza, asa-zisul stat la panda al Politiei ne face sa conducem mai prudent si reduce numarul de accidente

INTERVIU: Titi Aur – Chiar daca ne enerveaza, asa-zisul stat la panda al Politiei ne face sa conducem mai prudent si reduce numarul de accidente

de Adrian Mitrea, Vlad Barza

Titi Aur (sursa - Agerpres)

Care este diferenta dintre anvelopele low-cost si cele premium, sunt bune iarna in oras cauciucurile all-season, cat de periculoase sunt pneurile uzate? Acestea sunt cateva dintre intrebarile la care pilotul Titi Aur a raspuns intr-o discutie online cu cititorii 0-100.ro si HotNews.ro. El a explicat si cat de (ne)pregatiti sunt soferii romani in fata situatiilor limita din trafic, ce riscuri presupune condusul unei masini puternice si cat de utile sunt sistemele de siguranta active ale automobilelor (ABS, ESP) atunci cand rulam pe gheata sau zapada. Intra in articol pentru a citi cele mai interesante raspunsuri date de Titi Aur cititorilor.

Despre anvelopele de iarna si de vara

Care este diferenta dintre anvelopele low-cost si cele premium?

Diferenta este urmatoarea: marcile de top (premium) investesc foarte mult in cercetare si rezultatele duc la o calitate foarte buna a produsului finit. In cazul pneurilor, produs foarte bun inseamna 1. aderenta foarte buna, 2. fiabilitate, 3. desi nu pare, raport calitate-pret foarte bun. Aceste marci premium, avand preturi mai mari, pot folosi materiale si tehnologie de calitate superioara in fabricarea anvelopelor. O parte din pret este data de consum de timp pentru cercetare si teste.

Care sunt normele in Romania pentru adancimea profilului unei anvelope de iarna?

Un pneu nou are adancimea canalului de 8 mm. Legal, poti utiliza pneuri pana cand adancimea canalului este de 1,6 mm, dar testele au aratat ca de la 8 mm pana la 4 mm adancime canal aderenta scade cate putin. De la 4 mm la 1,6 mm aderenta scade foarte abrupt si pentru a conduce in siguranta recomdarea este sa se mearga pana la 4 mm adancime la pneurile de iarna si pana la 3 mm adancime la pneurile de vara.

Este periculoasa folosirea unor pneuri vechi, dar neuzate?

Utilizarea pneurilor imbatranite este periculoasa deoarece cauciucul, prin imbatranire, isi modifica proprietatile, devenind in multe cazuri foarte dur, chiar casant. Modul de a-l recunoaste, daca nu este marcat anul de fabricatie, este ca prezinta fisuri. Cu cat calitatea pneului a fost mai buna, cu atat durata de viata in timp este mai mare, dar nu mai mult de cinci ani.

Ce se intampla daca folosim anvelope potrivite pentru anotimpul total opus?

A utiliza roti de vara iarna inseamna aderenta mai mica, chiar si daca asfaltul este uscat. A utiliza roti de iarna vara inseamna si aderenta mai mica si uzura mult mai rapida a cauciucurilor.

Pneurile all-season sunt bune pentru a circula prin oras pe timp de iarna?

A utiliza all-season este ca si cum ne-am imbraca tot timpul anului cu o geaca de toamna-primavara. Vara ne va fi foarte cald, iarna ne va fi foarte frig si, probabil, vom prinde si mici perioade in care vom fi imbracati cu ce trebuie.

Este indicat sa punem cauciuri diferite pe fata si spate, doua cate doua, daca au profil si specificatii asemanatoare?

A monta cauciucuri diferite este foarte periculos pentru ca pneuri diferite inseamna aderenta diferita in aceleasi condii de carosabil. Problema este ca pneurile de pe fata pot sa aiba aderenta in comparatie cu cele din spate pe un anumit carosabil, iar pe alt carosabil pneurile de fata pot sa aiba aderenta mai proasta decat cele de spate. In aceste conditii masina isi va modifica comportamentul de la subvirator la supravirator atunci cand se schimba carosabilul si va fi foarte greu de anticipat care punte va aluneca (o data pleaca de fata, alta data pleaca de spate).

Cu cate procente ar trebui redusa viteza iarna cu cauciuri de iarna pe uscat comparativ cu viteza de vara pe acelasi traseu pentru a putea circula in aceleasi conditii de siguranta?

Asfaltul are aderenta cea mai buna atunci cand este foarte cald. Cu cat scade temperatura, scade si aderenta. Peste +7 grade Celsius aderenta cea mai buna este cu cauciucuri de vara, sub +7 grade Celsius aderenta cea mai buna este cu anvelope de iarn, dar nu mai buna decat cu cauciucuri de vara cand asfaltul este cald. Nu exista un procent valabil peste tot pentru ca cu cat scade temperatura, cu atat scade si aderenta si atunci ar trebui sa facem un grafic pentru fiecare temperatura, tip de asfalt si tip de anvelopa.

Soferia la romani si actiunile Politiei

Cum se impaca lipsa de experienta cu sofatul unei masini de peste 150 Cai Putere, mai ales in conditii de toamna-iarna?

Masinile foarte performante sunt periculoase pentru ca iti dau incredere, te scot din situatii dificile, dar pana la o anumita viteza. Cu cat cel de la volan este mai putin experimentat, cu atat pericolul este mai mare atunci cand se trece peste limita la care masina este capabila sa te scoata din acele situatii dificile.

Sunt sistemele electronice de siguranta (ABS, EBD, ESP) capabile sa iti ofere atata siguranta pe timp de iarna incat sa nu te mai preocupe sofatul preventiv?

Sistemele de siguranta active sunt capabile sa redreseze masina daca este depasita limita cu 5-10%. Daca se exagereaza, sistemele nu mai reusesc sa redreseze masina si deci singura solutie pentru a nu face accident este sa conducem defensiv.

Privind studentii care v-au urmat cursurile, care ar fi nivelul de pregatire al unui coleg din trafic?

Din pacate, statistica noastra la cursurile de conducere defensiva arata in felul urmator:

  • – In ultimii 3 ani am avut aproximativ 8.000 cursanti, din care 300 straini (expati de la diferite companii);
  • – Cel mult 20% dintre romani pusi in situatii limita (franare, evitare de obstacol, control al masinii in derapaj) fac aproximativ ce trebuie pentru a redresa masina;
  • – La straini procentul este invers: 80% stapanesc masina aproape ca niste piloti de curse.

Mi-am pus intrebarea daca suntem noi romanii mai urati, mai prosti sau mai netalentati. Raspunsul este ca suntem mai nepregatiti. Strainii beneficiaza de scoala de soferi, nu doar de „scoala de luat permisul” ca la noi, trec prin examen adevarat, nu ca la noi, si beneficiaza periodic (la 2-3 ani) de diferite forme de cursuri de conducere defensiva.

Ce parere aveti despre faptul ca Politia Rutiera, in loc sa previna accidentele, mai mult se preocupa sa stea la panda?

Chiar daca ne enerveaza, asa-zisul „stat la panda” al Politiei ne face sa conducem mai prudent si pana la urma inseamna accidente mai putine.

Lasa un comentariu