Acasa Industrie Subventiile guvernamentale nu conving europenii sa-si ia masini electrice. In Romania s-au vandut doar doua in primul semestru, in toata Europa nu s-a trecut de 6.000

Subventiile guvernamentale nu conving europenii sa-si ia masini electrice. In Romania s-au vandut doar doua in primul semestru, in toata Europa nu s-a trecut de 6.000

de Vlad Barza

Vanzarile de masini electrice in 15 tari si subventiile acordate de guverne (sursa - JATO)

Desi guvernele europene acorda subventii de pana la 20.000 euro cumparatorilor de masini electrice, vanzarile au fost totusi slabe in primul semestru, totalizand 5.200 de unitati in cele 15 tari incluse intr-un studiu al companiei de cercetare JATO. In Germania si Franta s-au vandut circa 1.000 de masini electrice, iar in Romania, doar doua, arata studiul care mentioneaza ca cele mai mici subventii sunt in Cehia (271 euro) iar cele mai mari sunt in Danemarca (peste 20.500 euro).

In cele 15 tari incluse in analiza JATO s-au vandut in primul semestru 5.222 de masini electrice, iar in Germania, Franta si Norvegia s-au vandut peste jumatate dintre acestea. La nivel european, masinile electrice au reprezentat 0,07% din vanzarile totale de masini noi, insa cea mai buna cota de piata a „electricelor” a fost in Norvegia (1,2%) si in Danemarca (0,32%). In aceste tari s-au dat cele mai mari subventii pentru masinile electrice (17.500 euro respectiv 20.500 euro), iar masinile conventionale sunt cele mai scumpe din Europa.

In Cehia s-au vandut 43 de masini electrice, insa subventiile au fost cele mai mici (271 euro), in Suedia s-au vandut 111 unitati in ciuda subventiilor scazute (470 euro). La noi s-au inmatriculat doar doua masini electrice, iar subventia este de 3.700 euro.

Concluzia JATO este pertinenta: subventiile nu au efectul scontat asupra consumatorilor care se arata ingrijorati de problemele de utilizare in viata de zi cu zi. Vanzarile sunt influentate peste asteptari de factori precum geografia urbana, existenta statiilor de incarcare si avantaje precum parcare gratuita in oras, dreptul de a folosi banda de autobuz si exceptarea de la taxele de intrare in oras aplicate in orase precum Oslo sau Londra.

Lasa un comentariu