Acasa BYD Povestea chinezilor de la BYD – Declinul sever al unei companii auto care voia sa devina lider mondial la vanzarile de automobile

Povestea chinezilor de la BYD – Declinul sever al unei companii auto care voia sa devina lider mondial la vanzarile de automobile

de Vlad Barza
BYD E6 (sursa - HotNews)
BYD E6 (sursa - HotNews)

In urma cu doi ani sefii constructorului chinez BYD spuneau ca visul lor este ca in 2025 compania sa fie cel mai mre producator auto mondial si anuntau o ofensiva in Europa si SUA inclusiv cu masini hibride si pur electrice. Acum, cele spuse in 2009 par nu numai un vis frumos, ci chiar o gluma buna fiindca se zvoneste ca BYD va concedia aproape jumatate dintre angajati si datele seci arata ca vanzarile s-au prabusit. De ce a ajuns o companie increzatoare sa se teama pentru viitorul ei si ce perspective are puteti afla intrand in articol.

Acum doi ani compania chineza cu numele BYD (Build Your Dreams) spunea ca vrea ca in 2025 sa devina cel mai mare constructor mondial de automobile, in conditiile in care vindea cam 400.000 de unitati/anual, de 20 de ori mai putin decat liderul de atunci, Toyota. Cei de la BYD spuneau atunci ca vor deschide uzine in mai multe tari si vor veni, atat cu masini low-cost, cat si cu electrice si hibride pentru a completa o ofensiva care sa-i duca in elita industriei auto mondiale.

Acum, situatia nu putea fi mai diferita: presa chineza scrie pe surse ca din cauza datoriilor si a vanzarilor tot mai slabe e foarte posibil ca BYD sa renunte la 7.000 din cei 17.000 de angajati, iar compania neaga informatiile, insa spune ca se va face o „reorganizare”, mai ales pe partea de vanzari.

BYD promitea ca va aduce masini hibride si electrice si a prezentat inca de acum patru ani la test o masina 100% electrica devenita cunoscuta pentru ca bateriile cantareau nu mai putin de 600 kg! BYD a expus si la mari saloane internationale modele hibride si electrice, insa practic vanzarile acestor masini au fost dezamagitoare: sub 500 de hibride anul trecut si 250 de masini electrice anul acesta, la doi ani din momentul in care trebuiau lansate.

Ca directorii BYD au facut exces de zel cand au promis ca vor deveni lideri mondial este evident, insa site-ul just-auto.com a publicat un articol in care analizeaza cum a ajuns BYD intr-o situatie atat de grea. In 2009 BYD a vandut 450.000 de masini, ceea ce o plasa pe locul sase in topul producatorilor auto chinezi. Pentru anul trecut prognozele aratau 800.000 de masini produse, insa pana la urma s-au vandut 520.000 pe o piata in care guvernul a anulat in mare parte subventiile pentru masini cu motorizari mici.

In aceste conditii, in primul trimestru din 2011 s-au vandut 220.000 de masini, scadere de 23% fata de anul trecut, iar profitul a scazut cu 90%. Numarul de dealeri a ajuns la 1.200, dublu fata de acum cinci ani, iar unul dintre sefi a demisionat admitand ca echipei de vanzari i s-au cerut lucruri imposibile sub o presiune uriasa.

BYD a lansat un crossover numit S6 care costa intre 10.000 si 15.000 euro in China, dar volumele de vanzari nu sunt inca prea mari. In plus, desi exista o alianta cu Daimler pe partea de masini electrice, nimic nu s-a concretizat iar atitudinea autoritatilor chineze fata de electrice si hibride va fi decisiva pentru a se putea spune daca BYD are un viitor in domeniu. Just-auto noteaza ca, daca si Beijingul va decide ca va ajuta producatorii de masini electrice, e posibil ca BYD sa renunte la munca sisifica de a construi un brand auto si sa se reprofileze direct pe furnizarea de baterii si alte componente pentru masini electrice.

BYD, la care si miliardarul Warren Buffet detine 10%, nu este o marca fara pata, mai ales ca in traditia nefasta a constructorilor auto chinezi a lansat clone dupa masini cunoscute precum Toyota Aygo si Honda Jazz.

Concluzia ar fi ca cei de la BYD au exagerat mult in declaratii promitand marea cu sarea, insa cand autoritatile chineze au taiat subventiile, vanzarile companiei s-au prabusit, dovedind ca si cresterea a fost artificiala. BYD are mari probleme si trebuie sa aleaga o noua cale de dezvoltare pentru a putea supravietui. Actionarii nu vor avea de luat decizii usoare.

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre