Salonul Auto de la Frankfurt se termina duminica, insa efectele sale vor dainui cativa ani prin micile vehicule de oras de unul sau doua locuri, prin noile marci venite sa „agate” clientii bogati si prin concepte care mai de care mai ciudate. Frankfurt, oras al zgarie norilor si al barurilor cu pedale, este locul ideal pentru un astfel de salon, vizitat de aproape un milion de oameni in doua saptamani. Intra in articol pentru a afla de ce este Frankfurtul deosebit, cum este complexul expozitional unde se tine salonul si ce va ramane dupa acest eveniment de exceptie.
Frankfurt am Main, un oras de afaceri si distractie, locul ideal pentru un salon auto cu pretentii
Frankfurt pe Main nu este degeaba gazda unuia dintre cele mai mari saloane auto. Aici se afla cele mai inalte cladiri din UE si de aceea i se spune Mainhattan, aluzie la zgarie-norii din new York. Numarul mare de institutii financiare care isi au sediul aici i-au atras si supra-numele de Bankfurt, iar bogatia locuitorilor se vede din numarul mare de masini scumpe, mai ales Porsche, care circula pe strazi. In plus, infrastructura este la superlativ, iar ca dovada, de la gara centrala la aeroport calatoria dureaza cam 10 minute cu un tren care goneste cu peste 100 km/h.
In centrul vechi atmsofera de business e inecata in bere, abunda barurile galagioase, piata centrala e plina de cladiri medievale cu barne de lemn, iar pe stradute circula asa numitele „beer bikes” – baruri mobile unde oamenii pedaleaza si beau in acelasi timp, avand parte de o distractie intalnita in foarte putine locuri.
Messe, un complex expozitional gigant
Frankfurt Messe, imensul complex expozitional in care se tine salonul auto este cam de zece ori mai mare ca Romexpo. Chiar alaturi se afla Messeturm, una dintre cele mai inalte cladiri din UE (63 de etaje), iar pavilioanele expozitionale sunt la distante mari unul de celalalt. De la centrul de presa pana la cea mai indepartata hala sunt peste 2,5 km.
Pentru a usura deplasarea, cateva ore pe zi circula masini ecologice care fac drumuri intre cele mai indepartate zone ale complexului. Hibride, masini electrice si masini pe hidrogen au fost scoase la inaintare pe post de unelte de marketing extrem de utile.
O problema pentru jurnalistii care transmit de acolo este, in fiecare an, centrul de presa, care nu are avea mai mult de 200 de locuri – numar infim daca tinem cont ca s-au acreditat 10.000 de jurnalisti. Nu e de mirare ca in prima zi de presa, la deschiderea centrului, au dat buzna sute de oameni pe scarile rulante, dornici sa prinda un scaun si un cablu de internet (wireless-ul gratuit fiind limitat ca acoperire, iar in rest pe bani).
Tendinta cea mai evidenta: masinile mici de oras cu 1-2 locuri
Cu sau fara loc castigat la centrul de presa, cel mai interesant lucru este explorarea celor peste zece hale cu noutati, initiativa ce poate dura lejer o zi intreaga. Asta fiindca unele marci au standuri-mamut cu zeci de masini si cu mai multe nivele.
Spre exemplu, Audi a investit 10 milioane euro in cel mai mare stand cu care a venit vreodata la un salon, un stand care cuprinde si o pista de test drive de aproape jumatate de kilometru lungime. Nici Mercedes nu s-a lasat mai prejos, standul are trei nivele si peste 50 de masini, semn ca pe teren propriu e musai sa impresionezi.
Masini electrice au fost prezente „din greu” in ultimii trei ani la toate marile saloane auto europene, astfel ca ele au devenit ceva obisnuit. Interesant este ca la acest salon una dintre cele mai puternice tendinte tine de prezentarea unor masinute de oras de 1-2 locuri, cu motor electric, viteza maxima de pana la 120-130 km si autonomie de circa 100 km. Producatorii testeaza reactia publicului la aceste vehicule despre care ei spun ca ofera o mobilitate excelenta si o autonomie cu mult peste nevoile unui orasean obisnuit care nu parcurge mai mult de 40-50 km/zi.
Este insa mult prea devreme de spus daca in 2015 sau 2020 sosele vor fi pline de masinute precum Audi urban concept, Volkswagen NILS sau Opel RAKe fiindca aceste vehicule nu vor fi ieftine si nici nu par (inca) sa inspire siguranta in traficul de zi cu zi.
Au venit sa impresioneze cu orice pret
De la salonul auto german nu lipsesc marcile care au vrut in mod clar sa impresioneze, sa iasa in fata cu lucruri la care putini s-ar astepta. Kia prezinta o masina sport de aproape 400 Cai Putere, total diferita fata de masinile conventionale pe care le are in showroom, iar coreenii au spus cateva zile mai tarziu ca feedback-ul primit a fost uluitor. Nici nu conteaza daca masina va fi produsa sau nu, cert este ca marca asiatica a reusit sa aduca una dintre cele mai frumoase masini de la salon.
La etajul halei in care Ferrari, Maserati si Alfa Romeo erau in centrul atentiei a venit si necunoscuta marca Changan din China. A adus un concept sport despre care unii spun ca seamana cu cel al Kia, insa cert este ca multe priviri s-au indreptat spre masina numit Sense. Interesant este ca, spre deosebire de alti producatori chinezi care promiteau marea cu sarea, Changan nici nu a spus macar ca ar vrea sa vanda masini in Europa. Nu a venit cu estimari de vanzari, ci cu o abordare mai prudenta de tipul „om trai si om vedea”, semn ca pana si chinezii au inceput sa aiba o atitudine matura.
Tot la capitolul tari emergente care vor sa impresioneze poate fi incadrata si Rusia, prin compania Yo-Auto a miliardarului rus Prohorov. A adus trei masini hibride si, daca totul merge bine, va produce macar unul dintre ele la sub 15.000 euro. De la vorba la fapt mai este insa: Yo-Auto nu are inca uzina, iar patronul Prohorov s-a luat la harta cu Putin…
O alta masina venita la „agatat” de clienti bogati se numeste Hemera si va costa peste 100.000 de euro. Hemera este un SUV lansat de o noua marca auto, Eterniti, sustinuta de investitori arabi. Ei spun ca exista o nisa care promite: categoria SUV-uri ultra-scumpe.
Producatorii interni nu au avut noutati
La standul Dacia, excelent plasat in hala cu Renault, Mazda, Suzuki si Kia, a fost liniste fiindca au lipsit noutatile. De la Duster incoace Dacia nu a mai lansat nimic nou, insa la anul vine atat MPV-ul, cat si noul Logan. Dacia a ales sa aiba si la acest salon un stand auster, fara briz-briz-uri, fara simulatoare sau jocuri care sa atraga vizitatori. Cei de la Renault spun ca nu ar fi in ton cu marca investitii masive la stand, insa consecinta este ca marca noastra a avut unul dintre cele mai plictisitoare si goale standuri.
La Ford au fost multe noutati, iar standul a fost imens. Cand vine vorba de B-Max-ul de Craiova n-am aflat prea multe. Seful Ford Europa a spus ca va fi produs „candva” in 2012 si versiunea de serie nu a fost aratata. De la Ford informatiile vin, cum ne-am obisnuit, cu picatura.
Cu ce ramane industria auto dupa Frankfurt 2011
Peste 50 de producatori de masini au expus la Frankfurt, si numai simpla lor enumerare ar fi obositoare. Cateva noutati ies insa in evidenta si vorbim de doua categorii: conceptele si masini de serie.
La partea de concepte Maserati a adus primul sau SUV, BMW a venit cu primele masini electrice, Jaguar a prezentat cel mai mic model din ultima jumatate de secol, iar SsangYong a testat reactia publicului cu ceea ce pare cea mai frumoasa masina din istoria sa. Tot la categoria de concepte avem Audi, care a readus masina de clasa mica A2 intr-o varianta mult mai moderna. Unele dintre aceste masini vor aparea in varianta de serie in primavara viitoare, altele peste un an sau doi, iar altele deloc, desi stiri cu „compania X AR PUTEA scoate in serie masina Y” vor incepe sa curga necontentenit in urmatoarele saptamani.
La capitolul mai realist al masinilor de serie avem, printre altele, parte de premiere interesante: noul Hyundai i30, noua generatie Fiat Panda, noua Honda Civic, Opel Zafira Tourer, noul Porsche 911, noul Mercedes-Benz Clasa B, Citroen DS5 si Volkswagen up!, succesorul lui Lupo.
In orice caz, la Frankfurt sunt prezente cele mai felurite masini: de la cele unde abia incape o persoana pana la bolizi de peste un milion de euro care isi gasesc doar cateva zeci de clienti pe an. Cert este ca editia 2011 care se termina duminica, 25 septembrie, poate numara circa un milion de vizitatori, cu aproximativ 10% mai multi decat la editia precedenta care s-a tinut in 2009.
In clipul de mai jos poti vedea o sinteza a celor mai importante concepte, plus semnificatiile lor. AICI poti vedea cum colosul Volkswagen Group si-a prezentat cele mai importante noutati in avanpremiera Salonului Auto de la Frankfurt (13-25 septembrie), pe 12 septembrie seara, intr-un spectacol grandios.