Potentialii cumparatori de masini ar fi interesati de vehiculele electrice daca acestea ar putea merge in medie 320 km si daca s-ar putea incarca in sub doua ore, arata un studiu Deloitte efectuat in randul a 13.000 de soferi din 17 tari importante. Situatia din piata multumeste insa sub 5% dintre posibilii clientii fiindca masinile electrice parcurg sub 160 km si trebuie tinute multe ore la incarcat, mai arata cercetarea.
Desi ponderea celor care spun ca ar fi dispusi sa-si ia masini electrice este mare, chiar si in tari precum India si China, cumparatorii au cerinte care depasesc mult realitatea, cand este vorba de masinile electrice. In tari precum Spania, Italia, Turcia, India si China s-a inregistrat un procent mare de oameni dornici sa-si ia masina electrica, insa in Japonia, Belgia, Germania, Franta si Marea Britanie s-a inregistrat cel mai mare numar de oameni sceptici.
O mare problema tine de autonomia redusa a masinilor electrice si – desi mai toti producatori bat moneda pe faptul ca 80% dintre soferi parcurg in medie sub 80 km/zi, clientii vor masini cu autonomie de cateva ori mai mare. Din media tuturor celor 13.000 de raspunsuri din studiul Deloitte rezulta ca se doreste o autonomie medie de 320 km, insa nu sunt putini cei care vor peste 400 km.
Raspunsul nu este in masura sa bucure comerciantii fiindca cele mai multe masini electrice lansate pot parcurge maxim 160 km, iar Tesla, masina ce poate trece de 300 km, costa mai bine de 100.000 euro.
Autonomia mica e o consecinta a capacitatii bateriei si a energiei pe care aceasta o poate stoca. Bateria adauga uneori16.000 de dolari la pretul masinii electrice, iar in urmatorii zece ani e posibil ca tehnologia sa permita injumatatirea pretului bateriei, insa asta nu rezolva problema diferentei de pret fata de masinile conventionale. Asta se intampla fiindca pe viitor se doreste cresterea autonomiei fara ca pachetul de baterii sa devina mai greu, iar acest lucru va duce la scumpirea acestuia in cazul masinilor cu autonomie mai mare.
O alta problema care nemultumeste potentialii clienti tine de timpii de incarcare ai masinilor electrice, media ceruta de public fiind de numai doua ore. La o priza clasica incarcarea bateriei dureaza sase – opt ore, iar in unele cazuri chiar peste zece ore, astfel ca cerinta de doua ore este greu de realizat. Este adevarat ca se dezvolta si puncte rapide de incarcare ce pot umple o mare parte din baterie in mai putin de o ora, dar aceste puncte speciale costa mult si nu au cum sa se inmulteasca prea repede.
Concluzia ar fi ca situatia din prezent din domeniul masinilor electrice ar multumi doar intre 2 si 4% dintre respondenti, astfel ca in urmatorii zece ani e de asteptat ca masinile hibride sau cele electrice cu extensor de autonomie sa aiba mai mult succes comercial decat cele pur electrice. In plus, foarte putini consumatori sunt dispusi sa dea in plus multe mii de euro pentru a-si lua masina pur electrica si cei mai multi spun ca aceste automobile ar trebui sa coste cam cat cele cu motor cu ardere interna.
E clar ca diferenta de pret nu va scadea semnificativ in urmatoarea perioada, astfel ca masinile electrice au multe etape de parcurs pana sa ajunga un element comun in peisajul stradal cotidian.