Citroen continua lupta de a se impune ca cea mai creativa marca frantuzeasca de volum si expune la Salonul Auto de la Frankfurt (13-25 septembrie) al treilea model din linia cu aspiratii catre premium denumita DS (Distinctive Spirit). Acest al al treilea „pion” se numeste DS5 si este un crossover, adica o masina ce afiseaza trasaturi specifice mai multor segmente, si este totodata primul automobil hibrid avansat ce poarta sigla Citroen. Langa DS5 debuteaza in premiera mondiala si conceptul Tubik, un tribut adus legendarului Citroen Type H.
DS5, cockpit de avion si tehnologie HYbrid4
Citroen DS5, in versiunile sale de top, dispune de doua trape individuale pentru locurile din fata si de pavilion vitrat pentru pasagerii din spate. Comenzile sunt asezate precum in cockpitul unui avion, iar in spatele imaginii futuriste se ascunde tehnologie pe masura. Chinezii au fost primii care au vazut acest model pe viu, la Salonul Auto de la Shanghai din aprilie, dar acum automobilul este expus la Frankfurt ca premiera europeana.
galeria foto de la standul Citroen
Masina dispune de sistemul hibrid denumit HYbrid4, dezvoltat de grupul PSA Peugeot Citroen pentru cele doua marci franceze. Este vorba de combinarea unui motor turbo diesel de 2 litri de 163 Cai Putere (CP) cu unul electric de 37 CP. Ansamblul dezvolta un total de 200 CP, iar tractiunea este integrala. Emisiile de dioxid de carbon masoara 99 de grame pe kilometru.
Ca elemente tehnologice noi pentru Citroen, DS5 este echipat cu un sistem de control inteligent al tractiunii, cu un sistem video de avertizare la schimbarea involuntara a benzii de rulare si cu un sistem automat de schimbare a intentisatii farurilor in functie de trafic.
Citroen DS5 are la baza conceptul Citroen C-SportLounge si are o caroserie de 4,52 metri lungime si 1,85 metri latime.
click aici pentru poze oficiale cu Citroen DS5
Linia DS, prin care francezii vor sa se pozitioneze aproape de marcile premium, este compusa din DS3, DS4 si DS5. Masinile sunt produse in uzinele Citroen din Franta. DS3 si DS4 au fost lansate in Romania, iar DS5 urmeaza pe final de an sau in ianuarie-februarie 2011.
In prezent unele modele din gama Citroen au tehnologia micro hibrid e-HDI (tehnologie Start&Stop si recuperarea energiei la franare), insa niciunul nu are un motor electric care sa poata propulsa de unul singur masina. Asadar, DS5 este primul automobil hibrid avansat de serie al Citroen.
La standul Citroen de la Frankfurt este expusa si o editie speciala numita Ultra Prestige a lui DS3, care e gandita sa marcheze depasirea pragului de 100.000 de unitati DS3 vandute din momentul lansarii acestui model, acum un an si jumatate. Despre aceasta versiune francezii spun ca este „o incercare indrazneata de intrare in lumea luxului” si iese in evidenta prin combinatia speciala de culori si prin faptul ca pielea de la interior este de o calitate intalnita la masinile de lux.
Citroen Tubik sau intoarcerea lui Type H
Tubik vine in continuarea solutiilor de moblitate moderne ale Citroen. In Franta a fost lansat programul Citroen Multicity – un planificator de calatorii ce ia in calcul toate modalitatile de transport (masina, tren, avion, etc…) pentru a facilita deplasarea. Parte a proiectului Multicity, Citroen vine cu Tubik.
„Societatea este in schimbare, la fel si ideea de familie. Sociologii vorbesc despre grupuri afective pentru a descrie aceasta schimbare ce include atat familii, cat si grupuri de prieteni. Aceste grupuri afective, care nu mai sunt limitate la patru sau cinci membri, au nevoie de a calatori impreuna, fara a-si lasa bagajul acasa din cauza lipsei spatiului. Aceasta este provocarea la care raspunde conceptul Tubik”, spune Citroen.
Designul conceptului Tubik este si un omagiu adus modelului Citroen TUB (de la acronimul francez pentru vehicul comercial cu tractiune fata) si upgrade-ului sau ingenios, reprezentat de Citroen Type H, ale carui versatilitate si stil l-au transformat in best-seller ale acelor vremuri (jumatate de milion de unitati vandute in cei 34 de ani in care a fost produs). Avand o forma asemanatoare cu cea a predecesorului sau, Tubik este suficient de spatios (2,08 m latime, 2,05m inaltime si 4,80m lungime) pentru a transporta 9 pasageri.
click aici pentru poze oficiale cu Citroen Tubik
Pentru a reinvia placerea de a calatori, Tubik creaza o capsula in stil lounge dedicata confortului si relaxarii. Scaunele modulare, ce pot fi dispuse in diferite moduri (semi-intinse, fata in fata, etc…) si tehnologia disponibila la bord (ce include un ecran central gigant si sunet spatial de inalta definitie) transforma interiorul intr-o zona pentru locuit si interactiune sociala. Aceasta zona a fost construita cu materiale imprumutate din lumea arhitecturii si designului interior: scaune de pasla, spatare si panouri de usi din matasesi podea din piele. Pasagerii pot dispune cele trei randuri de scaune cum doresc. Pentru confort maxim, fiecare scaun este independent. Primele doua randuri de scaune permit pasagerilor sa stea cu fata spre directia de mers sau fata in fata. Randul din mijloc poate acomoda trei persoane sau, in mod alternativ, poate fi transformat intr-o masa de dimensiuni mici, poate fi pliat partial pentru a elibera o zona de 2 metri patrati sau poate fi strans complet pentru a crea un aranjament al scaunelor in stil mediteranean. Iluminatul ambiental al cabinei scoate in evidenta nuantele si materialele.
Partea frontala a masinii, ce se deosebeste de caroserie, duce cu gandul la metalul incretit caracteristic modelului Citroen Type H, in timp montantii ce incadreaza parbrizul amintesc de cele doua incretituri caracteristice aceluiasi model.
Pentru ca Tubik sa inspire si mai multe siguranta, designerii Citroen au combinat doua culori contrastante: culoarea gri metalizata a caroseriei acopera culoarea alb perlat la fiecare capat, construind pozitia motorului cu combustie interna (in fata) si a motorului electric (in spate) folosite de catre trenul de rulare diesel full-hybrid (tehnologia HYbrid4). Citroen nu a dat mai multe detalii despre sistemul de propulsie al lui Tubik.
Cele doua ferestre panoramice cu doua sensuri si cele doua portiere de mari dimensiuni ce permit accesul catre postul de condus si catre zona de locuit sunt aproape invizibile. Portiera soferului se deschide inspre spate, iar usa laterala se roteste in sus pentru a elibera intreaga parte laterala a vehiculului. Si pentru ca majoritatea calatoriilor presupun bagaje, spatele ascunde un loc destinat lor, desenat inteligent.
Postul de condus este definit de termenul cyclotron – un sistem ce grupeaza intr-o linie circulara scaunul, pedalele, volanul si display-ul central circular. Culoarea gri-aliminiu a caroseriei este prezenta si pe cyclotron, pentru a accentua stilul sau robust, protector.
Soferul este identificat de un sistem de recunoastere a amprentei. Toate informatiile necesare pentru navigatie sunt disponibile pe head-up display si pe ecranul pozitionat in centrul volanului. Pentru a vedea ce se intampla in spatele vehiculului, un ecran proiecteaza imagini de la camere de luat vederi.
Tubik are roti de 22 inch echipate cu anvelope inalte si inguste, cu rezistenta foarte scazuta la rulare, pentru a optimiza consumul de carburant. Pentru un compromis mai bun intre confort si tinuta de drum, Tubik are suspensie hydractive. Garda la sol a vehiculului este controlata in timp real, deci ramane constanta, indiferent de incarcatura. La viteze mari, garda la sol se diminueaza automat pentru a imbunatati coeficientul aerodinamic si pentru a scadea consumul de carburant si emisiile de CO2.
Nu doar Citroen se inspira din mini autobuzele pe care le-a produs de-a lungul timpului. Volkswagen a prezentat Bulli anul trecut si intentioneaza sa-l bage in productie de serie.
Corespondenta de la Salonul Auto de la Frankfurt. Poti citi aici toate stirile asociate acestui eveniment sau accesand rubrica Frankfurt 2011 special creata in capul sitului.