Acasa Industrie ANALIZA: Cat de (ne)insemnata este piata auto romaneasca pentru marii producatori mondiali

ANALIZA: Cat de (ne)insemnata este piata auto romaneasca pentru marii producatori mondiali

de Vlad Barza

(sursa - 0-100.ro)

Unele grupuri auto mondiale vand in Romania mai putin de a mia parte din productia lor totala, iar majoritatea producatorilor de volum comercializeaza in tara noastra intre 0,1% si 0,5% din totalul productiei mondiale. Ceva mai bine sta Skoda, care vinde la noi 1% din ce produce, iar Dacia vinde aici o zecime din ce realizeaza la Mioveni. Chiar si pentru marcile de lux Romania conteaza foarte putin. La Porsche si Maserati reprezentam cam a mia parte din totalul mondial, iar la Ferrari sub 0,5%.

Piata auto romaneasca a avut ani grei din momentul de maxim inregistrat in 2007, cand s-au inmatriculat peste 300.000 de masini noi, de trei ori mai mult decat in 2010. Multi spueau atunci ca piata creste anormal de repede, iar anii declinului le-au dat dreptate, criza avand efecte profunde in randul clientilor si a dealerilor, gaz peste foc punand si modificarile aparute la taxa auto.

Uneori ne miram ca unele modele noi ajung aici la peste sase luni de la lansarea in Vest, insa trebuie sa constatam ca Romania este o piata auto foarte mica ce nu contribuie cu mare lucru la cifrele de vanzari inregistrate pe plan mondial. Pentru a arata cat (ne)importanta este piata noastra pentru producatorii auto mondiali am ales sa facem o comparatie intre cat vand anual producatorii auto la nivel mondial si cu cat contribuie Romania la vanzarile totale. Procentele sunt mici si foarte mici, insa difera mult de la marca la marca.

Marcile de volum din grupul Volkswagen

Pe plan mondial s-au vandut 4,5 milioane de masini marca Volkswagen anul trecut, dar nici 8.000 nu au ajuns la noi, adica sub 0,2%. La Skoda stam ceva mai bine fiindca s-au inmatriculat peste 8.000 de masini, ceea ce reprezinta mai mult de un procent din totalul productiei marcii cehe. Skoda este, dupa Dacia, marca auto pentru care piata romaneasca reprezinta peste un procent din total. Marca spaniola Seat a avut o productie de peste 300.000 masini anul trecut, iar 0,5% din acestea au ajuns pe piata noastra.

E interesant de mentionat ca inainte de criza Romania era in primele sapte tari ca volum de vanzari pentru Skoda. Acum am iesit din top zece fiindca vanzarile nu mai trec nici de 10.000 masini/an, ce sa mai vorbim de 23.000 unitati cum a fost in 2007.

Grupurile franceze

Renault a vandut pe plan mondial 1,8 milioane de masini sub brandul propriu anul trecut, dintre care in Romania circa 7.800, adica sub 0,5% din total. La Dacia lucrurile s-au schimbat mult in ultimii ani, exporturile reprezentau sub o cincime din productie inainte de Logan, acum Dacia vinde in tara sub o zecime din cele peste 300.000 de masini produse. Si la Renault tara noastra a fost in top 6-7 piete mondiale ca numar de unitati livrate, insa scaderile crunte ale vanzarilor in tara noastra au scos-o din top zece.

La PSA Peugeot Citroen productia cumulata a fost de 3,2 milioane masini, dintre care a mia parte s-au vandut in tara. Interesant este ca, desi in Europa vanzarile Citroen sunt peste cele ale Peugeot ca volum, la noi Peugeot este peste Citroen (1.900 vs. 1.200 masini anul trecut).

General Motors

Opel produce circa 1,1 milioane de masini pe an dintre care aproximativ 0,6% se vand in tara. La Chevrolet ponderea tarii noastre in totalul vanzarilor este mai mica: 5.000 de masini dintr-un total de peste trei milioane. Incluzand si camionetele extrem de populare in SUA, productia mondiala a Chevrolet trece de patru milioane automobile.

Grupurile japoneze si coreene

Toyota a vandut pe plan mondial peste 6,5 milioane autoturisme anul trecut, dar in Romania au ajuns 2.300, adica circa a trei mia parte. La Honda tara noastra are o pondere si mai mica: circa 800 de masini din totalul de 3,5 milioane, adica una din patru mii de masini Honda ajunge la noi. La Nissan proportia nu e cu mult diferita: o mie de masini din 3,2 milioane total. Suzuki vinde la noi circa 1.500 de masini/an, iar pe plan mondial circa 2,5 milioane.

La grupul Hyundai-Kia vanzarile totale de masini trec de 5,2 milioane unitati/an, dintre care 3,1 milioane sunt Hyundai si restul Kia. Romania aduce sub 0,1% din vanzarile mondiale, cu circa 2.500 de masini Hyundai si 800 Kia (anul trecut).

Ford si Fiat

Ford produce aproape trei milioane de autoturisme pe plan mondial, iar numarul nu include camionetele si vehiculele comerciale care duc volumul total la peste cinci milioane. In tara s-au inmatriculat anul trecut aproximativ 5.000 de masini ale marcii, ponderea tarii noastre fiind ca si la alte marci de volum, circa 0,1%.

Marca Fiat a afisat o productie totala de aproximativ 1,5 milioane masini anul trecut, iar 2.200 au ajuns in tara, adica ceva peste 0,1%. Acelasi raport se mentine si la Alfa Romeo unde productia mondiala este de 100.000 masini, iar in tara se vand cam o suta de unitati anual, iar in cazul Lancia lucrurile stau mai rau fiindca s-au inmatriculat 22 de masini dintr-o productie mondiala ce s-a apropiat de o suta de mii.

Marcile germane premium

Pe plan mondial este interesanta competitia intre cele trei marci germane premium la capitolul volume de productie. BMW a facut 1,22 milioane masini, Mercedes 1,17, iar Audi a avut cel mai bun an din istoria sa: 1,09 milioane. La noi ierarhia a fost similara: BMW peste 1.600, Mercedes peste 1.300 si Audi circa 1.100. Si in acest caz producatorii realizeaza in tara noastra cam a mia parte din vanzarile totale.

Marcile de nisa

In Romania sunt aduse anual multe masini de lux, numarul fiind mare mai ales daca ne raportam la nivelul de trai destul de scazut, insa pentru producatorii de masini super-scumpe tara noastra nu este importanta ca pondere din vanzarile totale. In Romania s-au inmatriculat anul trecut 20 de masini Ferrari noi, insa vanzarile mondiale au trecut de 6.000. Maserati a avut peste 5.500 de clienti pe plan mondial, insa in Romania s-au inscris numai sapte, iar Porsche si-a gasit peste 120 de clienti in tara, iar productia totala a fost de 97.000 de masini.

Rolls Royce a livrat anul trecut un numar record de masini: 2.700, dintre care doua la noi in tara, iar la Bentley livrarile au ajuns la aproape 3.000 de masini in primul semestru din 2011, iar in Romania au ajuns trei exemplare.

Ce inseamna piata auto romaneasca pe plan mondial si cat a decazut in ultimii ani

Anul trecut s-au vandut 60 de milioane de autoturisme noi pe plan mondial, dintre care mai putin de 100.000 in Romania, care a reprezentat sub 0,2% din totalul mondial. Tara noastra a fost mai importanta in 2007 cand s-au vandut peste 300.000 de masini, tara noastra ajungand atunci sa reprezinte circa 0,4-0,5% din vanzarile mondiale.

Criza a lovit masiv in vanzarile tuturor producatorilor in tara, iar Dacia a ajuns de la aproape 100.000 masini/an, la sub 40.000. Renault a atins un maxim de 30.000, iar acum a ajuns la un nivel de patru ori mai mic. Volkswagen si Skoda ajunsesera sa vanda 23.000 masini fiecare in 2007, acum au ajuns la 7-8.000, iar Hyundai atinsese 13.000 masini/an, iar acum e la sub 3.000.

Lasa un comentariu