Renault Latitude este o masina careia iti e greu sa-i gasesti o identitate, atat in gama Renault, cat si in ceea ce priveste locul ei intr-un anume segment al pietei. Chiar daca e la fel de lunga ca un BMW Seria 5, limuzina Latitude nu e incadrata in segmentul E, ci in clasa D, adica se lupta cu mai putin voluminosii Skoda Superb si Volkswagen Passat. Nici celor de la Renault nu cred ca le e prea limpede ce au vrut sa faca cu acest model, insa deja dezbaterea devine obositoare si cred ca e mai bine sa vedem in detaliu cum sta treaba cu masina asta.
Concept
Initial am crezut ca Latitude se vrea un urmas simbolic pentru Safrane si VelSatis. In fine, Latitude este de fapt o masina coreeana Renault Samsung SM5. Si cu asta am spus tot. Renault sustine ca Latitude joaca rolul unei Laguna sedan. Asta pentru ca Laguna poate fi cumparata doar cu o caroserie in cinci usi sau break si, probabil, inlocuitor pentru cele doua foste limuzine de top de la Renault va fi lansat un alt model in urmatorii ani. Cine stie, poate un SM7 cu sigla Renault…
click aici pentru galeria foto
Oricum, cert e ca de la Megane in sus Renault a dat dovada de o incorenta naucitoare in ultimii 5-10 ani. In cazul lui Latitude ai zice cei de la Renault au vrut sa lanseze si ei o masina-varf de gama si n-au gasit in ce sa puna un interior de top decat intr-un ambalaj asiatic. Spun asta pentru ca masina e reusita in ansamblu si ar fi meritat un design care sa o faca cu adevarat o membra a familiei Renault.
Design
Liniile lui Renault Latitude sunt luate de niciunde. Designul exterior nu iese in evidenta prin nimic, dar nu poti spune ca e o masina cu adevarat urata.
Fiindca are un ampatament redus in raport cu lungimea caroseriei, masina arata ca un rechin privita din lateral. Consolele fata si spate sunt prea lungi, adica botul este prea plonjat, iar spatele pare imens. Asadar, depinde din ce unghi privesti masina. Din anumite pozitii pare in regula, din altele hidoasa.
Interiorul vorbeste insa pe limbajul europenilor. Pare habitaclul unei Laguna, dar mai bine finisat, mai luxos. Interiorul lui Latitude este de fapt cel mai bine organizat si cel mai ergonomic dintre toate pe care le-am vazut intr-un Renault in ultimii ani.
Tehnologie, confort si dotari
Postul de condus iti ofera o experienta interesanta, cu atat mai mult cu cat iti da acces facil la comenzi. Francezii nu s-au zgarcit nici la calitatea materialelor, nici la dotari. Volanul are o insertie din plastic ce imita foarte bine lemnul de pian, ceasurile de bord au contur frumos iluminat cu alb, la fel ca cifrele, iar schimbatorul si tunelul median prezinta insertii ce par din aluminiu. Combinatia de texturi, culori si materiale e foarte reusita. E drept ca vorbim de o versiune de top, Initiale.
Din pacate asamblarea e perfectibila si lasa uneori sa se auda mici scartaieli care nu ar trebui sa-si gaseasca locul intr-o asemenea masina. Cumva iti aminteste de fiecare data ca nu este o masina facuta dintr-o singura bucata. E pacat ca ai plastic de calitate, piele, si texturi interesante daca ele nu fac un tot unitar ireprosabil. E ca si cum ai manca o ciorba delicioasa, dar cam nesarata.
Nici sistemul de infotainment nu exceleaza, cu exceptia instalatiei audio Bose care suna foarte bine. Termenul cel mai potrivit pentru multimedia din masina aceasta este decent. Grafica de pe afisajul central este cam depasita de vremuri, rezolutia ecranului redusa si butoanele pentru control nu sunt chiar intuitiv de folosit. Necesita mult timp de acomodare.
In schimb, afisajul dintre turometru si vitezometru pare mai apropiat de secolul XXI si are elemente copiate de la alte marci. De exemplu, pentru a marca viteza stabilita pe cruise control apare un mic punct verde pe exteriorul cadranului, in dreptul cifrei, ca la BMW. Ceasurile au iluminare alba cu ace rosii, stil Audi.
Spatiul pentru pasageri e foarte generos, ceea ce face din Latitude o limuzina pretabila calatoriilor lungi.
Portbagajul, desi e mare, este totusi mai putin incapator decat la Fluence (477 litri versus 530 litri).
Pentru o stare de bine Renault a adus la bordul acestei masini scaun cu masaj pentru sofer si un ionizator de aer cu doua tipuri de parfum. Sistemul iti permite sa reglezi simplu intensitatea mirosului, dar rezerva cu parfum ce se introduce in bord pare ca se consuma cam repede. Dincolo de experienta unui mini SPA la bord, o stare de bine vine si de la motor.
Pe sosea
Acest Latitude testat are sub capota un propulsor turbo diesel de 3 litri, V6, ce dezvolta 240 de Cai Putere. Motorul trimite masina de 1,8 tone pana la 100 km/h in 7,6 secunde. Asta si gratie unei transmisii automate cu sase trepte, de moda veche, dar absolut ireprosabila.
Renault Latitude are de partea lui si o suspensie foarte moale si confortabila, alaturi de o directie laxa si imprecisa. Unii ar putea sa gaseasca aceste setari confortabile, dar trebuie totusi mentionat un lucru: suspensia iti da senzatia ca nu e in stare sa delimiteze foarte bine miscarea rotilor de caroserie si astfel ai parte de mai mult feedback decat ai vrea.
Imagineaza-ti o sud-americanca ce danseaza samba si te uiti la fundul ei. Cam asa iti da senzatia Latitude ca-i lucreaza spatele cand abordezi drumuri mai putin netede. O explicatie poate sa fie si faptul ca suspensia spate are cursa mai lunga decat cea din fata.
Concurenti
Chiar si asa, putine masini din clasa D se pot mandri cu un asa motor cum are Latitude pe versiunea de top. De fapt doar Citroen C5 poate reprezenta o alternativa. Passat, Superb, Peugeot 508, Insignia si Mondeo nu pot fi cumparate cu un propulsor turbo diesel similar. Sigur ca daca vorbim de motorizari mai mici modelele deja mentionate, alaturi de Toyota Avensis si Honda Accord, au fiecare cel putin o trasatura care sa eclipseze Latitude. Asta se va vedea cu siguranta si in vanzari. Latitude nu are calitatile unei masini care sa fie placuta de multi.
Concluzii
Renault Latitude are un pret de pornire de 21.000 de euro in Romania, iar o varianta ca cea din test costa circa 37.500 euro cu TVA. E o suma mare pentru un Renault coreean, dar Latitude este totusi unul dintre putinele automobile care iti ofera un motor diesel atat de performant, spatiu si dotari de top la mai putin de 40.000 de euro.