Guvernul a aprobat in sedinta de miercuri proiectul de Lege privind modificarea taxei auto, anunta Ministerul Mediului care a publicat acest proiect in iunie. Se prevede o reducere a taxei de poluare cu pana la 25%, dand posibilitatea ca, in cazul in care taxa de poluare platita de la 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi, contribuabilii sa poata solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita.
Taxa de poluare va fi platita, o singura data, atat pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent daca autovehiculul este produs in tara sau strainatate, cat si pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007 pentru care nu a fost platita o astfel de taxa.
Pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitata la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, in cazul instrainarii acestora, dupa ce intra in vigoare aceasta lege.
Ministrul Borbely, intrebat fiind cat va castiga statul de pe urma modificatii taxei, a spus ca in 2010 si-au schimbat proprietarul 110.000 masini care fusesera inmatriculate in tara inainte de 2007 si pentru care nu s-a platit taxa. Calculand valoarea medie a taxei pentru masini Euro 3 si Euro 4 reiese ca s-ar fi obtinut venituri suplimentare de circa 331 milioane lei.
Ministerul sustine ca proiectul de lege solutioneaza si discriminarea indirecta mentionata in hotararile Curtii Europene de Justitie, in cele doua cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene. In aceste hotarari, este precizat ca regimul de impozitare prevazut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o discriminare directa, dar poate genera o discriminare indirecta din cauza efectelor sale, descurajand importurile de autovehicule.
Ministerul mai spune ca modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situatiile in care aceasta se achita. „Aceasta se calculeaza pe baza unor criterii obiective (tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare), luand in considerare si deprecierea autoturismului.”, sustin reprezentantii Ministerului.
Ministerul Mediului a publicat dupa jumatatea lui iunie proiectul de lege pentru modificarea taxei auto si se propunea, asa cum s-a promis, ca si pentru masinile inscrise in tara inainte de 2007 sa se plateasca taxa cu ocazia primei tranzactii facuta pe noua lege. Au fost o multime de declaratii inconsecvente si s-au discutat diverse variante, inclusiv introducerea unui impozit anual de poluare
Pentru ce masini nu trebuie platita taxa
(1) Taxa nu se plateste atunci cand autovehiculele sunt:
- a) incadrate in categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale in vigoare;
- b) acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de catre guverne straine, organisme internationale si organizatii nonprofit si de caritate, prin donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica;
- c) confiscate sau intrate potrivit legii in proprietatea privata a statului si acordate cu titlu gratuit in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- d) destinate competitiilor sportive, definite conform prevederilor legale in vigoare.
(2) In cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevazute cu filtru de particule, fapt confirmat de Regia Autonoma “Registrul Auto Roman”, cuantumul taxei se reduce cu 25%.