Proprietarul unui automobil sport electric Testa Roadster, care atinge 100 km/h in 3,9 secunde, a demarat un turneu european impreuna cu un prieten pentru a populariza ideea de masina electrica, din pasiune si fara niciun fel de sprijin din partea producatorului. Spaniolul Rafael de Mestre, 48 de ani, nu e strain de Romania pentru ca a ajuns aici pentru afaceri in consultanta IT, la cererea EADS, pentru un proiect cu Politia de Frontiera. Dupa mai multe mii de kilometri parcursi prin multe tari din Europa de Mestre spune ca, paradoxal, in Romania si Ungaria este mai usor sa reincarci o masina electrica decat in Suedia sau Danemarca, desi in primele doua state nu exista infrastructura speciala de incarcare.
„Mi-am vandut vechea masina. (…) Era un Porsche 911 Carrera S. Acum acesta este singurul meu automobil si il folosesc in activitatea zilnica. E chiar mai rapid decat vechiul meu Porsche”, spune spaniolul.
El are automobilul Tesla Roadster de cinci luni si a parcurs circa 17.000 de kilometri in acest interval. 0-100.ro a publicat un scurt test drive cu acest automobil in martie 2010.
„Nu am vrut sa mai ard combustibil fosil. Dintotdeauna am sperat ca va veni o zi ca asta si de foarte mult timp astept sa-mi cumpar o masina electrica. Mai intai am luat legatura cu Audi. Intentionau sa produca o masina electrica e-tron. Numele companiei mele este tron, asa ca ar fi fost combinatia perfecta. Mi-au zis ca va intra in productie poate in 2010, apoi in 2011 si acum vorbesc de 2013 si ca ar putea fi totusi un automobil hibrid, nu electric. Dupa ce mi-au spus hibrid le-am spus la revedere. Le-am povestit actionarilor de la compania mea si unul dintre ei mi-a trimis un link de la Tesla Motors pe e-mail, cu subiectul: Masina ta”, povesteste Rafael de Mestre.
Desi multe publicatii au scris ca „Tesla aduce cea mai performanta masina electrica in Romania” si alte variatii pe aceeasi tema, initiativa afaceristului spaniol nu are vreun sprijin financiar din partea producatorului. Rafael de Mestre spera doar ca Tesla va aprecia gestul sau de a populariza propulsia electrica si numele companiei printr-un discount mai mare la urmatoarea masina pe care vrea sa si-o cumpere, Tesla Model S.
„Daca mergi la un client ca BCR cu un Porsche, omul respectiv va zice: Hei!… are o masina mai buna decat mine si eu sunt seful! Daca vii cu Tesla cei mai multi zic Wow!… masina electrica! Vreau sa merg si eu cu ea! (…) Deci e o masina buna pentru marketing”, potrivit lui de Mestre.
Contrar asteptarilor multora, infrastructura electrica din Romania este mai pritenoasa cu automobilele electrice decat in alte tari, spune spaniolul: In mod normal te astepti la dificultati de incarcare in Ungaria, in Romania. Dar nu… am avut probleme in Suedia, Danemarca. Infrastructura electrica este standardizata, iar Romania cred ca are standardul european. Suedia si Danemarca au niste prize pe care trebuie sa le pornesti si, in plus, nu au impamantare, iar masina imi spune ca fara protectie nu initiaza incarcarea. E securitate americana: Nu bea, e fierbinte!
Rafael de Mestre spune ca retelele de hoteluri din Romania au fost mult mai dispuse sa-l ajute sa-si reincarce masina decat in alte parti, fiindu-le, desigur, si mai usor sa faca asta data fiind infrastructura compatibila.
Despre celelalte masini electrice de pe piata, cum ar fi Nissan Leaf sau Mitsubishi i-MiEV de Mestre spune ca sunt „prototipuri puse in vanzare pentru a obtine mai tarziu o masina electrica cu adevarat buna”.
Cu un plin de baterie spaniolul a reusit sa parcurga 400 de kilometri, mai mult decat spune Tesla, iar in urmatoarea perioada vrea sa initieze un raliu pentru masini propulsate electric.
„Aceasta are autonomie 400 de kilometri, dar eu vreau autonomie de 1.000 km, iar bateria sa se incarce in 5 minute. Deci o cursa de 3.000 km in care castiga cel care ajunge primul ar putea, poate, sa forteze constructorii auto sa lanseze masini electrice tot mai performante”, isi explica de Mestre ideea.
Cateva specificatii pe scurt ale modelului Tesla Roadster:
- 288 Cai Putere
- Cuplu de 370 Newton-metri
- Transmisie cu o singura treapta de viteza
- Acceleratie 0-100 km/h in 3,9 secunde
- Viteza maxima 200 km/h
- Incarcare completa a bateriei in 3,5 ore
- Caroserie din fibra de carbon lucrata manual
- Frane cu discuri ventilate pentru fiecare roata
Dimensiuni
- 3,946 metri lungime
- 1,873 metri latime
- 1,127 metri inaltime
- 2,352 metri ampatament
- 1.238 kilograme greutate