Acasa Ford In garajul nostru: Ford Focus

In garajul nostru: Ford Focus

de Adrian Mitrea

Ford Focus (sursa - 0-100.ro)

Ford Focus a ajuns la a treia generatie si ni se arata complet schimbat. Si-a pierdut elementele de identitate care-l faceau unic in clasa lui (compacta), dar conserva foarte bine genele pentru care generatiile anterioare au fost atat de apreciate: sportivitate si robustete. E adevarat ca este greu sa treci peste designul ciudat si peste faptul ca esti pe cale sa-ti cumperi o masina despre care majoritatea celor care o vor vedea vor spune ca e urata, dar dupa ce pornesti motorul si te pui in miscare descoperi ceea ce lejer poate fi numita cea mai buna masina compacta disponibila pe piata in acest moment.

Concept

Prezentat direct in varianta de serie la Salonul Auto de la Detroit din ianuarie 2010, noul Focus s-a lasat asteptat pe piata europeana. A trecut mai bine de un an de cand Ford a prezentat primele fotografii cu acest model si masinile au fost disponibile efectiv in showroom-urile din Romania si restul Europei.

click aici pentru galeria foto

Odata cu aceasta a treia generatie Focus, Ford introduce pe piata si noua sa platforma de clasa C (compacta), care va sta la baza a zece modele ce vor fi comercializate la nivel global. Ratiunea este, desigur, reducerea costurilor, iar asta nu e un lucru rau pentru ca platforma aceasta noua pare foarte bine gandita, dupa cum am descoperit in acest test si in cel realizat cu C-Max.

Design

In clasa compacta toate noile modele lansate in ultimii ani au suferit transformari profunde. Este suficient sa ne uitam la Megane III si Megane II, la noul si vechiul Opel Astra, la Citroen C4… Curentul schimbarilor radicale a ajuns si la Ford.

Ford Focus (sursa - Ford)Focus nu mai are stopurile verticale pentru care a devenit celebru, din motive de vizibilitate in spate pentru sofer, spun cei de la Ford (stopurile verticale ar necesita montanti mai grosi, deci luneta mai mica), iar limbajul estetic kinetic al marcii americane pare inca nedecantat.

Intr-un interviu acordat 0-100.ro, designerul Chris Bird de la Ford spunea ca acest kinetic design va deveni mai simplu in viitor. Nu poate fi decat o veste buna!

La noul Focus e pacat ca stopurile sunt prea mult prelungite pe aripi si ca farurile seamana putin cu cele ale Opel Astra, pentru ca in rest masina e originala si conserva bine ADN-ul sportiv atat de apreciat la stramosii sai.

Tehnologie, confort si dotari

Varianta din acest test este de top, echipare Titanium, astfel ca interiorul este ca o mica sala de joaca pentru copii mari. Dotarile sunt din belsug si exceleaza. La prima vedere te loveste totusi designul sofisticat al bordului si chiar daca te grabesti sa-l numesti neplacut, dupa cateva ore petrecute in masina ajungi sa crezi ca vei gasi banal orice alt automobil in care te vei urca de acum incolo.

In fond, habitaclul noului Ford Focus este foarte practic si ergonomic, dar n-are un aspect pe care sa-l accepte toti din prima.

Instrumente de bord Ford Focus (sursa - 0-100.ro)Ceasurile de bord au un design nou, original si placut, cu iluminare bleu petru ace si alba pentru cifre, iar lumina ambientala este rosiatica, dar foarte discreta. Niste benzi cu LED-uri rosii ilumineaza zona manerului interior de deschidere a portierei, iar langa plafoniera se afla alte lumini de culoare rosie. Desi ai crede ca paleta de culori aleasa pentru iluminare este prea contrastanta, in realitate nu e asa pentru ca rosul abia se vede.

Afisajul computerului de bord are cea mai moderna grafica din clasa compacta si dispune chiar de un mod care grupeaza in patru chenare toate informatiile esentiale pentru sofer: autonomie, consum mediu, consum instant si viteza medie. Acest afisaj este disponibil doar pe versiunile de top, iar pentru cele „chele” arata ca la Ford-ul C-Max testat anterior.

Un minus ar fi ca ecranul sistemului de navigatie este prea mic si pare cam primitiv. Inca un minus merge la fetele de usi. Cotiera integrata pe portiera soferului nu-ti permite sa tii cotul comod atunci cand sofezi mai relaxat, din cauza decupajului (manerului) prea mare si a pozitie lui – exact unde ar sta cotul in mod natural.

De asemenea, desi sunt mari, buzunarele fetelor de usi sunt prea putin adanci si nu prea ai cum sa tii in siguranta o sticla acolo.

In rest, scaunele sunt comode pentru toti pasagerii, iar pozitia de condus este sportiva, chiar daca e usor inalta. Nivelul de zgomot la rulare este foarte redus si deci te poti bucura in voie de performanta instalatie audio Sony cu noua difuzoare.

Ca un plus pe partea de tehnologie, noul Focus poate fi echipat optional cu toate sistemele de siguranta disponibile pe masini de doua ori mai scumpe. Ma refer aici la Volvo. Ford, fost proprietar al marcii suedeze, parca a vrut sa demonstreze ca poate oferi tot ce ofera Volvo in materie de siguranta, dar la jumatate de pret. Asa se face ca noul Focus poate avea sistem de franare automata, prevenirea parasirii nedorite a benzii de circulatie, recunoasterea a doua semne de circulatie diferite si afisarea lor simultana in bord (in timp ce alte marci pot afisa doar unul – n.r.), control automat pentru faza lunga si un sistem complex de avertizare a soferului (cand acesta este obosit si conduce imprudent). Poti da click pe fiecare link pentru a vedea un clip despre cum functioneaza tehnologia respectiva.

Pe sosea

Daca primele doua generatii ale Focus s-au remarcat prin tinuta de drum foarte buna, acest nou model vine sa demoleze tot ce inseamna suspensie in clasa compacta. Daca pana acum Golf propunea cea mai sportiva si silentioasa suspensie, cu un raport optim intre fermitate si confort, acum mingea e in terenul celor de la Ford.

Ford Focus (sursa - 0-100.ro)Cu suspensii independente pentru fiecare roata, toata partea mecanica a noului Focus pare facuta din cauciuc si refuza sa renunte la confort, desi masina din test are reglaje sport si jante de 17 inch. Rigiditatea noului Focus a crescut in medie cu 15%, iar in puncte esentiale chiar cu… (atentie!) 75%. Este vorba de partea din spate a masinii, care acum se inscrie pe viraje mult mai precis.

In plus, masina dispune de un sistem de management al cuplului motor care franeaza roata de pe interiorul virajului si distribuie mai multa putere celei de pe exterior. Tehnologia se numeste Torque Vectoring Control si o utilizeaza si fosta marca premium a Ford, Volvo, precum si alte marci. In combinatie cu directia ferma si precisa, Torque Vectoring Control sporeste agilitatea masinii si senzatia de siguranta in rulare.

Pe langa suspensia excelenta, Focus are partea lui si de motorizari de top. Varianta din test e dotata cu un propulsor turbo diesel de 1,6 litri ce dezvolta 115 Cai Putere. Acest motor e vioi si economic, dar antifonarea masinii lasa putin de dorit pentru ca in cazul unor accelerari mai puternice zgomotul se face simtit mai mult decat i-ar sta bine. C-Max este mai bine antifonat si cutia de viteze pare mai elastica, chiar daca vorbim de aceeasi motorizare.

Transmisia manuala cu sase viteze lucreaza fin, scurt si este etajata corect. Ea pune corect motorul in valoare si ii permite acestuia sa trimita Focus pana la 100 km/h in 10,9 secunde.

Concurenti

Toate noile modele de clasa compacta au atuuri incontestabile, iar marcile coreene vin tare din urma. Chiar si asa, principalii rivali ai noului Focus raman cei traditionali: Volkswagen Golf si Opel Astra. Diferentele de pret, cel putin in Romania, tin mai degraba de valul de promotii propus de fiecare marca in parte. Altfel, preturile sunt foarte apropiate cand vorbim de echipari similare. Deloc de neglijat sunt noul Citroen C4, Renault Megane si Peugeot 308 (care a primit recent un facelift). La un mic pas distanta in ceea ce priveste calitatea finisajelor si ergonomia sunt Hyundai i30, Mitsubishi Lancer Sportback, Subaru Impreza, Fiat Bravo, Honda Civic, Mazda3, Seat Leon, Kia Cee’d si Toyota Auris.

Concluzii

Ford Focus are un pret de pornire de 16.000 de euro cu TVA, iar o varianta ca cea din test costa circa 21.000 de euro. La acesti bani Ford Focus este automobilul compact de volum care iti ofera cea mai mare satisfactie conducandu-l si iti transmite acel mesaj de soliditate pe care-l aveau masinile candva. Daca asta cauti la o masina, nu exista alegere mai buna, dar oricand Volkswagen Golf, Opel Astra si Citroen C4 pot reprezenta alegeri cel putin la fel de inspirate.

click aici pentru caracteristici tehnice si specificatii ale modelului testat

Ford Focus (sursa - 0-100.ro)

Lasa un comentariu