Ampera, primul automobil electric ce va fi produs in masa de catre Opel, se distinge in peisajul masinilor de azi prin tehnologia E-REV, care presupune propulsie electrica pentru a pune masina in miscare si utilizarea unui motor pe benzina (range extender sau extensor de autonomie) pentru a obtine energia necesara deplasarii pe distante mai lungi de 40-80 km. Am condus Ampera in Olanda, cu ocazia primelor teste pentru presa, iar dupa mai bine de 150 de kilometri petrecuti la volan concluzia este ca avem in fata un automobil care cere compromisuri minime din partea utilizatorului, in schimbul unei eficiente care ar face sa paleasca atat masinile electrice aflate in moment pe piata, cat si cele mai avansate automobile hibride conventionale (tehnologie hibrida in paralel).
0-100.ro a publicat pana acum zece teste cu masini ale caror roti sunt invartite de energie electrica. Poti da click pe fiecare pentru a merge la articolul respectiv. In ordine invers cronologica: smart fortwo, MINI E, Citroen C-Zero, Mitsubishi i-MiEV, Renault Kangoo Z.E., Nissan Leaf, Renault Fluence Z.E., prototip al lui Chevrolet Volt, Opel Hydrogen4 si Tesla Roadster.
Opel Ampera, derivat din Chevrolet Volt, costa 42.900 euro cu tot cu TVA in Europa si este o alternativa foarte interesanta la tot ce exista pe piata in acest moment. Opel are deja peste 6.000 de rexervari pentru acest model, fara ca oamenii sa fi vazut masina in carne si oase. Cel mai important lucru este ca senzatia potrivit careia masina n-ar merita suma ceruta de Opel este minima sau inexistenta.
click aici pentru poze oficiale si aici pentru cele facute in timpul testului
Pentru cei 43.000 euro primesti o masina la fel de mare ca un Opel Astra sedan, cu un design orginal, patru locuri cu scaune individuale, imbracate in piele, un portbagaj decent (de 310 litri), si o acceleratie de la 0 la 100 km in circa 9 secunde. In plus, navigatia este standard.
De fapt tot ce poti vedea in clip si in galeriile foto este standard. Exista doar trei variante de stil interior care modifica, fara cost suplimentar, stilul si culoarea panourilor interioare ale usilor.
E drept ca lipsesc regalejele electrice pentru scaune si la 43.000 euro poti cumpara cu siguranta un alt automobil de la Opel sau de la alta marca ce „face suta” in mai putin de 8 secunde. Cuvantul de ordine este totusi, in cazul Ampera, eficienta.
Ce se afla sub capota?
Cu ocazia acestui test, este pentru prima oara cand oficialii Opel au vorbit detaliat despre tehnologia ce se ascunde sub capota acestei masini.
Concret, tehnologia complicata a fost „dresata” pentru ca celui de la volan sa nu i se para ca utilizeaza nu stiu ce naveta spatiala.
Creatorii sai sustin ca este o masina electrica pentru ca rotile sunt invartite de un motor electric de 150 de Cai Putere, dar in fapt Ampera functioneaza ca un automobil hibrid, avand in total trei motoare conectate in serie. Este vorba despre unul electric principal, de 150 Cai Putere (CP), de unul electric auxiliar, de 72 CP, care functioneaza si pe post de generator la franare sau cand este invartit de al treilea motor, unul cu ardere interna, pe benzina, de 1,4 litri, ce dezvolta 86 CP.
Rotile masinii sunt invartite aproape mereu de motorul electric de 150 CP, dar in cazuri extreme (accelerare puternica atunci cand bateria este aproape descarcata) poate fi conectat la roti si propulsorul cu ardere interna. Trebuie retinut faptul ca chiar si atunci cand energia din baterie se epuizeaza, rotile masinii sunt invartite in mod normal tot de propulsorul electric de 150 CP, dar energia vine, in aces caz, din arderea benzinei.
Puterea este trimisa rotilor printr-un sistem de transmisie cu angrenaj planetar. Este o solutie tehnica complicata si greu de explicat, dar importanta este ideea de baza: Rotile pot fi invartite de oricare dintre cele doua motoare principale – cel electric mare si cel pe benzina, iar propulsorul electric secundar (de 72 CP) intervine pentru a livra putere suplimentara cand e cazul, recupereaza energie la franare si asigura energia necesara rularii atunci cand extensorul de autonomie functioneaza.
Levierul transmisiei are functii tipice unei cutii de viteze automate: P (treapta de parcare/stationare), R (marsarier), N (neutru), D (drive, mers inainte) si L (in acest caz frana de motor devine mai puternica si recuperarea energiei la franare este mai eficienta).
Cum e la volan?
In viata reala masina poate parcurge lejer peste 60 de kilometri doar cu energia din baterie, astfel ca pentru cei mai multi care vor cumpara si conduce un Opel Ampera aceasta masina va fi una electrica, iar motorul cu ardere interna va porni rar.
Practic, masina asta a fost gandita sa consume cat mai eficient energie si este o mare realizare inginereasca. Cel mai important lucru este ca se conduce ca o masina obisnuita. Trage foarte bine, e silentioasa si – o spun pentru a nu stiu cata oara – propulsia electrica este absolut incantatoare! Este elementul care te face sa te indragostesti din nou de condus si de automobilele care-ti ofera aceasta senzatie rara. Rara deocamdata…
Ampera propune patru moduri de condus:
- Normal – automobilul utilizeaza energie din bateria de 16 kWh pentru a se deplasa, iar cand ramane fara curent activeaza automat extensorul de autonomie;
- Sport – in acest caz automobilul utilizeaza la maximum resursele de care dispune pentru a minimiza timpii de accelerare;
- Mountain – acest mod trebuie cuplat cu 10-15 minute inainte de inceperea urcarii unui munte pentru ca extensorul de autonomie sa porneasca, avand ca scop asigurarea unui nivel optim de performanta si pentru a evita situatia in care, sa zicem, energia din baterie s-ar epuiza si propulsarea masinii ar reveni exclusiv motorului cu ardere interna. Aceasta situatie ar presupune si scaderea dramatica a performantelor, pentru ca, evident, 86 CP nu pot face acelasi lucru ca 150 CP;
- Hold – in acest caz fluxul de electricitate de la baterie catre roti este oprit, energia acumulatorului fiind astfel conservata. In acest caz functioneaza permanent extensorul de autonomie, a carui activitate este necesara pentru a invarti generatorul de 72 CP, asigurand astfel energia necesara deplasarii. In functie de cat de mult apesi acceleratia, turatia motorului pe benzina variaza.
In timp ce unii dintre colegii din presa au incercat sa parcurga cat mai multi kilometri doar electric, eu am facut un experiment contrar. Am activat modul Hold si am rulat 100 de kilometri doar pe benzina, (80% autostrada, 20% drum national). Rezultatul? Un consum de 6 litri de benzina/100 km. Deci chiar si in cazul in care ai merge doar pe benzina, Ampera este oricum mult mai eficienta decat o masina pe benzina de performante similare.
Oricum, situatia in care am pus eu masina va fi intalnita rar, in calatorii de sute si mii de kilometri parcursi fara pauza de reincarcare a acumulatorului. Desigur, oricine va cumpara un Opel Ampera va dori sa-l utilizeze cat mai mult ca pe o masina electrica. Reincarcarea bateriei dureaza mai putin de patru ore la o priza conventionala (230V/16A).
Cei care s-au straduit sa mearga eco au reusit sa parcurga 73,4 km doar electric, cu energie in baterie pentru inca 17 km. Este vorba despre doi jurnalisti din Cehia. Deci iata ca autonomia pur electrica declarata de Opel, cuprinsa intre 40 si 80 km, poate fi depasita in viata de zi cu zi.
In mod electric am parcurs 42 de kilometri, iar la oprire mai aveam energie pentru inca 17 km in mod pur electric. Tot timpul am circulat pe drumuri nationale sau autostrazi, la viteze cuprinse intre 70 si 140 km/h. In oras am rulat doar cat a fost mevoie sa ies din el.
Un smartphone pe 4 roti
Fanii gadget-urilor se vor simti ca la ei acasa in Opel Ampera. Masina este dotata cu doua ecrane de inalta rezolutie ce inlocuiesc clasicele instrumente de bord cu ceasuri analogice si afisaje monocrome cu cristale lichide dispuse pe linii. De la volan parca te uiti la doua terminale mobile de ultima generatie.
Cel central este capabil sa receptioneze si comenzi tactile.
Si majoritatea butoanele de pe plansa de bord au devenit digitale. Pe cat de high tech arata, pe atat sunt de enervante, pentru ca pana ajungi sa te obisnuiesti cu ele risti sa apesi mai multe decat ti-ai dori. Aproape orice atingere accidentala a suprafetei consolei centrale se traduce in apasarea unui buton.
Functiile computerului de bord sunt foarte avansate si acum, pentru prima oara intr-un automobil, termenul computer de bord nu suna pompos. Poti vedea grafice de eficienta ale masinii, poti selecta intre mai multe tipuri de utilizare a instalatiei de aer conditionat, iar animatiile sunt foarte moderne.