In primul semestru vanzarile Dacia pe plan mondial au scazut cu 3%, iar constructorul s-a confruntat cu o perioada delicata, mai ales in primavara, cand au existat tensiuni cu unii furnizori ce nu au putut sa-si adapteze rapid livrarile de componente pentru Duster, a spus intr-o discutie cu presa, Jerome Olive, seful Dacia. Acum aceste tensiuni sunt de domeniul trecutului si, desi dupa multi ani de crestere, vanzarile marcii au un usor declin in Occident, nu se poate vorbi de ajungerea la un punct de saturatie al vanzarilor in acea regiune, a mai spus Olive la un eveniment de presa.
Rep: Cum ati caracteriza anul 2011 pentru Dacia pana acum, cu ce probleme mai importante v-ati confruntat?
Jerome Olive: La nivel global 2011 este la nivelul lui 2010 ca vanzari.Am avut un prim trimestru care a fost un pic mai delicat in termeni de productie din cauza dificultatilor pe care unii dintre furnizorii, inclusiv cei francezi le-au traversat la finalul crizei, in adaptarea capacitatilor de productie. In 2011, fata de 2010, chiar daca din punct de vedere al productiei ne vom situa la acelasi nivel, am constatat o crestere importanta a productiei pentru Duster. Am avut cateva tensiuni inclusiv in cooperarea cu anumiti furnziori care nu si-au putut adapta capacitatea de productie la nivelul solicitarilor pentru Duster si am fost nevoiti sa intrerupem activitatea cateva zile la sfarsitul primului trimestru.
Rep: Vorbiti de anumite tensiuni intre Dacia si furnizori. In ce au constat ele?
Jerome Olive: Am avut discutii cu furnizorii si a trebuit sa lucram impreuna pentru ca nivelul de productie pentru Duster a fost cu totul altul in raport cu cel estimat inainte de lansarea proiectului. (…) Nu sunt neaparat niste tensiuni in adevaratul sens al cuvantului, ci lucruri de ordin tehnic, de reglare a capacitatilor de productie. Apoi s-a facut simtita si situatia grea de dupa cutremurul din Japonia. In orice caz, acum nu mai e nicio problema, totul s-a rezolvat. (…) Nu uitati ca zilnic producem 1.400 de masini si peste jumatate sunt Duster.
Rep: Dupa mai multi ani de crestere, chiar si in criza, vanzarile Dacia in Europa Occidentala scad. De ce se intampla asta, s-a ajuns la o saturatie, la un punct de maxim?
Jerome Olive: Daca nu luam tarile in parte si vorbim de nivelul global, comenzile sunt la nivelul din 2010 si anul acesta. Nu se pune problema unei evolutii negative, vindem la nivelul de anul trecut.
Rep: Cat va produce Dacia in intreg anul 2011?
Jerome Olive: Cifre comparabile cu anul trecut, undeva intre 330.000 – 340.000. Nu va fi o evolutie negativa, tara cu tara lucrurile evolueaza pentru ca in unele tari mai existe programe Rabla, in altele au fost suprimate, in altele se acorda avantaje fiscale cum e cazul Italiei pentru Sandero cu GPL.
Rep: Cu ce cifra de afaceri va termina Dacia anul? Credeti ca veti depasi trei miliarde de euro?
Jerome Olive: Vom vedea. Tendinta este pozitiva, asteptam ca cifrele sa o confirme.
Dacia a produs in primele sase luni 164.268 masini, scadere de 3,3% fata de prima jumatate a anului trecut. Cea mai mare schimbare tine insa de ponderea Duster-ului care a ajuns sa reprezinte peste jumatate din productia totala si a depasit 89.000 de unitati.
Dacia va intra din 25 iulie in traditionala vacanta de vara care insa anul acesta va inceppe mai repede si va dura mai putin (trei saptamani in loc de patru), astfel ca Dacia va putea produce cu cateva mii de masini mai mult decat in verile trecute.