Acasa Piata Auto APIA este pesimista in ceea ce priveste piata masinilor noi: Nu exista motive de bucurie, scaderile din prezent se vor mentine

APIA este pesimista in ceea ce priveste piata masinilor noi: Nu exista motive de bucurie, scaderile din prezent se vor mentine

de Vlad Barza

Dacia Sandero pe linia de asamblare (sursa - 0-100.ro)

La inceput de 2011, dupa un 2010 dezastruos pentru vanzarile de masini noi, APIA estima ca anul in curs va aduce o crestere de 10%, insa asociatia admite acum ca situatia nu este prea grozava, iar scaderile se vor mentine. Printre putinele elemente de optimism se numara existenta programului Rabla si posibilitatea relansarii creditarii. APIA mai spune ca e un fapt pozitiv ca in proiectul de modificare a taxei, pentru autoturismele cu norma de poluare Euro 5 nu este prevazut a se modifica nivelul taxei, astfel ca nu se va crea o asteptare in piata.

APIA estima crestere de 10%, la jumatate de an avem scadere de aproape 20%

„Referitor la evolutia pietei, la inceputul anului 2011, APIA avansa o prognoza relativ moderata privind nivelul vanzarilor in acest an, respectiv o crestere de cca. 10%. Aceasta estimare, care dupa primele doua luni era sustinuta de cifre (+8% la autoturisme), este infirmata acum de rezultatele din piata, volumul vanzarilor raportate de catre operatorii din piata inregistrand la 6 luni o scadere de cca. 18% la autoturisme, segmentul cel mai vizibil al pietei”, mentioneaza APIA intr-un comunicat.

„Dintre cauze, poate fi invocata demararea tarzie a programului de stimulare a innoirii parcului auto – Rabla (martie fata de februarie in 2010), mentinerea nedeductibilitatii TVA la achizitia autoturismelor de catre persoanele juridice, dar si lipsa resurselor financiare ale marii majoritati a populatiei.

Este elocvent in acest sens faptul ca scaderile se inregistreaza la categoriile cu autoturisme din clasele A-C, adica cele cu preturi relativ mici si cu volume importante (2/3 din piata). In schimb, clasele care cuprind autoturisme cu preturi ceva mai mari, inclusiv premium sau SUV, inregistreaza cresteri procentuale de doua cifre”, mentioneaza APIA.

Perspective pesimiste

„Este evident faptul ca nu sunt motive de bucurie in piata cu astfel de cifre, iar perspectivele sunt ca in continuare sa avem o evolutie similara, poate cu o usoara revigorare in ultimul trimestru din 2011. Sperantele sunt legate de reactia pietei la continuarea Programului de innoire al parcului auto, dar mai ales fata de cresterea veniturilor populatiei si relansarea creditului, aceasta din urma fiind insa o parghie aflata doar la indemana institutiilor bancare.

Ar mai fi un element important de amintit in analiza evolutiei pietei in perioada urmatoare. Este pozitiv faptul ca in proiectul de modificare a taxei, pentru autoturismele cu norma de poluare Euro 5 nu este prevazut a se modifica nivelul taxei. Ca urmare, chiar daca acest nivel este unul relativ acceptabil pentru masinile medii si mici, prin mentinerea acestui nivel nu se introduce o „asteptare” in piata ce ar putea contribui si ea la adancirea scaderii vanzarilor”, mai spune APIA in informarea de presa remisa joi.

De ce sunt atat de mari diferentele intre datele Politiei si cele ale APIA

De cativa ani sunt tot mai mari diferentele dintre cifrele date de Politie, legate strict de inmatriculari si cele date de APIA care reprezinta raportarile voluntare ale dealer-ilor. APIA vine in comunicatul remis joi cu o explicatie detaliata a cauzelor ce duc la aparitia unor diferente atat de mari.

La sase luni Politia a raportat 31.758 masini noi inmatriculate, in timp ce datele APIA au dus la un total cu peste 30% mai mare (43.322). La APIA piata a scazut cu 18%, iar la Politie, cu 13%, lucru care, nu e de mirare, creeaza confuzii.

APIA explica motivele acestei diferente:

Este poate si momentul sa reamintim faptul ca datelele referitoare la livrari agregate de catre APIA, sunt comunicate in mod voluntar de catre operatorii din piata, producatori si importatori de automobile, atat membri cat si nemembri in Asociatie, in scopul elaborarii unor analize de detaliu privind segmentarea, variantele constructive, motorizari, etc. In acest fel, incercam sa furnizam profesionistilor si tuturor celor interesati de piata auto din Romania, un instrument util de analiza a evolutiei acesteia.

Este de remarcat faptul ca intre volumul inmatricularilor si declaratiile voluntare ale distribuitorilor privind livrarile exista diferente, acestea datorandu-se, in principal, existentei unui ecart de timp (uneori semnificativ, de cca. 30 de zile) intre momentul livrarii si cel al inmatricularii definitive (iar modificarile legislatiei privind taxa auto au adancit aceste diferente). Pe de alta parte, declaratiile voluntare referitoare la livrari pot include, in unele situatii, si autovehicule exportate sau achizitionate de cetateni ai altor state membre ale spatiului comunitar din Romania, dar si faptului ca cifrele privind inmatricularile contin si autovehiculele achizitionate direct de rezidenti romani de la dealeri din afara tarii, fara a trece prin retelele de distributie din Romania.

Lasa un comentariu