Acasa Industrie INTERVIU: Seful ingineriei Continental in Romania, Christian von Albrichsfeld, spune ca sistemul educatiei e in criza, iar compania nu prea mai are ce sa angajeze

INTERVIU: Seful ingineriei Continental in Romania, Christian von Albrichsfeld, spune ca sistemul educatiei e in criza, iar compania nu prea mai are ce sa angajeze

de Adrian Mitrea

Dr. Christian von Albrichsfeld - director general Continental Automotive Romania (sursa - 0-100.ro)

Continental a venit in Romania, printre altele, pentru forta inginereasca pe care a descoperit-o aici si pentru calitatea oamenilor, dar experienta companiei germane pe piata muncii, in ultimii ani, dezvaluie ca sistemul educational din tara traverseaza o criza profunda, cu efecte imediate: „Anul trecut am angajat 180 de ingineri in Timisoara si am fi angajat mai multi, dar n-am avut pe cine”, spune Christian von Albrichsfeld, director general al Continental Automotive Romania si sef al ingineriei Continental pe plan local, intr-un interviu acordat 0-100.ro. Declaratiile sale n-au neaparata legatura cu promovabilitatea redusa (circa 50%) de la BAC-ul din acest an, ci cu un intreg lant al slabiciunilor de care s-a lovit in Romania, pornind de la formarea scolara si profesionala si mergand pana la mentalitatea colectiva obsedata de comparatii cu tarile mai dezvoltate.

Continental AG ca grup este printre cei mai mari angajatori din industria auto locala. Pentru Continental lucreaza in total circa 10.000 de romani. Doar la Timisoara compania germana are circa 1.800 de ingineri, iar pe 8 iulie a fost pusa piatra de temelie pentru o noua cladire care sa poate permite cresterea numarului de angajati cu inca 600 de persoane, urmand sa ajunga astfel la 2.400 de ingineri angajati.

Criza pe piata muncii si in educatie

„Avem nevoie urgenta de oameni. Pe partea de inginerie avem nevoie de personal in urmatorii ani. Nu avem un plan exact (…), dar in prezent angajarile sunt limitate din cauza pietei muncii. Nu gasim suficienti ingineri si daca vine la noi cineva priceput il angajam imediat. Avem trei orase in care activam – Sibiu, Timisoara si Iasi – si in toate aceste amplasamente avem nevoie de ingineri, dar si de personal direct productiv, si cautam sa angajam. Ne uitam si in alte parti in care sa gasim oameni dispusi sa se mute in orasele acestea si sa lucreze pentru noi”, spune oficialul Continental.

Uzina Continental Automotive (sursa - 0-100.ro)Acum compania germana e pe val. Anul trecut vanzarile producatorilor de componente si echipamente pentru industria auto au crescut cu 20-25%, dar Continental a avut o crestere mai mare decat piata si asteptarile sunt optimiste. Acesta este inca un semn ca e nevoie de mai multa forta de munca.

„(…) Incercam sa-i convingem pe tineri sa imbratiseze ingineria. De asta are tara nevoie si pe viitor cred ca se vor gasi multe slujbe bune in acest domeniu. Sunt companii internationale care cauta asa ceva si toate acestea platesc un pic mai mult decat in alte domenii. (…) Am venit in Romania cu activitati de inginerie pentru tara in ansamblul ei, prin intreg sistemul educational, a format ingineri foarte buni. Am vazut ca putem gasi aici oameni priceputi in domeniul tehnic. Oamenilor le place ceea ce fac si este un domeniu care le deschide multe posibilitati. Sunt ingineri politicieni de exemplu… Acum vedem cu teama si regret ca aceasta calitate scade. Exista dificultati in intreg sistemul de invatamant, pornind de la scoala. Oamenii nu prea au alternative la universitati. Scolile de meserii, scolile practice nu prea mai exista si oricum nu mai sunt ca inainte. Calitatea a disparut. Acum toata lumea merge la universitate, chiar si cei care au mai degraba inclinatii practice. Asa ca si nivelul calitatii pregatirii universitare scade. La randul lor, universitatile incaseaza bani in functie de cat de multi studenti au si e logic ca nu exista dorinta prea mare sa respinga tineri”, crede Christian von Albrichsfeld.

In ansamblu se vede scaderea calitatii pregatirii, spune el, si e nevoie de eforturi mari pentru a gasi oamenii potriviti pentru anumite posturi.

„Cred ca rata de promovabilitate de circa 50% la BAC este un semnal serios ca trebuie sa ne reintoarcem la calitatea pe care o aveam candva”, spune oficialul Continental.

Lupta cu mentalitatea

Christian von Albrichsfeld spune ca o sarcina clara la nivelul intregii companii este sa faca viata mai buna pentru angajatii sai, si asta nu doar in Romania, ci peste tot in lume. Desi este de doar doi ani si jumatate sef in Romania, von Albrichsfeld a identificat rapid mania comparatiei de care sufera romanii si dorinta lor nebuna de a avea o viata ca „afara”.

„In Romania e un fel de stare de spirit… deschizi radio-ul si auzi ca in Germania e mai bine, in Franta e mai bine si tot asa. E o atitudine tipica pe care am observat-o si oamenii vor sa vada, sa simta, ca le oferim un viitor in Romania. Nu doar noi, compania, ci noi ca intreaga societate. Este o provocare in acest sens sa le putem oferi salarii motivante si locuri de munca, infrastructura necesara ca sa poata calatori. Avem acces la fonduri europene, hai sa ne folosim de ele! Sa avem un sistem de educatie sanatos, sa avem un sistem medical stabil si puternic!”, spune von Albrichsfeld.

Angajati Continental Automotive (sursa - 0-100.ro)Pentru a schimba modul de lucru al romanilor si mentalitatea lor ca angajati si oameni, Continental a adus si aduce din alte tari si din uzine mai vechi ale Grupului angajati straini care sa insufle angajatilor din tara stilul de lucru occidental – responsabil si eficient.

„Vrem sa aducem mai multa responsabilitate printre oameni si sa simta asta. Sa vada ca lucreaza la un alt nivel. Cand nu gasim competentele necesare aici, aducem pe cineva din fabricile noastre mai vechi, din Germania, din Franta, pentru 2-3 ani pentru a insufla celor de aici cunostintele lor. Apoi pleaca din nou de unde au venit. E un fel de import pe o perioada limitata de know how si atitudine”, potrivit oficialului Continental.

Salariile pentru angajatii companiei din Romania sunt motivante, spune el, evitand sa dea cifre: „Ne uitam la salariile oferite in piata si incercam sa le oferim angajatilor remuneratii cinstite in raport cu piata muncii. Apoi ne uitam la perfomantele lor, la experienta, responsabilitati”.

Asteptari optimiste

Semnalele care vin din piata auto par sa fie pozitive, iar Continental vede mare potential de crestere a activitatilor din Romania. Demararea noii constructii este strans legata de noi activitati pentru care este sau va fi responsabila „partea romaneasca” a Continental. Este vorba despre un atelier pentru mostre, care produce doar prototipuri, si un nou laborator de testare.

In plus, concentrarea echipelor intr-un singur loc si un spatiu de lucru modern duc la o flexibilitate si eficienta sporite, potrivit lui Christian von Albrichsfeld.

Continental AG in Romania

Continental detine opt unitati de productie si trei centre de cercetare si dezvoltare in Timisoara, Sibiu, Carei, Arad si Iasi. Continental este partener al unui joint venture in Slatina si al unui centru de distributie al anvelopelor pentru Europa Centrala, amplasat in Sacalaz. In total, pentru Continental lucreaza 10.000 de angajati in Romania.

Din 1998-1999 si pana in prezent germanii de la Continental au investit in Romania 500 milioane euro si au generat in cei 11 ani de activitate peste 10.000 de locuri de munca.

Continental se afla pe locul al treilea in topul celor mai mari producatori de componente auto la nivel mondial, dupa Robert Bosch si Denso.

3 comentarii

timis 12 iulie 2011 - 14:25

sa mearga in germania sa caute ingineri. sunt multi. dar fara 3000 de euro salariu, acolo nu misca unul un deget. au venit aici in romania sa caute sclavi.

Reply
Vasile 6 decembrie 2013 - 00:33

Tipic romanesc, vorbesti despre salarii in strainatate fara sa ai habar. ce inseamna 3000 brut in Germania, caci ca sa iei 3000net iti trebuie ani de experienta.

In Anglia, unde sunt eu, ca si inginer iau 3000 in mana. Daca ma duc in Formula 1, pot sa iau peste 3300 care ar cam maximum pentru un job de inginer. Ca sa fiu mai clar, nu e job de programator, e in automotive ca si principal engineer pe control de motoare electrice.

Reply
inginer_nonIT@yahoo.com 22 septembrie 2017 - 09:04

Am discutat cu ei, doreau experienta si cunostiinte mecanica+electrice: am cerut Dacia+1000 (deranj+chelt), au trecut la ce interesant e la ei. Mi-am luat ramas bun. In Germania am avut oferta pe 3500E firma de proiect cablaje pt tunning- nu m-a tentat. Exista deja o piata care trebuie luata in considerare – lupta cu RH sau HR si ce fond alocam la salarii si ce ierarhie avem.

Reply

Lasa un comentariu