AvtoVAZ, compania care produce masinile Lada, a fost aproape de faliment in 2009, insa miliardele venite de la guvern au salvat-o, iar concedierile masive i-au dat sperante sa devina o companie viabila. Planurile sunt ca in urmatorii trei ani sa fie investite peste cinci miliarde dolari pentru lansarea a sapte modele mai moderne, multe dintre ele bazate pe platforma Logan. Alianta Renault-Nissan va deveni actionar majoritar la AvtoVAZ luna aceasta, iar in cateva saptamani si Dacia va trimite colectii de piese catre uzina din Togliatti, astfel ca Lada are sanse sa devina o masina interesanta si in Europa.
Anii de glorie au trecut, desfiintarea a fost aproape
AvtoVAZ a inceput productia Lada acum mai bine de patru decenii, iar mare parte a modelelor aveau la baza masina Fiat 124 din 1966. Masinile au devenit foarte populare in URSS, unde erau vandute sub numele Zhiguli, dar pentru export a fost creat un nume mai simplu: Lada. Uzina ajunsese sa exporte peste jumatate din productie, chiar si in tari Occidentale, precum Canada, Germania, Italia, Marea Britanie, automobilele ajungand si in Australia, Africa si America Latina.
Lada avea succes fiindca masinile erau ieftine si se puteau repara pe marginea drumului sau in spatele blocului, fara complicatii. Statul sovietic primea bani buni, iar orasul Togliatti prospera.
Dar vremurile bune au trecut, iar Lada a fost pe merginea prapastiei si in 2009 mai era un pas pana la lichidare. Guvernul rus a venit cu peste un miliard de dolari insa 20.000 de angajati au ramas fara loc de munca, ca prim pas care semnaliza posibilitatea unei reveniri. Al doilea pas a fost intelegerea cu Renault-Nissan care detine un sfert din AvtoVAZ si isi va dubla curand participatia. Discutiile cu Putin au fost dure, insa alianta franco – japoneza poate readuce Lada pe linia de plutire si cu ajutorul pieselor Dacia.
Modele super-ieftine insa invechite si prea putin fiabile
Desi a mai lansat modele ceva mai noi, Lada inca mai are in gama asa-numitele modele „clasice” care nu s-au schimbat mai deloc in ultimele trei decenii. Preturile lor sunt imbatabile pe scena masinilor noi (de la 4.500 euro), insa si fiabilitatea este o mare problema. In 2004 a fost lansat modelul Kalina de la circa 6.500 euro, iar in 2007 s-a lansat Priora, de lca circa 8.000 de euro. Din aceasta toamna se va vinde Granta, masina care costa de la circa 5.500 euro.
Problema este ca aceste modele au de partea lor doar pretul, partea mecanica fiind veche si designul mai mult decat neatragator. Pe piata locala rusa, Lada inca detine un sfert din vanzarile totale de masini noi, insa masinile straine castiga mult cota de piata si devin o alternativa buna intr-o tara in care se contureaza o clasa de mijloc.
Lada se va relansa cu ajutor de la Renault, Dacia si Nissan
Marele pas urmeaza a fi faxcut curand, mai ales ca seful aliantei Renault – Nissan a anuntat ca participatia grupului franco – japonez se va dubla, urmand sa ajunga la 50% (din care 35% Renault si 15% Nissan). Investitiile pentru modernizarea gamei cu sapte modele in urmatorii trei ani se vor ridica la cinci miliarde dolari si autoritatile ruse vor contribui la planurile de dezvoltare.
Dacia trimite de ani buni colectii de piese pentru uzina Avtoframos de langa Moscova unde Renault asanbleaza cu parternerul local masini Logan si Sandero, insa in cateva saptamani va incepe expedierea de colectii CKD si catre fabrica AvtoVAZ. In aceasta toamna Lada va lansa un model ceva mai modern numit Granta care va costa de la circa 5.500 de euro. Adevarata modernizare nu vine insa cu acest model, ci cu lansarile din perioada 2012 – 2014.
Lada a vandut anul trecut circa 570.000 de masini, obiectivul pentru anul curent este 700.000, iar spre finalul deceniul se doreste revenirea la peste un milion/an.