Acasa Piata Auto Romania este printre tarile din regiune in care emisiile medii de CO2 ale masinilor noi s-au redus cel mai mult

Romania este printre tarile din regiune in care emisiile medii de CO2 ale masinilor noi s-au redus cel mai mult

de Vlad Barza

Variatiia emisiilor medii ale masinilor noi intre 2009 si 2010 (sursa - Agentia Europeana de mediu)

Romania este in top zece UE al tarilor dupa procentul cu care s-au redus intre 2009 si 2010 emisiile medii de CO2 ale masinilor noi, tarile baltice fiind pe primele locuri, arata un raport al Agentiei Europene de Mediu (EEA). Masinile noi vandute anul trecut in tara au emisii medii de 148 g/km, in timp ce media europeana a fost 140 g, iar in doua tari a ajuns la sub 130 g. Greutatea medie a masinilor noi vandute la noi a fost de 1.281 kg anul trecut, media europeana fiind de 1.365 kg.

Anul trecut s-au inmatriculat peste 13 milioane de masini noi in cele 27 de tari UE si numai 700 au fost 100% electrice. Media emisiilor masinilor noi a fost 140,3 g CO2/km la nivelul Uniunii. Media s-a imbunatatit mult, de la 172 g in 2000 si 159 g in 2007. Tintele sunt insa servere: 130 g in 2015 si 95 g in 2010.

Doua tari deja indeplinesc tintele pe 2015: Danemarca si Portugalia au emisii medii de sub 128 g CO2/km, iar Estonia si Letonia stau cel mai rau, cu o medie de peste 160 g. Romania a avut 148,5 g si este, alaturi de Bulgaria si Grecia, intre tarile din regiune in care emisiile medii au scazut cel mai mult in 2010 fata de 2009.

La noi scaderea a fost de circa 8%, in Grecia de circa 14%, iar campioane la nivel UE sunt Lituania si Letonia cu aproximativ 15%. Slovacia a fost singura tara UE in care emisiile medii au fost mai mari in 2010, fata de 2009.

Agentia europeana de mediu da si un indiciu despre raportul benzina:diesel in randul masinilor noi inmatriculate in UE. Ei bine, in 2010 dieselul a preluat controlul, iar 51,3% dintre masinile noi vandute au fost pe motorina. In 2000, benzina avea peste 68%. Acum un deceniu, masinile noi pe benzina aveau emisii medii de 175 g CO2.km, iar cele diesel aveau sub 160 g, diferenta fiind mare, circa 16 g. Anul trecut diferenta s-a redus imens, fiind de sub trei grame, semn ca la masinile pe benzina s-au facut progrese mai mari.

Raportul ofera si date despre capacitatea cilindrica a masinilor noi vandute in UE. In 2000, media era de 1.714 cc, maximul a fost de 1.743 cc in 2003, iar minimul de 1.620 cc in 2009. La masinile diesel media a fost de 1.807 cc anul trecut, insa a culminat in 2000 cand era 1.981 cc. La benzina, media a fost de 1.454 cc anul trecut.

Un capitol interesant tine si de greutatea medie a masinilor noi inmatriculate in UE: in 2010 a fost 1.365 kg, cele pe benzina au avut in medie 1.216 kg, iar cele diesel, 1.507 kg. In 2004 diferenta de greutate diesel – benzina era de 226 kg, anul trecut era 292 kg.

Greutatea medie a masinilor noi inscrise anul trecut in Romania a fost de 1.281 kg, Letonia a depasit 1.500 kg, in timp ce Malta a fost la polul opus cu foarte putin peste 1.200 kg medie.masina.

Lasa un comentariu